Oko 60 posto roditelja i 70 posto djece svoje mobitele provjeravaju do pola sata prije spavanja, što ne uključuje paljenje i gašenje alarma za buđenje. Uz to, svaki treći adolescent i svaki četvrti roditelj priznaju da ih tijekom noći znaju probuditi obavijesti s društvenih mreža

Piše: Irena Domitrović

Višesatno gledanje u ekrane pametnih telefona, tableta i ostalih sličnih uređaja postala je naša svakodnevica. Osim što su poslovi 21. stoljeća usko vezani uz računala, svoje slobodno vrijeme počeli smo sve više provoditi uz pametne uređaje. Roditeljima, djeci, pa i bakama i djedovima, promijenile su se navike korištenja medija, što dovodi i do promjena u obiteljskim odnosima.

Portal Common Sense Media objavio je rezultate istraživanja pod nazivom “Nova normala: , tinejdžeri, i u SAD-u” (The New Normal: Parent, Teens, Screens and Sleep in the United States) koje se bavilo utjecajem korištenja ekrana na obitelj, posebno u jutarnjoj i večernjoj rutini.

U istraživanju su ispitani stavovi roditelja i djece o vremenu koje provode uz ekrane te kako korištenje raznih uređaja utječe na njihove odnose, kako ih ekrani ometaju te kako utječu na njihove svađe. Odgovore na ova pitanja dalo je ukupno tisuću ispitanika, 500 roditelja i 500 djece u dobi od 12 do 18 godina.

Utjecaj mobitela na san

Jedna od prvih stvari koja je ozbiljno ugrožena zbog mobitela je san. Istraživanje je pokazalo da i roditelji i drže mobitel u svojoj neposrednoj blizini tijekom spavanja, a trećina tinejdžera mobitel ima pokraj sebe na jastuku. Kad ne mogu spavati, gotovo polovina roditelja poseže za mobitelom kako bi skratili vrijeme prije nego utonu u san.

Mobiteli su u spavaćoj sobi najčešće uključeni, a nerijetko i spojeni na internet, uz upaljen ton ili barem vibraciju. Imajući to na umu, ne čudi podatak da svaki treći adolescent i svaki četvrti roditelj priznaju da ih tijekom noći znaju probuditi obavijesti s društvenih mreža, nakon čega uzimaju mobitel u ruke kako bi provjerili o čemu se radi.

Ovako vaš mozak reagira kada gledate u mobitel prije spavanja

U usporedbi s njima, samo 16 posto roditelja i 19 posto djece mobitele tijekom noći ostavljaju u drugoj prostoriji.

Stručnjaci smatraju kako je štetno gledati u ekrane unutar jednog sata prije odlaska na spavanje. Nažalost, ni odrasli, ni djeca ne poštuju prijedlog da 60 minuta prije spavanja provedu bez ekrana. Oko 60 posto roditelja i 70 posto djece svoje mobitele provjeravaju do pola sata prije spavanja, što ne uključuje paljenje i gašenje alarma za buđenje.

40 posto djece misli da su im roditelji ovisni o mobitelima

Roditelji su skloni samokritičnosti, stoga je značajan broj ispitanika u ovoj skupini potvrdio da previše vremena provode na svojim mobitelima. Sklonost takvom razmišljanju ipak nisu pokazala djeca, koja u najvećoj mjeri misle da mobitele i ostale uređaje koriste taman dovoljno, ni previše, ni premalo. Unatoč tome, svako treće dijete priznalo je da je barem jednom pokušalo ograničiti vrijeme koje provodi uz mobitel.

Djeca nisu pokazala ni veliku zabrinutost oko vlastite ovisnosti, dok je roditeljima upravo ovaj problem velika briga. Iako nisu skloni za sebe reći da su ovisnici o mobitelima, ipak gotovo 40 posto djece smatra to za svoje roditelje.

Ovisni ili ne, ispitanici su većinom bili svjesni vremena koje provode na mobitelima, ali smatraju kako korištenje pametnih telefona ne narušava njihove odnose u obitelji. Ipak, upotreba pametnih telefona uzrokuje određenu smetenost i kod odraslih i kod djece. To je prepoznala otprilike polovina ispitanih u obje skupine.

Jesper Juul: Kako pametni telefoni i tableti izgladnjuju naša srca?

Koliko smo zapravo vezani uz svoje uređaje spojene na internet pokazuje nam i potreba da redovito provjeravamo imamo li novih obavijesti te da odgovorimo na sve poruke čim nam one dođu. Svaki drugi roditelj i svako drugo dijete automatski će reagirati čim čuju zvuk zvona svog mobitela. Kako bi jasno definirali uvjete korištenja mobitela, više od 60 posto ispitanih obitelji istaknulo je da imaju jasno postavljena pravila u kućanstvu.

Postavite pravila za korištenje mobitela

Ako mislite da mobiteli i ostali digitalni uređaji negativno utječu na život vas i vaše obitelji, razmislite o uvođenju pravila.

Common Sense Media donosi nekoliko smjernica na što sve trebate obratiti pozornost:

  • Odvojite dovoljno vremena za kvalitetan san i spriječite djecu da san prekidaju zbog tehnologije. Ako je potrebno, dogovorite se da ćete mobitele prije spavanja ostaviti u dnevnom boravku, ili ih barem prebacite na nečujni rad prilikom ulaska u spavaću sobu.
  • Donesite zajedničko pravilo o tome koliko vremena u danu smijete izdvojiti za svoje pametne uređaje. Možete skinuti aplikacije koje mjere koliko je minuta u danu vaš ekran radio, te tako možete kontrolirati vrijeme provedeno na mobitelu i tabletu.
  • Pokušajte se oduprijeti stvarima koje vam zaokupljaju pozornost. Kada mobitel zazvoni, prvo odradite ono što ste započeli, a potom pogledajte mobitel. Ne dozvolite da svaka obavijest koju primite bude isprika da prekidate druženje s obitelji.
  • Naučite se fokusirati, vježbajte svoju koncentraciju i pripremite se za spavanje bez mobitela u rukama.

Ugovor o korištenju interneta koji možete potpisati s djetetom

Foto: Annie Spratt on Unsplash