Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće
Medijska pismenost shvaća se kao krovni pojam koji obuhvaća sve tehničke, kognitivne, društvene, civilne, etičke i kreativne kapacitete koji omogućuju građanima učinkovit pristup i korištenje informacijama i medijima te sigurno i odgovorno stvaranje i dijeljenje medijskih sadržaja na različitim platformama. Kako se navodi u Zaključcima Vijeća Europske unije o medijskoj pismenosti u svijetu koji se neprestano mijenja, medijska se pismenost ne bi trebala ograničiti samo na učenje o alatima i tehnologijama, nego bi trebala biti usmjerena i na to da građani steknu vještine kritičkog razmišljanja potrebne za prosudbu, analizu složenih situacija i prepoznavanje razlike između mišljenja i činjenica. Svi ti kapaciteti omogućuju građanima da sudjeluju u gospodarskim, društvenim i kulturnim aspektima društva te da imaju aktivnu ulogu u demokratskom procesu.
Medijska pismenost jedna je od ključnih kompetencija za život i rad u digitalnome medijatiziranom svijetu koji se konstantno ubrzano razvija i mijenja, stoga je važno građane osnažiti tim vještinama i znanjem, a posebice je važno vještinama medijske pismenosti učiti djecu i mlade, jer je to najbolji način zaštite od dezinformacija, propagande, potencijalno štetnih utjecaja medijskih sadržaja, kao i zaštite privatnosti i podataka u digitalnom svijetu.
Portal je platforma za promociju medijske pismenosti i pružanje podrške svima koji sudjeluju u medijskom obrazovanju, ponajprije djece i mladih, ali i odraslih. Stoga portal donosi raznovrsne edukacijske materijale za poučavanje medijske pismenosti u vrtićima i školama, primjere dobre prakse, savjete i preporuke za roditelje i skrbnike, informacije o utjecaju različitih vrsta medija i medijskih sadržaja i društvenih mreža na djecu i mlade, sigurnosti na internetu, problemu dezinformacija, te izvještava o globalnim medijskim i komunikacijskim trendovima, kao i o politikama vezanim uz medijsku pismenost, medijsko obrazovanje, medije i digitalne platforme. Cilj nam je postati središnje mjesto za informacije o medijskom obrazovanju, medijskoj pismenosti, politikama i trendovima u medijskoj i audiovizualnoj industriji, te osnažiti roditelje i sve one koji se bavi obrazovanjem djece da aktivno traže znanja i informacije o medijima, društvenim mrežama i digitalnim platformama i načinima na koji oni mogu utjecati na razvoj djece.
Pokretači i osnivači portala medijskapismenost.hr su Agencija za elektroničke medije i UNICEF, a portalom upravlja Agencija za elektroničke medije.
Od samih početaka portal podržavaju Akademija dramske umjetnosti, Fakultet političkih znanosti, Hrvatski audiovizualni centar i Hrvatski filmski savez, dok su se u lipnju 2019. pridružili i Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Odsjek za komunikologiju Hrvatskih studija, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Veleučilište VERN’ i Visoka škola Edward Bernays.
Dani medijske pismenosti
Agencija za elektroničke medije i UNICEF pokrenuli su 2018. i projekt Dani medijske pismenosti s ciljem osvještavanja javnosti o važnosti medijske pismenosti, osnaživanja građana vještinama medijske pismenosti, stvaranja platforme za suradnju brojnih društvenih dionika i razvoja održivih projekata medijske pismenosti, te pružanja podrške odgajateljima i nastavnicima razvojem edukacijskih materijala za medijsko obrazovanje.
Dani medijske pismenosti održavaju se pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, uz sudjelovanje vrtića, škola, fakulteta, knjižnica, kina, medija, udruga i brojnih drugih partnera.
Projekt se sastoji od tri glavna elementa: raznovrsnih događanja (predavanja, radionice, debate, projekcije…), proizvodnje i distribucije obrazovnih materijala, te jednodnevnih radionica za učenike u medijima – Djeca upoznaju medije.
U sklopu aktivnosti Djeca upoznaju medije učenici u medijskim kućama uče kako funkcioniraju mediji i kako nastaju medijski sadržaji, dok su u sklopu projekta proizvedeni brojni edukacijski materijali, koji se i dalje mogu preuzimati.
Dani medijske pismenosti 2021.
U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku te brojnih drugih partnera i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 19. do 25. travnja, s različitim aktivnostima i u tjednima prije i poslije, održani su 4. Dani medijske pismenosti