Razgovarajte s djecom o njihovim idolima i potaknite ih na promišljanje o načinu prikaza muških i ženskih likova u medijima

Izvor: Pozitivni i negativni medijski sadržaji –  nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda

Povodom Dana medijske pismenosti Agencija za elektroničke medije i UNICEF objavili su obrazovne materijale za vrtiće, osnovne i srednje škole. Tema nastavnih materijala za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole su pozitivni i negativni medijski sadržaji i u njima se nalaze razni zadaci koji će učenicima pomoći u osvještavanju različitih medijskih utjecaja.

Zadatak pod nazivom “Slika omiljenih idola u medijima i kako se zbog toga osjećam“, za čiju je provedbu u razredu potrebno 40 minuta, bavi se utjecajem ideala ljepote i stereotipnih medijskih prikaza muškaraca i žena na dječje samopouzdanje i samosvijest.

Obrazovni materijali za vrtiće, osnovne i srednje škole

Današnja djeca od najranije dobi odrastaju okruženi različitim medijskim idolima – glumcima, pjevačima, voditeljima, sportašima pa čak i likovima iz animiranih filmova. Osim što žele biti poput njih i ostvariti njihove uspjehe, mnoga djeca žele kopirati i njihov izgled iako često nisu niti svjesni medijski iskonstruiranih izgleda slavnih i javnih osoba. Razvoj tehnologije omogućio je i nerealan prikaz ljudskoga tijela pri čemu se izgled slavnih osoba često “uljepšava” uz pomoć različitih računalnih programa.

Mediji nam svakodnevno nameću da su u životu lijepe i uspješne samo izrazito mršave djevojke s izraženim oblinama i mišićavi mladići. I upravo takvi likovi koji su prisutni već i u crtanim filmovima djeci stvaraju lažnu i nestvarnu sliku idealne muške ili ženske osobe što već od vrlo rane dobi može dovesti do nezadovoljstva vlastitim izgledom i poremećaja u prehrani i među djevojčicama i među dječacima. Osim nametnutih ideala ljepote, mediji oblikuju i stereotipnu sliku žena i muškaraca – muški likovi su gotovo uvijek heroji, snažni i hrabri, štite nemoćne i slabije, dok su ženski likovi vrlo često prikazani stereotipno u ulogama princezi, majki, domaćica i učiteljica, a rijetko kada su snažne i hrabre te se sve temelji na važnosti lijepoga izgleda.

Kako rodni stereotipi u filmovima i na televiziji utječu na dječji razvoj

Cilj je ovoga zadatka potaknuti djevojčice i dječake na promišljanje o načinu prikaza muških i ženskih likova u medijima.

Podijelite učenike prema spolu. I jedni i drugi imaju zadatak opisati omiljene ženske i muške idole iz medija i napisati kako izgledaju, kako se ponašaju i odijevaju te čime se bave. Učenici svoje odgovore trebaju napisati na listu papira. Nakon što u grupi razmijene iskustva, predstavnik obje grupe treba ukratko opisati tko su djevojčicama najveći idoli iz medija, a tko dječacima te potom svi učenici u razredu trebaju objasniti u čemu se razlikuju stavovi i razmišljanja djevojčica i dječaka – kakve su likove jedni i drugi naveli kao svoje najdraže idole.

Nakon toga potaknite raspravu među učenicima o izgledu idola koje su spomenuli – što im se na njihovim idolima najviše sviđa te misle li da tako te osobe izgledaju i u stvarnom životu? Kroz raspravu im naglasite da su sve te osobe medijski konstruirane i vrlo često prikazane uz pomoć različitih tehnologija puno drugačije nego što uistinu izgledaju. Za raspravu o tome vam može poslužiti i sljedeći video uradak koji možete prikazati djeci:

https://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U

Nakon toga učenicima postavite sljedeća pitanja:

  1. Neka se prisjete svih animiranih ženskih likova koji su bili uspješni u životu, hrabri i odvažni te su pomagali/spašavali druge. Koliko ima takvih likova? Više ili manje nego muških?
  2. Koliko često u crtanim filmovima vide punašnije likove, muške i ženske? Neka ih nabroje. O kakvim je likovima riječ, čime se bave, imaju li puno prijatelja, jesu li uspješni?
  3. Koliko ženskih likova izgleda kao djeca, a koliko kao odrasle ženske osobe?

Odgovaranje na sva postavljena pitanja učenike treba osvijestiti o prikazu žena i muškaraca u medijima koji vrlo često negativno može utjecati i na njih same. Neka zaključak ovog zadatka bude da smo svi jedinstveni, posebni i lijepi, neovisno o tome kako izgledamo i da uvijek trebamo biti svoji, a ne kopirati/oponašati medijske idole, niti dopustiti da oni utječu na naše zadovoljstvo vlastitim izgledom ili uspjehom.

Utjecaj Instagrama na zadovoljstvo vlastitim tijelom kod tinejdžerica