Djeca s kojom roditelji razgovaraju, paze na njihovo ponašanje i mogu prepoznati i zadovoljiti njihove potrebe, rjeđe će  biti žrtve manipulacije i zlostavljanja na internetu – jedna je od poruka poljske kampanje pod nazivom ‘Pažljivi roditelji’

Piše: Ana Dokler

Kampanja “Pažljivi roditelji” (Uważni Rodzice) poljskog Centra za sigurniji internet ističe važnost roditeljske prisutnosti i vodstva u zaštiti djece od prijetnji na internetu.

Kampanja je fokusirana na specifičan oblik elektroničkog nasilja – grooming, odnosno mamljenje djece radi seksualnih potreba. Riječ je o manipulaciji s ciljem dobivanja erotskih materijala od djece, a ponekad i susreta i seksualnog zlostavljanja. Zlostavljači na internetu obično za žrtve odabiru djecu koja trebaju pažnju i priznanje, koja su usamljena i teško se nose s problemima u svakodenvnom životu. Podrška koju zlostavljač tada daje djetetu samo je varka kojom uvodi dijete u opasan odnos.

Prema istraživanju provedenom u Poljskoj (NASK, 2016.), gotovo jedan od četiti tinejdžera priznao je da se sastao s nekim (odraslim) koga je upoznao na internetu. Iz te skupine, samo ih je 39 posto to reklo roditeljima, a 29 posto nije reklo nikome. U međuvremenu, broj prijavljenih slučajeva internetskog mamljenja djece u stalnom je porastu.

Rezultati hrvatskog istraživanja provedenog 2017. u sklopu međunarodnog projketa EU Kids Online, pokazali su da je gotovo svako treće dijete u dobi od 9 do 17 godina u posljednjih godinu dana komuniciralo na internetu s osobama koje nije upoznalo uživo. S osobom koju su upoznali na internetu uživo se susrelo više od 10 posto svih ispitanika: 3 posto djece u dobi od 9 do 11 godina, 12 posto u dobi od 12 do 14 godina i 28 posto u dobi od 15 do 17 godina. Samo je 7 posto ispitane djece reklo da u posljednjih godinu dana nije doživjelo ništa uznemirujuće na internetu, a alarmantan je podatak da ih je samo 11 posto u slučaju uznemirenosti potražilo pomoć druge osobe.

Preko 90 posto djece u Hrvatskoj doživjelo je nešto uznemirujuće na internetu

Slogan poljske kampanje “Roditeljstvo je izazov. Potrudite se da nešto ne propustite”, kao i popratna brošura za roditelje, internetska stranica, članci i materijali za rad s roditeljima i s djecom u školama, plakati te kratki film koji je preveden i na engleski jezik– pokazuju kako roditelji mogu zaštititi svoju djecu na internetu. Jedna od ključnih poruka je i to da će djeca s kojom roditelji razgovaraju, paze na njihovo ponašanje i mogu prepoznati i zadovoljiti njihove potrebe, puno rjeđe biti žrtve manipulacije, kako na internetu, tako i u stvarnom svijetu.

Što roditelji mogu učiniti? Pismo tate koji se bavi zaštitom djece na internetu