Djeca često na društvenim mrežama objavljuju vlastite , ali i druge djece. Potaknite ih da prije objave uvijek razmisle i da pitaju druge osobe, neovisno o tome je li riječ o članovima njihove obitelji, prijateljima ili profesorima, slažu li se oni s objavom

Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu – Nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 5. do 8. razreda

Cilj jednog od zadataka iz nastavnih materijala “Poštivanje sebe i drugih u virtualnim svijetu” je analizirati koliko često učenici objavljuju tuđe fotografije na društvenim mrežama bez njihova znanja te im ukazati na posljedice takvih postupaka. Za izvođenje tog zadatka bit će vam potreban jedan školski sat, a nakon njega će djeca znati argumentirati zašto nije dobro objavljivati tuđe fotografije na društvenim mrežama bez njihova znanja.

Materijali za radionice u vrtićima, osnovnim i srednjim školama

Iako je dobna granica za otvaranje profila na većini društvenih mreža 13 godina, mnoga ih djeca otvaraju i puno ranije. Pritom često na mrežama objavljuju vlastite fotografije, ali i fotografije druge djece. Ponekad u takvim situacijama djeca vrlo nepromišljeno objavljuju fotografije koje drugu djecu ponižavaju ili vrijeđaju ne razmišljajući kako će se oni pritom osjećati i žele li uopće da se njihove fotografije javno objavljuju. Mnogi od njih ne razmišljaju da sve fotografije koje se jednom objave na internetu, ostaju zauvijek u virtualnom svijetu, a nekima od njih takve fotografije mogu stvoriti probleme čak i prilikom zapošljavanja.

Kako biste osvijestili učenike o problemu javnog objavljivanja tuđih fotografija, započnite s njima raspravu uz sljedeća pitanja:

  • Koliko često objavljujete fotografije na društvenim mrežama?
  • O kakvim je fotografijama riječ?
  • Prikazuju li fotografije samo vas ili i druge osobe?
  • Jeste li prije objave pitali druge osobe slažu li se objavom fotografija na društvenim mrežama? Ako da, zašto da? Ako ne, zašto ne?
  • Ako vas netko zamoli da maknete fotografiju koju su objavili, hoćete li to učiniti?
  • Što biste učinili kada bi netko objavio vašu fotografiju na društvenim mrežama bez vašeg dopuštenja?
  • Je li netko već objavio vašu fotografiju na društvenim mrežama bez vašeg dopuštenja?

Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu

Nakon što ste potaknuli raspravu i odgovorili na sva postavljena pitanja, podijelite učenicima papiriće i recite im da na njima anonimno napišu kako se osjećaju kada objavljuju fotografije drugih ljudi na društvenim mrežama bez njihova znanja. Nakon što su napisali svoje odgovore, neka ih zalijepe na ploču. Uloga je nastavnika da grupira osjećaje te da sve iste osjećaje stavi na jednu hrpu.

Nakon toga učenici trebaju ponoviti isti postupak, ali pritom trebaju odgovoriti na pitanje kako se osjećaju kada netko bez njihova znanja i dopuštenja objavi njihovu fotografiju na društvenim mrežama.Nakon što ste kao nastavnik grupirali sve osjećaje, potaknite učenike da analiziraju koji se osjećaji najčešće spominju te potaknite raspravu o tome kako se drugi mogu osjećati zbog objave fotografija bez njihova znanja.

Cilj je potaknuti učenike da sljedeći put prije objave na društvenim mrežama razmisle trebaju li tu fotografiju objaviti i kako će se zbog objave osjećati osobe koje se također nalaze na fotografijama i ono najvažnije – da pitaju druge osobe, neovisno o tome je li riječ o članovima njihove obitelji, prijateljima ili profesorima, slažu li se oni s objavom.

Preuzmite nastavne materijale “Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu”

‘Ne objavljujte moje slike na društvenim mrežama!’