Uz iskazivanje empatije prema djetetovim osjećajima i doživljajima, potičite ga da zamisli kako bi bilo u tuđim cipelama. U tome od pomoći mogu biti i filmovi, emisije, društvene mreže i videoigre

Piše: Ana Dokler

“Ne osuđuj drugog čovjeka prije nego si hodao u njegovim mokasinama”, indijanska je poslovica koja sažima bit empatije – sposobnosti razumijevanja tuđih iskustava, osjećaja i stavova, čak i kad se oni znatno razlikuju od naših. O empatiji se u zadnje vrijeme sve češće govori kao o lijeku za mnoge osobne i društvene probleme, a postavlja se i pitanje kako mediji utječu na razvoj empatije.

Jesper Juul: Kako pametni telefoni i tableti izgladnjuju naša srca?

S jedne strane, kao što navodi prof. sociolgije i psihologije Sherry Turkle u knjizi Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other, tehnologija izolira ljude i čini da više brinu o svojim digitalnim odnosima nego o pravim, živim ljudima u svojoj blizini, a ima i drugih dokaza u prilog tome da pretjerano korištenje medija umanjuje ovu ljudsku sposobnost.

S druge strane, postoje i dokazi kako mediji mogu potaknuti empatiju kod djece. Sve je više dječjih emisija, animiranih i igranih filmova koji promiču empatiju pa je u istraživanju tržišta pod imenom Story of Me 2, koje je nedavno proveo Nickelodeon, 93 posto djece reklo kako bi voljelo imati prijatelja iz druge društvene skupine, a 81 posto bi voljelo imati prijatelja drugačijeg vjerskog opredjeljenja. To je istraživanje pokazalo da su djeca mlađa od 12 godina na dobrom putu da postanu inkluzivni, nesebični i društveno osvješteni pojedinci, nasuprot uvriježenom mišljenju da je “selfie generacija” nedruštvena i preokupirana sobom.

I komunikacija na društvenim mrežama može doprinijeti razvoju empatije. Jedno je istraživanje potvrdilo dobrobit videochata za djecu u dobi od jedne do dvije godine – na taj način oni se mogu povezati s članovima obitelji ili drugim osobama i učiti od njih, pod uvjetom da se interakcija odvija uživo. Tinejdžerima društvene mreže pomažu u održavanju i jačanju prijateljstava – kažu da zahvaljujući društvenim mrežama bolje razumiju što njihovi prijatelji osjećaju i što im se događa.

Što roditelji mogu učiniti?

Uz iskazivanje empatije prema djetetovim osjećajima i doživljajima te dijeljenje vlastitih osjećaja, najbolje što roditelji mogu učiniti je isticati vrijednost međuljudskih odnosa, uz pomoć medija i tehnologije, kao i bez njih, te poticati djecu da zamisle kako bi bilo u tuđim cipelama. U tome mogu pomoći i filmovi, emisije, društvene mreže, videoigre i drugi mediji.

Što sve djeca uče gledajući filmove

S portala Common Sense Media prenosimo vam savjete kako uz pomoć medija kod djece potaknuti empatiju:

Filmovi, televizija i knjige

  • Potražite knjige s različitim likovima, koji žive u različitim okruženjima.
  • Potaknite djecu na izražavanje osjećaja nakon gledanja TV emisija i filmova.
  • Potaknite braću i sestre na uvažavanje međusobno različitih osjećaja o emisijama.
  • Gledajte filmove i TV emisije koje promiču empatiju.

Društvene mreže, aplikacije, videoigre i internetske stranice

  • Potražite igre i aplikacije u kojima djeca mogu doživjeti točke gledišta različitih likova.
  • Odaberite igre i aplikacije koje nagrađuju suradnju među igračima.
  • Započnite s poučavanjem pozitivne online komunikacije čim vaša djeca počnu koristiti internet.
  • Potaknite djecu da pronađu pozitivna okruženja na internetu u kojima će osjetiti toplinu i dobrodošlicu.
  • Upitajte djecu kako bi se osjećati kad bi doživjeli elektroničko nasilje.
  • Potaknite dijete da se zauzme za žrtve na internetu.
  • Potičite djecu da prije objave razmisle o utjecaju njihovih poruka na druge.
  • Sudjelujte u “hashtag” kampanjama koje pružaju podršku drugim ljudima.

Kako u digitalnom dobu odgojiti dobrog čovjeka?

Foto: Pixabay