Teme

Društvene mreže ne uspijevaju zaustaviti zlostavljanje djece

Na Instagramu i Facebooku još uvijek se pojavljuju ilegalni sadržaji, a broj snimki seksualnog iskorištavanja djece na internetu je u porastu. Istraživači upozoravaju da društvene mreže ne samo što ne uspijevaju zaustaviti pedofile, već im algoritmima zapravo i pomažu u bržem povezivanju

Kao glavni problem danas mladi doživljavaju ovisnost o internetu

U svrhu prevencije ovisnosti o internetu i elektroničkog nasilja potrebno je jačati medijsku pismenost djece i mladih – jedna je od preporuka utemeljenih na rezulatima istraživanja koje je proveo Ured pravobraniteljice za djecu uz podršku Ureda UNICEF-a za Hrvatsku 

Otisak i sjena vašeg digitalnog identiteta

Digitalni identitet čine “digitalni otisci”, tragovi koje za sobom ostavlja korisnik interneta, bilo svjesno ili nesvjesno, aktivno ili pasivno, dok pretražuje, piše poruke, a najviše korištenjem društvenih mreža i putem povezanih uređaja

KVIZOVI O DRUŠTVENIM MREŽAMA I MENTALNOM ZDRAVLJU

U sklopu 6. Dana medijskepismenosti, Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku objavili su tri edukativna digitalna kviza uz koje djeca i mladi mogu osvijestiti kako koriste društvene mreže i kako to na njih utječe

Algoritmi društvenih mreža mogu ugroziti naše mentalno zdravlje

Algoritmi društvenih mreža razvijeni su kako bi korisnike što duže držali ispred ekrana, što nas pak navodi na nekritičko uspoređivanje s drugima, kaže psihijatrica Nina Vasan sa sveučilišta Stanford te upozorava da neka algoritamska rješenja mogu srozati raspoloženje i izazvati depresivne misli

Priprema za radionicu o online i offline prijateljstvima

Uz zadatke iz ove radionice, učenici će promišljati i raspravljati o važnosti prijateljstva, uspoređivati kvalitetu odnosa s prijateljima uživo i u virtualnom okruženju te prepoznati rizike i opasnosti koje nose virtualni odnosi

Potrebe koje zadovoljavamo koristeći društvene mreže

Prepoznavanje najčešćih motiva i potreba koje zadovoljavamo uz pomoć društvenih mreža može nam pomoći u tome da ih koristimo na zdrav(iji) način, odnosno tako da uživamo u svim prednostima koje nam one pružaju, ali da se pritom brinemo o svojoj dobrobiti i dobrobiti drugih

Zabavan priručnik o internetu za osnovnoškolce

Publikacija Europske komisije, “Vodič za pametno dijete kroz internetski svijet čuda” donosi mnogo zanimljivih i korisnih informacija o tome kako funkcionira internet i kako ga sigurno koristiti, predstavljenih na zabavan i interaktivan način

Nacionalna kampanja o online nasilju prema ženama

Procjenjuje se da se svaka deseta žena i djevojka u dobi od 15. godine suočila s online nasiljem. Osvještavanje javnosti o ovom problemu jedan je od ciljeva nacionalne kampanje koju provode udruga B.a.B.e. i Agencija za elektroničke medije 

Društvene mreže i samosvijest: Objava fotografije iz teretane

Na primjeru objave fotografije iz teretane, autorice naših edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’ objasnile su vezu društvenih mreža i samosvijesti, odnosno kako društvene mreže utječu na poznavanje samih sebe i na nošenje s našim različitim psihološkim stanjima

Tri igre istraživanja emocija za najmlađe

Zabavite se s djecom uz tri zadataka iz materijala za razvoj medijske i emocionlne pismenosti djece do 8 godina ‘Mediji i emocije’, istražujući različite emocije kroz pokret i geste te uz pomoć fotografija iz novina i časopisa

Bolji internet za djecu – nova strategija Europske komisije

Cilj strategije BIK+  je omogućiti djeci bolju zaštitu na internetu kroz razvoj različitih mehanizama verifikacije dobi, ali i kroz kampanje medijskog opismenjavanja te osnaživanje djece kroz edukaciju i poticanje na aktivno sudjelovanje u postupcima odlučivanja o javnim politikama

Metaverzum: trebamo li se bojati života u virtualnoj stvarnosti?

Velike tehnološke tvrtke nadmeću se u želji da što prije stvore digitalne svjetove u koje ćemo ulaziti uz pomoć VR naočala ili leća te posebnih senzora i odijela. O tome što nas čeka u tim novim virtualnim prostorima piše novinar i urednik Velibor Mandić

Pandemija i mediji: Problemi djece i mladih u virtualnom okruženju

Negativne posljedice povezane s povećanim korištenjem interneta na mentalno zdravlje djece i mladih postale su još izraženije u vrijeme pandemije, kaže socijalna pedagoginja Sanja Radić Bursać. Donosimo vam i njezino video predavanje o izazovima u virtualnom okruženju i podršci u pandemijskim uvjetima

Simptomi i posljedice ovisnosti o internetu

Ključne informacije o ovisnosti o internetu prenosimo vam iz edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’, u kojima možete pronaći i prijedloge za radionicu o ovoj temi za učenike 7. i 8. razreda osnovne škole te srednjoškolce

Smjernice za izvještavanje o osobama s invaliditetom

Neka invaliditet ne bude tema sam po sebi. Ako snimate plivača, pričajte o plivanju, ako snimate obrtnika, pričajte o njegovom obrtu i poslovnom uspjehu – neki su od savjeta iz videa pod nazivom ‘Equality in media: Novinarski priručnik’ 

Kako podržati razvoj medijske pismenosti kod djece vrtićke dobi

Kakav će kasnije djeca imati odnos s medijima i prema njima ovisi o njihovu ranom iskustvu u obitelji i s roditeljima kao prvim modelima. Stoga se sve veća pozornosti pridaje osnaživanju djece i razvoju medijske pismenosti unutar obitelji, kao prvog i najvažnijeg modela ponašanja

Kako se zaštititi od krađe online identiteta

Krađa identiteta poprimila je nove razmjere u današnjem, digitalnom svijetu. Ono zbog čega čuvamo novčanike na sigurnom mjestu dok šećemo gradom, danas predstavlja prijetnju koja do nas dolazi i putem mobitela, laptopa, tableta i drugih pametnih uređaja

Mediji, dječji moralni razvoj i percepcija svijeta

Izloženost agresivnim medijskim sadržajima, osobito u informativnom programu, utječe na djetetovu percepciju sigurnosti svijeta i naravi ljudi – tako stječu dojam da je svijet opasnije mjesto nego što uistinu je

Tko su internetski trolovi

U internetskom žargonu izraz trol označava najčešće anonimnu osobu koja na forumima, chatovima ili društvenim mrežama objavljuje podrugljive, grube, uvredljive poruke, ili poruke koje nisu tema određenog razgovora

Poučite djecu kako poštivati sebe i druge u virtualnom svijetu

‘Poštujmo sebe i druge u medijskom prostoru’ bila je glavna poruka 2. Dana medijske pismenosti, održanih 2019. godine. Tada su objavljeni i nastavni materijali za osnovne škole, sa zadatcima uz koje učenici mogu savladati pravila lijepog i pristojnog ponašanja i komuniciranja na internetu

Grupe mržnje na internetu

U grupama mržnje na društvenim mrežama i u aplikacijama za dopisivanje kritiziraju se i vrijeđaju vršnjaci, poznanici, učitelji ili slavne osobe. Razgovarajte se djetetom i zajedno istražite kako se takve grupe mogu prijaviti 

Filmovi za mlade iskrivljuju sliku stvarnosti

Stereotipno prikazivanje likova jedan je od glavnih problema filmova za mlade. Uvijek se prikazuje nekoliko skupina ljudi: sportaši, navijačice, skupina “običnih” adolescenata i pripadnici manjina koji se ponašaju stereotipno za svoju skupinu

Online platforma za žrtve elektroničkog nasilja

UHO je popunilo prazninu jer su istraživanja pokazala kako otprilike polovina djece nikada ili gotovo nikada nije zatražila pomoć roditelja u vezi situacija i problema koji su ih uznemirili dok su bili na internetu

Seksistički govor mržnje na internetu

Za seksistički govor mržnje trebaju vrijediti ista pravila kao za rasistički – ističe se u preporuci Vijeća Europe o sprječavanju i borbi protiv seksizma

Videolekcije: Sexting i sextortion

Iskoristite dvijevideo lekcije za srednjoškolce, koje su pripremile socijalne pedagoginje Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, za sat medijske pismenosti na daljinu, ili u učionici

Zbog pandemije djeca su u većem riziku od online nasilja

Zbog veće količine vremena provedenog na virtualnim platformama, djeca postaju izloženija seksualnom iskorištavanju budući da predatorima trenutna situacija s pandemijom pogoduje. Također mogu u većoj mjeri biti izložena potencijalno štetnim i nasilnim sadržajima

Cyber kriminal i trgovačke prevare u vrijeme pandemije

Kriminalci objavljuju lažne oglase za proizvode koje želimo i trebamo, poput lijekova, higijenskih proizvoda i setova za testiranje na koronavirus, upozorava Europol, uz podsjetnik da čudotvorni lijek za COVID-19 trenutačno ne postoji

Rizici online igara: savjeti za roditelje

Ako vaše dijete igra online igre, razgovarajte s njim o rizicima koje donosi komunikacija sa strancima i o važnosti zaštite osobnih podataka. Provjerite jesu li te igre primjerene za dob djeteta i vodite računa o tome koliko vremena provodi igrajući ih

Kratki film i priprema za radionicu o sigurnosti na internetu

Potaknite učenike na raspravu o tome što sve objavljuju na internetu i koliko svojih prijatelja ili pratitelja uopće poznaju. Nakon gledanja filma “My friend Frank” i razgovora o njemu, neka učenici naprave analizu svojih profila na društvenim mrežama

9 pitanja za prepoznavanje seksizma u oglasima

Sadrži li oglas seksualne aluzije koje nemaju nikakve veze s proizvodom? Sugerira li oglas da se žene ili muškarci mogu kupiti poput proizvoda? Prikazuje li oglašavanje stereotipnu sliku spolova? Ovo su neka od pitanja za procjenu je li neki oglas seksistički, iz njemačkog vodiča “Sexsism shouldn’t sell”

Ne nasjedajte na prijevare putem interneta!

Ako dobijemo ponudu kako ćemo nešto dobiti besplatno, trebamo razmisliti je li to vrijedno ostavljanja osobnih podataka, jedan je od savjeta iz HAKOM-ove brušure ‘Kako zaštititi dijete u svijetu interneta, mrežnih tehnologija i pametnih telefona’

Štete li društvene mreže mentalnom zdravlju tinejdžera?

Istraživanja upućuju na to da pretjerano korištenje društvenih mreža može biti povezano s osjećajem usamljenosti, neadekvatnosti, nezadovoljstva životom, depresijom, anksioznošću i drugim problemima mentalnog zdravlja. Rizika je mnogo, no moguće ih je izbjeći

Preporuke UNICEF-a za zaštitu dječjih prava u online igrama

Osigurajte da igre budu inkluzivna okruženja, predstavljajući raznolikost igrača, pružajući pozitivne uzore, izbjegavajući stereotipizaciju i pretjerano seksualizirane likove te pružajući likove s kojima se mogu povezati i dječaci i djevojčice različitog podrijetla – jedna je od preporuka programerima igara

Već u osnovnoj školi razgovarajte s djecom o sekstingu

Jedan školski sat u 7. ili 8. razredu posvetite temi sekstinga – slanja i objavljivanja fotografija intimnih dijelova tijela. Neka učenici naprave zadatak iz naših nastavnih materijala ‘Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu’

Mobiteli ozbiljno ugrožavaju san djece i roditelja

Oko 60 posto roditelja i 70 posto djece svoje mobitele provjeravaju do pola sata prije spavanja, što ne uključuje paljenje i gašenje alarma za buđenje. Uz to, svaki treći adolescent i svaki četvrti roditelj priznaju da ih tijekom noći znaju probuditi obavijesti s društvenih mreža

Vrijeđanje i ismijavanje najčešći su oblici elektroničkog nasilja

Iz nastavnih materijala za srednje škole ‘Ljudsko dostojanstvo, vrijeđanje, sramoćenje i govor mržnje’ prenosimo vam poglavlje o vrijeđanju i omalovažavanju, s objašnjenjima tih pojmova i ključnih zakonskih propisa, te zadatak uz koji će učenici naučiti prepoznati vrijeđanje u virtualnoj komunikaciji te reagirati na njega

Aplikacija TikTok: Znate li kakve videe vaše dijete gleda i objavljuje?

Popularna aplikacija za stvaranje i dijeljenje kratkih videa TikTok može potaknuti djecu na kreativno izražavanje i pružiti im mnogo zabave, no kao i kod drugih društvenih mreža, postoje potencijalni rizici, poput izloženosti neprimjerenim sadržajima i dijeljenja previše osobnih informacija s nepoznatim osobama

Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu

Nakon ovog zadatka iz nastavnih materijala ‘Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu’, učenici će moći navesti i objasniti pravila lijepog i pristojnog ponašanja i komuniciranja na internetu te će razlikovati primjerene i neprimjene oblike ponašanja u virtualnom svijetu

Nepoželjni sadržaji na internetu i kome ih prijaviti

Nepoželjni sadržaji podrazumijevaju različite pornografske i nasilne sadržaje, kao i one koji potiču mržnju i nesnošljivost bilo koje vrste. Važno je da roditelji djecu poduče što točno mogu napraviti u slučaju da ih netko na takav način uznemiruje, ali i da takve sadržaje sami ne smiju dijeliti

Savjeti roditeljima: Kako biti ukorak s djecom u virtualnom svijetu

Kako zaštititi djecu, odnosno naučiti ih da se sigurno služe internetom, objašnjavaju Lana Ciboci, Danijel Labaš i Igor Kanižaj iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu te Svan Hlača iz Nacionalnog CERT-a u videu snimljenom u sklopu projekta (O)siguran online

Kvalitetni crtići za jednogodišnjake

Ako već djetetu mlađe jasličke dobi nudimo animirane filmove, što bismo općenito trebali izbjegavati, to mogu biti na primjer Piko, Praščić Pepa, Miffy te Tomica i prijatelji, predlaže odgojiteljica Jelena Alpeza u odgovoru našoj čitateljici

Djeca na internetu u brojkama

Podaci iz HR Kids Online istraživanja, istaknuti u brošuri ‘Svijet interneta na dlanu’, dobar su pokazatelj o kojim temama trebamo razgovarati s djecom kad je riječ o sigurnom korištenju interneta

Zaštitite djecu od negativnih utjecaja rodnih stereotipa u medijima

Djeca iz medija upijaju ideje o tome što se očekuje od djevojčica, a što od dječaka, pa to kasnije utječe i na njihov izbor karijere, njihove odnose i osjećaj osobne vrijednosti. Pročitajte kako birati medijske sadržaje i razgovarati s djecom o rodnoj jednakosti, u skladu s njihovom dobi i razvojnom fazom u kojoj se nalaze

Jesmo li dovoljno pažljivi roditelji?

Djeca s kojom roditelji razgovaraju, paze na njihovo ponašanje i mogu prepoznati i zadovoljiti njihove potrebe, puno će rjeđe biti žrtve manipulacije i zlostavljanja na internetu – jedna je od ključnih poruka poljske kampanje pod nazivom ‘Pažljivi roditelji’

Kampanja za veću vidljivost ženskih sportova u medijima

Kampanjom se želi osigurati veća vidljivost ženskog sporta u vijestima i na sportskim kanalima, povećati dužina govora sportašica u sportskim vijestima, predstaviti žene i kao sportašice, trenerice, izbornice, sportske novinarke, sutkinje i/ili sportske entuzijastkinje

Kako djeca razlikuju medijski prostor od stvarnosti?

Djeca do treće godine vjeruju kako je audiovizualni sadržaj zapravo prozor u svijet i sve ono što je prikazano drže stvarnim. Razlikovanje se postupno usavršava s djetetovim misaonim razvojem i iskustvom u korištenju medija sve do 12. ili 13. godine života

Koja je najbolja lozinka?

Svaka lozinka koja sadrži velika i mala slova, brojke i posebne znakove je dobra lozinka, no ono što čini razliku između dobre i odlične lozinke je kombinacija slova, brojki, znakova te svakako i pamtljivosti same lozinke

Jurić djecu potiče na pomaganje prijateljima

U nizozemskom istraživanju, djeca koja su pogledala isječak iz filma ‘Auti’ u kojem se Munjeviti Jurić odriče pobjede kako bi pomogao starom šampionu Kingu da završi utrku, bila su spremnija pomoći prijatelju u rješavanju zadatka, nego djeca koja su pogledala isječak u kojem nisu prikazana pomagačka ponašanja

Djeca i oglašavanje: što se smije, a što ne?

U Hrvatskoj, kao i u svijetu, postoji niz zakona čije odredbe štite djecu u oglašavanju zbog njihove lakovjernosti i nedostatka životnog iskustva te moguće povrede roditeljskog autoriteta

Dijalozi u filmovima održavaju rodne i rasne stereotipe

Istraživanje kalifornijskog sveučilišta pokazalo je da muškarci imaju dvostruko više dijaloga u filmovima od žena i da se u većini slučajeva filmska priča ne bi značajno promijenila da se iz filma isključe ženski likovi

Elektroničko seksualno nasilje: prepoznajte ga i reagirajte

Postoje tri glavna oblika elektroničkog seksualnog nasilja, čije vam opise prenosimo iz brošure #Reagiraj – Elektroničko nasilje nad i među djecom i mladima, koju je Ženska soba – Centar za seksualna prava objavila u okviru projekta #sherajmoodgovorno

Medijski sadržaji za djecu moraju biti prilagođeni njihovoj dobi

UNICEF-ov priručnik ‘Kako komunicirati s djecom’ donosi načela i smjernice za medijske sadržaje namijenjene djece, a prvo načelo je da medijski sadržaji za djecu moraju biti namijenjeni djeci i prilagođeni njihovoj dobi. Pročitajte što to točno znači u praksi

Ima li u dječjem programu mjesta za oglase?

Zagovornici dječjih i potrošačkih prava protive se nastojanjima velikih američkih medijskih kuća, poput Disneya, Foxa i CBS-a, da se smanje ograničenja oglašavanja u dječjim televizijskim programima

Tri kategorije štetnosti audiovizualnih sadržaja

Kod određivanja štetnosti audio i audiovizualnih sadržaja koristi se više kriterija od kojih su najvažnije sadržajne, vizualne i zvučne značajke medijskog sadržaja te karakteristike djece, osobito njihove razvojne dobi

Znakovi da vaše dijete trpi ili čini elektroničko nasilje

U slučaju nasilja na internetu većina djece neće pomoć zatražiti od roditelja, no svojim će ponašanjem ipak najčešće pokazati da nešto nije u redu. Iz Priručnika za roditelje Delete Cyberbullying prenosimo vam listu znakova na koje je važno obratiti pažnju

Rezultati istraživanja: Kako hrvatski predškolci provode vrijeme uz ekrane

S prvim rođendanom uz male ekrane vrijeme provodi 40% djece, s dvije godine taj broj penje se na 79%, a s četiri godine elektroničke uređaje koriste gotovo svi. Većini je prvi uređaj bio TV, a slijede ga mobitel i tablet, pokazalo je istraživanje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabrog telefona

Kvalitetni medijski sadržaji za djecu do šeste godine

Koje su glavne razvojne osobine djece od rođenja do šeste godine te kako bi, s obzirom na to, trebali izgledati medijski sadržaji namijenjeni najmlađima? Odgovore na ova pitanja daje UNICEF-ov priručnik ‘Kako komunicirati s djecom’

Pozitivni i negativni utjecaji medija

Mediji mogu na pozitivan, ali i negativan način utjecati na živote djece u svim područjima njihova razvoja pa tako i na spremnost na suradnju s drugima ili pak agresivno ponašanje

Zaštita djece i mladih od negativnih utjecaja oglašavanja

Zakonom i drugim propisima zabranjuje se i ograničava oglašavanje i tržišna komunikacija za niz proizvoda i usluga pa se, primjerice, kod oglašavanja alkoholnih pića ne smije povezivati konzumiranje alkohola s poboljšanim fizičkim stanjem ili vožnjom

Dijete želi svaku igračku iz reklame

Psihologinja Hana Hrpka savjetuje kako reagirati kad dijete izražava želju za svakom igračkom koju vidi na reklami i ljuti se i plače kad mu roditelji kažu da je ne može dobiti

Koji su sve oblici elektroničkog nasilja

Od vrijeđanja, širenja neistinitih informacija ili pak otkrivanja nečijih tajni, do krađe identiteta… iz priručnika za roditelje Delete Cyberbullying prenosimo pregled oblika i obilježja elektroničkog nasilja

Okultni i paranormalni sadržaji nisu za mlađe od 18

U Preporukama za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija, među potencijalno štetnim audiovizualnim sadržajima navedeni su i okultni i paranormalni sadržaji. Pročitajte zbog čega takvi programi moraju biti označeni kategorijom 18 i ne smiju se emitirati prije 23 sata

Znaju li djeca što su oglasi?

Istraživanja pokazuju kako djeca tek između 7. i 9. godine života počinju razumjeti namjeru reklamnih poruka da potakne na kupnju

Ima li štete od edukativnih aplikacija za najmlađe?

Moja kći ima dvije i pol godine i već je uz razne edukativne aplikacije za djecu i crtiće i pjesmice s YouTubea naučila brojati do 10, čitati većinu slova, imenovati razne oblike, boje, životinje… i to i na hrvatskom i na engleskom

Zbog čega mladi toliko vole selfije?

Tinejdžeri imaju naglašen osjećaj “imaginarne publike”, psihološko stanje u kojem osoba vjeruje kako je drugi stalno promatraju i razmišljaju o njoj

Crtani film: Put u svijet medijske pismenosti

Ovaj 7-minutni crtani film na jednostavan način objašnjava što je to medijska pismenost i zašto je ona nužni preduvjet slobodnom življenju i pripadanju društvu u kojem živimo

OBRAZOVNI MATERIJALI

VIDEOLEKCIJE

Infografike

KVIZOVI

ONLINE IGRA

Preporuke za zaštitu djece

Birajmo što gledamo

PIŠITE NAM