U zadatku iz naših nastavnih materijala o prikrivenom oglašavanju, učenici analiziraju objavu nekoga od poznatih hrvatskih Youtubera te uče prepoznati plasman proizvoda

Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Prikriveno oglašavanje – nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda

U Hrvatskoj je zadnjih nekoliko godina sve više mladih koji na Yotube kanalu objavljuju svoje video snimke. Neki su počeli tako da su se snimali dok su igrali videoigre, a drugi jer ih je netko na to potaknuo. Neki youtuberi imaju veliki broj pratitelja pa su ih s vremenom primijetili i oglašivači koji žele promovirati svoje proizvode kroz njihove objave za što su oni koji emitiraju takve priloge nerijetko i vrlo dobro plaćeni. Pritom je važno napomenuti da još uvijek u Hrvatskoj ne postoji zakon koji zabranjuje prikriveno oglašavanje na video kanalima kao što je Youtube.

Primjećujete li prikriveno oglašavanje i plasman proizvoda u medijima?

Kako biste učenike naučili prepoznati plasman proizvoda u objavama na Youtubeu, provedite ih kroz zadatak iz nastavnih materijala “Prikriveno oglašavanje“, objavljenih u sklopu 2. Dana medijske pismenosti. Predviđeno trajanje zadatka je 30 minuta, a namijenjen je učenicima od 4. razreda osnovne škole.

Na Youtubeu odaberite objavu jednog od poznatih hrvatskih youtubera, npr. Marka Vuletića. Izaberite video McDonald’s challenge  – https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=rJHyeetgRf8, koji je objavljen 7. 8. 2018.

Ako ovaj vieo više nije dostupan, odaberite neki drugi sličnog sadržaja. Prije nego što ga prikažete učenicima svakako ga pogledajte i provjerite je li sadržajno prikladan.

Možete potražiti i videozapise sljedećih autora: Maša – Mashin’ the Beauty (promocija Pepca https://www.youtube.com/watch?v=YIc_rBERC5E), Lux Lucis (promocija tvrtke Essence – https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Jku8FodDfEo ili pak Avissa (DM Balea adventski kalendar – https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=e0-h1k1Wvzc).

Prije samog prikazivanja videa postavite sljedeća pitanja:

  1. Koliko često gledate snimke na Youtubeu?
  2. Gledate li redovito nekoga određenog?
  3. Jeste li čuli tko su youtuberi?
  4. Možete li ih navesti nekoliko?
  5. O čemu oni govore?

Influenceri i youtuberi – najbolji posao 21. stoljeća?

Nakon uvodnih pitanja prikažite video i raspravite s učenicima sljedeće:

  1. Jesu li primijetili oglas?
  2. Što se nalazi u opisu videa?
  3. Koliko često na Youtube kanalu možete vidjeti slične snimke?
  4. Kome je to namijenjeno?
  5. Možete li sami kupovati proizvode koje ste vidjeli u ovim primjerima?
  6. Jesu li oglasne poruke označene na pravilan način?
  7. Trebaju li youtuberi najaviti kada im video netko sponzorira?
  8. Ostvaruju li na taj način zaradu?
  9. Smeta li vam činjenica što zahvaljujući vašem gledanju youtuberi ostvaruju profit?
  10. Jesu li proizvodi primjereni za sve uzraste?

Preuzmite nastavne materijale ‘Prikriveno oglašavanje’

Youtuberi i influenceri: između privatnih interesa i društvene odgovornosti

Foto: Gerd Altmann from Pixabay