Za sada je vrlo malo znanstvenih istraživanja o ovoj temi, no preliminarni rezultati nove britanske studije upućuju na to da nije svejedno koliko vremena djeca provode uz touchscreen uređaje, uz kakve sadržaje i u kojem kontekstu

Piše: Ana Dokler

Kako korištenje touchscreen uređaja utječe na naše najmlađe? Ovo je pitanje koje si vjerojatno postavljaju mnogi roditelji, budući da su ovi uređaji sve prisutniji u našim životima, a djeca ih obično koriste s oduševljenjem.

Za sada je vrlo malo znanstvenih istraživanja o ovoj temi, no njome se bavi projekt TABLET, prva studija koja proučava kako djeca u dobi od šest mjeseci do tri godine koriste touchscreen uređaje i kako ta uporaba (ili njezin nedostatak) utječu na razvoj mozga te kognitivni i socijalni razvoj. Istraživanje se provodi putem kratkih upitnika na internetu koje mogu ispuniti roditelji iz cijelog svijeta, te u Centru za mozak i kognitivni razvoj na fakultetu Birbeck, koji je dio Londonskog sveučilišta.

Znanstvene spoznaje o utjecaju medija na razvoj djece i mladih

Celeste Cheung, istraživačica s Birbecka, u svom je blogu na stranici Londonske škole ekonomije i političkih znanosti predstavila preliminarne rezultate ovog istraživanja, koji upućuju na to da nije svejedno koliko vremena djeca provode uz touchscreen uređaje, uz kakve sadržaje i u kojem kontekstu.

Većina dvogodišnjaka svakodnevno koristi touchscreen uređaje

Prema podacima koje je dalo preko 700 ispitanika, 99,7 posto obitelji posjeduje barem jedan uređaj sa zaslonom osjetljivim na dodir, 97,5 posto obitelji ima više takvih uređaja, neke čak 14.

51 posto djece u dobi od 6 do 11 mjeseci svakodnevno koristi touchscreen uređaje, u prosjeku 8,53 minute dnevno, a čak 92 posto djece od 26 do 36 mjeseci koristi ih u prosjeku 43,95 minuta dnevno.

Oko 10 posto djece do tri godine ima svoj touchscreen uređaj i to češće u obiteljima nižeg socioekonomskog statusa (24 posto) nego višeg (7 posto).

80 posto djece u dobi od 6 do 11 mjeseci na touchscreen uređajima najčešće gleda videe, ali više od polovice (57 posto) djece starije od dvije godine aktivno ih koristi.

Stavovi roditelja

Dok 82 posto roditelja vjeruje da bi korištenje ovih uređaja kod djece u dobi do tri godine trebalo ograničiti, 91 posto ih također smatra da oni mogu pozitivno utjecati na razvoj djeteta.

Neki od roditelja koji su sudjelovali u istraživanju izrazili su zabrinutost jer im dijete “postane hipnotizirano” i “fiksirano” uz ekran, dok su drugi isticali dobre strane, na primjer: “Edukativne aplikacije pomogle su mom sinu u razvoju motorike i učenju slova”.

Ima li štete od edukativnih aplikacija za najmlađe?

Neki roditelji izvijestili su o izmiješanim osjećajima krivnje i straha zbog toga što, primjerice “dvogodišnjak zna sam izabrati svoj omiljeni video i pustiti si ga”.

Većina smatra da bi se touchscreen uređaji kod djece u ovoj dobi trebali korisiti umjereno, uz postavljanje granica, a ne zabrana, no neki čvrsto vjeruju da “ovi uređaji mogu biti štetni za djecu mlađu od dvije godine”.

Na kraju, roditelji su većinom zbunjeni, jer, kako je jedan od ispitanika izjavio, “nema dokaza na temelju kojih bi mogli znati odgovor”.

Tražite savjet?

“U nedostatku odgovarajućih znanstvenih dokaza, roditeljima se prije savjetovalo potpuno izbjegavanje ekrana dok dijete ne napuni dvije godine, a ta se smjernica temeljila na dokazanim negativnim učincima pasivnog gledanja televizije i igranja videoigara kod starije djece.

Nove preporuke američkih pedijatara za korištenje medija u obitelji

Problem je u tome što uređaji sa zaslonom osjetljivim na dodir nisu isto što i televizor ili računalo, već kombiniraju elemente pasivne zabave uz televizor i interaktivnosti videoigara. Ako se koriste na odgovarajući način, touchscreen uređaji mogu biti jednako zanimljivi i spoznajno poticajni kao klasične igrače ili knjige. A čak i kad je riječ o gledanju televizije, trebamo imati na umu da nije svaka izloženost loša – obrazovni programi mogu pozitivno utjecati na izvršne funkcije, jezik i računanje”, navodi Celeste Cheung.

U prvim objavljenim rezultatima projekta TABLET vidi se da je dob u kojoj su djeca prvi put pomaknula zaslon osjetljiv na dodir povezana s dobi u kojoj su počela izvoditi fine radnje rukama, poput slaganja kocki, dok kod pasivnog gledanja videa takve povezanosti nema. Također, nije utvrđena povezanost dobi u kojoj je dijete počelo koristiti touchscreen uređaje s jezično-govornim razvojem ili hodanjem.

Sadržaj i kontekst

“Dok još ne znamo utječe li korištenje touchscreen uređaja negativo na druga područja razvoja, ovi preliminarni rezultati pokazuju da utjecaji ovise o tome kako roditelji i djeca korsiste uređaje. Trebali bismo u obzir uzeti ne samo vrijeme koje djeca provode uz njih, nego i sadržaj i kontekst uporabe. Znanstvene studije koje to istražuju još su u povojima, ali tijekom sljedećih nekoliko godina projekti poput našega trebali bi osigurati dokaze na kojima bi roditelji mogli temeljiti svoje odluke kako bi stvorili pravo tehnološko okruženje za svoju djecu”, zaključuje Celeste Cheung.

Jesu li savjeti o vremenu koje djeca smiju provesti pred ekranom zastarjeli?

Foto: Pixaby