djecu najbrže mogu informirati o određenom događaju i približiti im ono što se događa u njihovoj okolini ili svijetu, uz medije mogu učiti, a jednako je važna i njihova zabavna uloga u dječjim životima

Izvor: Leali Osmančević, Pozitivni i negativni medijski sadržaji, Komunikacija odgaja – odgoj komunicira. Emocionalna i medijska pismenost

Informiranje

Mediji djecu najbrže mogu informirati o određenom događaju i približiti im ono što se događa u njihovoj okolini ili svijetu. Svojim informiranjem mediji mogu osvijestiti određeni problem u društvu, ukazati na određene propuste i potaknuti korisnike na pozitivno djelovanje. Ukoliko je riječ o njihovim vršnjacima, mediji mogu utjecati i na dječje samopoimanje, ali i na stvaranje slike odraslih o djeci. Stoga bi se trebali pratiti samo oni informativni mediji koji su istiniti i objektivni te oni koji se ne koriste stereotipima niti bilo kojim drugim generaliziranim prikazom određene skupine ljudi i pojedinaca.

Obrazovanje

Različiti medijski sadržaji namijenjeni su obrazovanju i kulturnom obogaćivanju. Budući da djeca sve više vremena provode uz medije, edukativne su emisije poželjni sadržaji za njih. Osim učenja i otkrivanja novih ljudi, kultura i pojava, djeca uz medije mogu učiti strane jezike, igrati edukativne računalne igre, upoznavati druge zemlje ili aktivnosti svojih vršnjaka. Nekim odgojno–obrazovnim medijskim sadržajima koriste se i u školama pa bi se njihovo gledanje trebalo nastaviti i kod kuće što bi dugoročno dovelo do što manjeg izlaganja djece nepovoljnim medijskim sadržajima. Trebali bismo svi zajedno više promovirati kvalitetan medijski sadržaj i pokazati djeci svojim primjerom kako odabiremo što ćemo zajedno gledati.

Zabava

Uz prve dvije uloge, jednako je važna i zabavna uloga medija u dječjim životima. U zabavne medijske sadržaje najčešće spadaju crtani filmovi, humoristične serije i filmovi, neke računalne igre, različiti zabavni showovi i slični sadržaji kojima u središtu nije nasilje, već smijeh i različiti humoristični prikazi. Djeca se uz zabavne medijske sadržaje rado opuštaju te su zato ovi medijski sadržaji itekako poželjni u dječjoj svakodnevici. Ipak, treba imati na umu da specijalizirani dječji programi i televizijski kanali najčešće prikazuju crtiće i dječje emisije, nisu nužno zabavni i poželjni medijski sadržaji najviše zbog pretjerane uporabe nasilja kao središnjeg elementa.

Iz svega navedenoga proizlazi potreba za pravovremenim razvijanjem medijskih kompetencija. Za pravilnu upotrebu medija i kritički odmak od određenih medijskih sadržaja nužno je razgovarati s djecom o medijima, poznavati ciljeve medija i ispravno tumačiti medijske sadržaje te u konačnici biti medijski opismenjen.

Pismenost više nije samo čitanje i pisanje, važno je biti i medijski pismen

Foto: iStock