Iako djeca često znaju više o tehničkim stranama masovnih medija i stvaranju novih medijskih sadržaja, u odnosu na odrasle imaju puno manje životnog iskustva, što često dovodi do nerazumijevanja medijskih sadržaja

Izvor: Lana Ciboci, Od medijskog opismenjavanja do odgovornog roditeljstva, Komunikacija odgaja – odgoj komunicira

Djeca se, kao i odrasli, gotovo svakodnevno koriste medijima. No, sve češće djeca o medijima znaju čak i više od svojih roditelja. Naime, često se u radu s djecom može čuti kako su oni učili roditelje kako da se, primjerice, koriste internetom: pročitaju najnovije vijesti, kupe novi proizvod, pošalju e–poruku ili se čuju s rodbinom na drugom kraju svijeta.

Globalno istraživanje: Kakve mogućnosti i rizike internet donosi djeci?

Stoga ne treba čuditi da su djeca nerijetko medijski pismenija od odraslih. Pritom se medijski pismenom osobom smatra ona osoba koja ima pristup određenom mediju i koja zna kako se tim medijem koristiti, kritički analizirati i vrednovati informacije u medijima, a potom i stvarati vlastite medijske sadržaje. No, iako djeca znaju više o tehničkim stranama masovnih medija i stvaranju novih medijskih sadržaja, u odnosu na odrasle imaju puno manje životnog iskustva, što često dovodi do nerazumijevanja medijskih sadržaja, ali i većeg utjecaja medijskih sadržaja na one najmlađe.

Stoga je važno da djeca od najranije dobi uče o medijima, kako iskoristiti pozitivne strane medija, ali i prepoznati i obraniti se od onih negativnih. Budući da u hrvatskom obrazovnom sustavu još uvijek nemamo pravi model medijskoga odgoja, važnu ulogu u medijskom odgoju djece imate upravo vi — roditelji.

Što možete učiniti?

Roditelji bi s djecom od njihova prvog kontakta s medijima, što se često događa paralelno s njihovim prvim koracima u svijet, trebali razgovarati o medijskim sadržajima, analizirati ih i poticati na korištenje onih sadržaja koji su prilagođeni dječjoj dobi. Važno je da se roditelji zajedno s djecom koriste medijima kako bi znali kakvim su sadržajima izložena njihova djeca, ali i da djecu od najranije dobi medijski opismenjavaju i pripremaju na njihov utjecaj, jednako kao što ih pripremaju za sve drugo u životu. Dok tu ulogu ne preuzmu učitelji u školama i dok djeca ne narastu dovoljno da se znaju samostalno koristiti medijskim sadržajima, važno je da vi, kao roditelji, djeci prenesete barem ona osnovna medijska znanja.

Da biste to mogli učiniti:

  • Educirajte se o pozitivnim i negativnim stranama medijskih sadržaja
  • Naučite kako se koristiti svim medijima kojima se koriste vaša djeca
  • Koristite se medijima zajedno s djecom, ali i samostalno – istražite medije kako biste znali s čime će se sve susresti vaša djeca
  • Razgovarajte s djecom o medijima – njihovim karakteristikama, povijesti, razlozima zbog kojih postoje određeni sadržaji, potaknite ih da se medijima koriste u obrazovanju, ali i pokažite im kako da prepoznaju one negativne medijske utjecaje poput oglašavanja i manipuliranja
  • Raspitajte se o načinima zaštite od neprimjerenih medijskih sadržaja
  • Proučite koji su sadržaji prilagođeni dobi vašeg djeteta te ih potaknite na korištenje upravo tih sadržaja.

Kako u digitalnom dobu odgojiti dobrog čovjeka?

Foto: iStock