Učenici Osnovne škole Većeslava Holjevca snimili su pod mentorstvom prof. Anite Kiš  o youtuberima i influencerima, njihovom utjecaju na djecu i mlade te pozitivnim i negativnim stranama influencerskog života

Piše: Ana Dokler

“Tko od vas ima svoj kanal? Zašto gledate youtubere? Što oni objavljuju? Utječu li na vas? Mislite li da je život influencera dobar život? Želite li i vi biti inflenceri?” pitanja su koja je učenicima postavila prof. hrvatskog jezika i književnosti Anita Kiš. Njihov razgovor dio je u videa pod nazivom i youtuberi – posao 21. stoljeća?, koji su u ožujku 2019. snimili učenici zagrebačke Osnovne škole Većeslava Holjevca, pod mentorstvom profesorice Kiš.

Video je prikazan kao uvod u panel diskusiju Video infleneceri: gdje prestaju privatni interesi, a počinje društvena odgovornost?, koja je održana 8. travnja na Sveučilištu VERN’ u sklopu 2. Dana medijske pismenosi. Tada su o utjecaju youtubera i influencera na društvenim mrežama na djecu i mlade i potrebi regulacije sadržaja raspravljali predstavnici regulatornih tijela i medija, stručnjaci iz područja obrazovanja i psihologije te sami kreatori sadržaja na YouTubeu i Instagramu.

Youtuberi i influenceri: između privatnih interesa i društvene odgovornosti

Sugovornici u videu su učenici 4., 5., 6. i 7. razreda Osnovne škole Većeslava Holjevca, u ulozi voditeljice našla se Donna Keran, a u ulozi snimatelja Antonio Toić, oboje učenici 7. razreda, koji su sudjelovali i u cijelom procesu osmišljavanja videa na temelju ideje koju im je iznijela prof. Anita Kiš.

“Učenicima se svidjelo što mogu govoriti o temi koju poznaju. Kada sam im rekla koji je zadatak, javilo se mnogo ideja i mnogo pitanja. Jedno je od važnijih pitanja je svakako bilo: rade li influenceri i youtuberi posao iz snova ili ne? Zanimalo nas je vide li učenici dvije strane toga posla ili samo ovu ispred kamera i što prepoznaju kao pozitivne, a što kao negativne strane influencerskog života”, rekla nam je Anita Kiš.

Ona je razgovarala s učenicima četvrtih i petih razreda, a Donna Keran s s učenicima viših razreda, koji kao izvannastvane aktivnosti u svojoj školi pohađaju Medijsku, Filmsku ili Debatnu skupinu.

Pozitivan primjer kako osnovnoškolci usvajaju osnove medijske pismenosti

Članovi Debatne skupine, koju vodi prof. hrvatskog jezika i književnosti Mate Milas, u ožujku su sudjelovali na Međužupanijskom debatnom natjecanju u organizaciji Hrvatskog debatnog društva.

“Teza o kojoj su debatirali bila je ‘Maloljetnicima treba zabraniti upravljanje influencerskim videokanalima’ pa su bili izvrsno pripremljeni i rado su sudjelovali u snimanju videozapisa. Bili su puni pitanja i odgovora, detaljno su istražili temu i htjeli mnogo toga podijeliti s drugima”, istaknula je Anita Kiš.

Tako su spremno odgovarali na pitanja o influencerima i youtuberima koje prate, kakve im poruke oni šalju, znaju li što je prikriveno oglašavanje, vjeruju li influencerima, mogu li se po njihovom mišljenju maloljetnici nositi sa svime što život influencera donosi, koje su prednosti takvog života, kako to može utjecati na njihovo psihofizičko zdravlje…

Preuzmite nastavne materijale ‘Prikriveno oglašavanje’

Važno je otvoriti i ovakve teme u obrazovanju, važno je ući u svijet učenika, jer tako mi učitelji postajemo osobe kojima mogu vjerovati. Možda nismo informatički pismeni kao što su oni, ali smo informacijski, medijski i emocionalno pismeniji i to im moramo ponuditi. Smatram da je važno da djeca i mladi nauče kritički sagledavati, argumentirano analizirati i interpretirati medijske sadržaje te da osvijeste kako sve ima dvije strane pa tako i svijet influencera i youtubera, da nije sve crno i bijelo”, rekla je profesorica Kiš, a čini se da i učenici to prepoznaju.

Nakon njihovih zanimljivih promišljanja o ovim temama, video završava porukom: “Budite influenceri u svojoj okolini. Potičite na kreativnost i kritičko mišljenje. I naravno, ostanite u školi.”

Ključni savjeti za roditelje mladih YouTubera