Prema rezultatima istraživanja projekta Global Kids Online, koji provode UNICEF-ov ured za istraživanja Innocenti i Londonska škola ekonomije i političkih znanosti, većina djece svaki tjedan nauči nešto novo na internetu, no suočavaju se i s različitim rizicima

Piše: Ana Dokler

Međunarodni istraživački projekt Global Kids Online, koji je predstavljen 1. studenog 2016. u sjedištu UNICEF-a u New Yorku, ima za cilj izgraditi globalnu mrežu istraživača i stručnjaka koji se bave rizicima i mogućnostima koje internet donosi djeci.

“Kad razgovaramo o politikama povezanima s dječjim korištenjem interneta, ključno je u obzir uzeti i glasove i mišljenja djece. Kroz istraživanje s djecom dobit ćemo realniju sliku mogućnosti, kao i sigurnosih problema s kojima se djeca susreću na internetu. Trebamo čuti što djeca žele i što ih brine kako bismo na temelju tih informacija oblikovali poruke kreatorima politika”, objasnila je Sarah Cook, ravnateljica UNICEF-ova ureda za istraživanja Innocenti prilikom predstavljanja projekta.

Na internetskoj stranici Global Kids Online nalaze se kvalitetni i prilagodljivi alati za istraživanje, koji su besplatno dostupni svima u svijetu. Do sada su ovi alati korišteni u pilot istraživanjima provedenima među djecom u dobi od 9 do 17 godina u Argentini, na Filipinima, u Srbiji i Južnoj Africi.

Većina djece samostalno koristi internet

Rezultati tih istraživanja pokazuju kako djeca internet koriste za učenje, pronalaženje zdravstvenih informacija, održavanje društvenih veza i razvoj digitalnih vještina. No što više vremena provode na internetu, suočavaju se i s više opasnosti. Rezultati istraživanja također upućuju da roditeljima nedostaje digitalnih vještina kako bi mogli svojoj djeci biti podrška na internetu.

U prosjeku, 8 od 10 djece pristupa internetu preko pametnog telefona, što doprinosi njihovoj samostalnosti i ujedno donosi različite mogućnosti i rizike.

Kakva pravila postaviti za korištenje pametnog telefona tijekom školske godine 

Značajna manjina djece bila je na internetu u kontaktu s nepoznatim osobama. Većina ih se neće s takvim osobama naći uživo, i često su otprije povezani na neki način, primjerice preko zajedničkih prijatelja, no o ovome je djecu potrebno dodatno educirati, jedan je od zaključaka studije.

Nakon uznemirujućih iskustava pomoć traže od prijatelja

U nekima od zemalja iz pilot istraživanja, do dvije trećine djece vidjelo je seksualne sadržaje na internetu, a neka djeca imala su štetna ili povređujuća iskustva i to zbog internetskih prevara, maltretiranja ili neželjenih pop up sadržaja.

Broj djece koja su imala uznemirujuća iskustva na internetu kreće se od jedna petine u Južnoj Africi do tri četvrtine u Argentini. Kad su doživjela neku neugodnost na internetu, između jedne i dvije trećine djece obratilo se svojim prijateljima. Samo pet do 10 posto pomoć je zatražilo od učitelja, a još manje od drugih stručnjaka.

Savjeti za nastavnike: Kako spriječiti elektroničko nasilje u školi

Istraživanja su također pokazala kako većina djece prepoznaje internet kao alat za učenje, no rijetko ga mogu koristiti u školi ili od učitelja dobiti upute kako ga koristiti. Roditelji žele pomoći djeci, no misle da ne znaju dovoljno o internetu da bi ih vodili.

Znaju li vaša djeca o medijima više od vas?