UHO je popunilo postojeću prazninu jer su dosadašnja istraživanja pokazala kako otprilike polovina djece nikada ili gotovo nikada nije zatražila potporu i pomoć roditelja u vezi situacija i problema koji su ih uznemirili dok su bili na internetu

Piše: Irena Domitrović

“Jedan lik mi prijeti da će mi hakirati Instagram ako mu se ne slikam gola, i da će ga prije hakirati ako ga blokiram ili prijavim nekom. Ne znam što da radim?” – tim se riječima dvanaestogodišnja djevojčica obratila za pomoć na platformi UHO.

Punog naziva Utočište hrabrih online, UHO je prva digitalna platforma u Hrvatskoj koja se bavi dijeljenjem iskustava i savjeta vezanih za elektroničko nasilje, a pokrenuli su ju Wiener osiguranje, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK) i agencija Degordian. Ova je platforma jedinstvena jer, osim stručnjaka (iz DKMK-a i Hrabrog telefona), na upite djece i mladih odgovaraju poznati hrvatski influenceri (u drugoj fazi koja je završila krajem lipnja ove godine to su bili: Ema Luketin, Magic Leon, Nika Turković i PvtMole – Neno).

Sigurna zona, bez mržnje i osude

Od prijetnji, svađa i vrijeđanja, preko krađe profila, pa do seksualnog uznemiravanja, djeca i mladi se danas na internetu susreću sa zastrašujućim iskustvima. Iako se o elektroničkom nasilju i ostalim opasnostima već godinama govori u medijskom prostoru, ova je skupina i dalje među najugroženijima. O iskustvima djece i mladih već smo pisali u predstavljanju rezultata istraživanja EU Kids Online, u kojem je sudjelovala i Hrvatska.

Rezultati istraživanja EU Kids Online: Djeca u virtualnom okruženju

Platforma UHO zamišljena je kao sigurna zona u kojoj nema mržnje i osude, zona u kojoj su žrtve elektroničkog nasilja zaštićene. Svoja pitanja o proživljenim iskustvima, djeca i mladi mogu postaviti privatno (putem e-maila), ili javno, u Zoni savjeta. Platforma je anonimna, te su upiti u Zoni savjeta potpisani samo željenim nadimkom, što dodatno ohrabruje djecu i mlade da se jave i potraže pomoć.

Tina Hrubi, mag. comm., jedna od suradnica na projektu, ističe kako je od listopada 2019. do kraja druge faze kampanje u lipnju 2020. pristiglo gotovo 900 upita, većinom privatnih (u prvoj fazi projekta od 500 upita, 88% ih je bilo poslano privatno). Na platformu se većinom javljaju djeca i mladi u dobi od 10 do 17 godina, a češće su to djevojke.

Djeca i mladi često ne znaju kome se obratiti za pomoć

UHO je popunilo postojeću prazninu koju su stručnjaci identificirali prilikom provođenja HR Kids online istraživanja. Naime, ono je pokazalo da se 90% ispitane djece (od 1017 ispitanika) susrelo s uznemirujućim iskustvima na internetu. Često ne znaju kome se obratiti nakon susreta s takvom neugodnom situacijom. Bilo da je riječ o strahu od osude ili sramu, rezultati istraživanja pokazali su da otprilike polovina djece nikada ili gotovo nikada nije zatražila potporu i pomoć roditelja u vezi situacija i problema koji su ih uznemirili dok su bili na internetu.

Preko 90 posto djece u Hrvatskoj doživjelo je nešto uznemirujuće na internetu

I zato je ova platforma važna, jer potiče djecu i mlade da potraže prijeko potrebnu pomoć. Tematika upita, odnosno vrste elektroničkog nasilja zbog kojih su se djeca i mladi javljali bile su svekolike, ali najviše se isticao sexting i s njime povezane ucjene i prijetnje kod djevojaka, te vrijeđanje i omalovažavanje na internetu kod dječaka, ističu provoditelji projekta.

„Poražavajuće je, pa i bolno, koliko je malo povjerenja u odnosu između djece i roditelja, a puno između prvih ljubavi i simpatija,” ističe Tina Hrubi i dodaje kako su razlozi zbog kojih djevojčice najčešće šalju svoje golišave fotografije dječacima pokušaj uspostavljanja bliskosti te osjećaja divljenja i poželjnosti. Slanje, ali i primanje takvih fotografija djevojke doživljavaju kao neugodno i zastrašujuće iskustvo, „a takvi prvi susreti s intimnošću djevojčice mogu istraumatizirati i iskriviti sliku intimnog odnosa općenito,“  rekla je Tina Hrubi.

Ovu višestruko nagrađivanu kampanju partneri planiraju provoditi i u budućnosti, a Tina Hrubi dodaje kako su trenutno u procesu dogovora nove suradnje koja bi značila trajnu i dugoročnu prisutnost UHO-a u online svijetu, u nešto drugačijem obliku.

Kako razgovarati s djetetom kad sumnjate na cyberbullying

Foto: Screenshot UHO