Zagovornici dječjih i potrošačkih prava protive se nastojanjima velikih američkih medijskih kuća, poput Disneya, Foxa i CBS-a, da se smanje ograničenja oglašavanja u dječjim televizijskim programima

Piše: Ana Dokler

U SAD-u, gdje su svojevremneo razvijeni neki od najkvalitetnijih televizijskih programa za djecu na svijetu, upravo je u tijeku rasprava o mogućnosti ukidanja pravila koja djecu štite od negativnih utjecaja oglašavanja, kao i onih koja zahtijevaju od koncesionara emitiranje kvalitetnih obrazovnih programa.

U travnju 2017. Federalna komisija za komunikacije (FCC) najavila je svoju “Inicijativu za modernizaciju regulacije medija”, tražeći prijedloge koja bi pravila vezana za medije trebalo izmijenjeniti ili ukinuti.

Na to su Američka Nacionalna udruga koncesionara, Udruga za televiziju i internet (NCTA), CBS, Disney, Fox, Univision i drugi zatražili da FCC značajno smanji ograničenja oglašavanja u dječjim programima. Također su zatražili da se preispitaju pravila koja zahtijevaju od koncesionara da osiguraju kvalitetan obrazovni program, kao dio njihove obveze da služe javnom interesu, piše portal Common Dreams.

Djeca i oglašavanje: što se smije, a što ne?

Reagirali su Kampanja za djetinjstvo bez oglasa i Centar za digitalnu demokraciju te pozvali FCC da odbije prijedloge industrije za ukidanje ili izmjenu postojećih pravila.

‘U utrci za profitom iskorištava se dječja ranjivost’

U komentaru upućenom Federalnoj komisiji za komunikacije početkom kolovoza, ove dvije organizacije koje se bave zaštitom dječjih i potrošačkih prava, ističu kako su pravila koja ograničavaju oglašavanje i dalje nužna kako bi se djecu zaštitilo od pretjeranog, nepoštenog ili obmanjujućeg marketinga.

“Neki predstavnici industrije (npr. CBS, Disney, Fox i Univision) požalili su se kako druge usluge koje nude sadržaje za djecu, poput YouTubea, nisu podložne pravilima FCC-a. To je šteta, jer brojna istraživanja pokazuju da djeca teško mogu prepoznati i zaštititi se od televizijskog oglašavanja, čak i kada je oglas jasno odvojen od sadržaja, a da brandiranje i drugi tipovi prikrivenog oglašavanja koji zamagljuju tu razliku, čine stvar još težom za djecu.

Dijete želi svaku igračku iz reklame

FCC još od ranih 70-ih zna da su djeca ranjivija na utjecaje oglašavanja od odraslih, jer teže razlikuju oglase od programskog sadržaja na televiziji i teže mogu razumijeti da je svrha oglasa potaknuti prodaju proizvoda.

Izjava o zaštiti djece koju je FCC usvojila 1974. , a koja je prva ograničila količinu i zabranila određene prakse oglašavanja u dječjem programu, bila je utemeljena na brojnim istraživanjima. Te rane studije, zajedno s novijim istraživanjima, jasno su pokazale da većina djece ima poteškoće pri razlikovanju televizijskog programa i oglasa do dobi od 4-5 godina. Osim toga, istraživanja su pokazala da je dob djeteta povezana sa sposobnošću razumijevanja svrhe oglašavanja, a ta se sposobnost pojavljuje najranije u dobi od 7-8 godina.

Djeci je još teže to prepoznati i razumijeti kada se oglasi isprepliću sa sadržajem, kao što je često slučaj sa sponzoriranim videozapisima, videozapisima otvaranja paketa i objavama influencera na YouTubeu, usmjerenima na djecu. Dakle, činjenica da YouTube i drugi pružatelji internetskih i mobilnih usluga zanemaruju istraživanja o dječjem razvoju i dugotrajna medijska načela zaštite djece, nije razlog da FCC oslabi mjere zaštite koje su važne za brojnu djecu koja gledaju televiziju”, stoji, između ostalog, u komentaru Kampanje za djetinjstvo bez oglasa i Centra za digitalnu demokraciju.

Zaštita djece i mladih od negativnih utjecaja oglašavanja

“Izuzetno je razočaravajuće da se koncesionari žele pridružiti utrci za profitom u kojoj se iskorištava dječja ranjivost”, izjavio je Josh Golin, izvršni direktor Kampanje za djetinjstvo bez oglasa. “Medijske kuće žele oslabiti dugotrajne zaštitne mjere, jer mladi ljudi predstavljaju nevjerojatno unosno tržište za oglašivače, no istraživanja pokazuju da su djeca posebno osjetljiva na oglašavanje i da su pravila koja ograničavaju oglašavanje i zahtijevaju odvajanje programskog sadržaja i oglasa korisna.”

Obrazovni program je stvar javnog interesa

Zagovornici su se također suprotstavili naporima medijskih kuća da ih se oslobodi obveze osiguravanja obrazovnih programa za djecu.

Televizijska se industrija obvezala služiti djeci nacije pružajući kvalitetne obrazovne programe“, objasnila je profesorica Kathryn Montgomery s Američkog sveučilišta u Washingtonu, koja je vodila napore za strože provođenje Zakona o televiziji za djecu. “Koncesionari ne ispunjavaju ni svoje minimalne obveze… Umjesto da razmatra uklanjanje ovih pravila, FCC treba provesti istragu o TV programima i oglašivačkoj praksi usmjerenoj na djecu. ”

Kako djeca doživljavaju televiziju i kako oglašivači to iskorištavaju

Foto: Pixabay