ove je godine održan u zadnjem nastavnom tjednu u OŠ Rapska u Zagrebu i brojnim drugim školama u Hrvatskoj, a autorica projekta Mirena Maljković poziva roditelje da i tijekom ljeta sa svojom djecom provedu barem jedan dan bez ekrana

Piše: Ana Dokler

“Ljeto je idealno za provođenje kvalitetnog vremena s djecom bez ekrana. Ako niste na moru ili negdje u prirodi, uvijek možete zajedno igrati društvene igre ili se prisjetiti svojih igara iz djetinjstva, kao što su Križić-kružić, ili Grad-država-rijeka. Važno je djeci postaviti granice koliko vremena smiju prvoditi uz ekrane, unatoč očekivanom otporu. Dobro je dati im ideje što da rade bez ekrana, no ne zaboravimo da je i dosada dobra za razvoj kreativnosti. Ako je dijete cijelo vrijeme okupirano sadržajima s ekrana, ne dopušta svojoj mašti da izađe na vidjelo. , teško je, ali napravite to za svoju djecu”, poručuje Mirena Maljković, učiteljica informatike i autorica projekta Dan BezVeze.

Jesper Juul: Kako pametni telefoni i tableti izgladnjuju naša srca?

Dan BezVeze je dan koji djeca provode bez interneta, mobitela, računala, televizora i drugih ekrana, u druženju i zanimljivim aktivnostima sa svojim prijateljima, nastavnicima i roditeljima.

je osmišljen i prvi put proveden 2017. u OŠ Rapska pa 2019. u OŠ Jure Kaštelana u Zagrebu, a u pandemijskoj 2020. organiziran je obiteljski Dan BezVeze za učenike i roditelje obje ove škole i još nekoliko njih.

Ove je godine Dan BezVeze održan u zadnjem nastavnom tjednu i za sudjelovanje se prijavilo 18 osnovnih škola iz različitih dijelova Hrvatske.

U OŠ Rapska, gdje Mirena Maljković predaje informatiku, učitelji su 16. lipnja na redovnim satovima provodili zanimljive aktivnosti bez korištenja tehnologije, a u nekim su aktivnostima sudjelovali i vanjski suradnici.

“Na primjer, na satu matematike osmaši su izrađivali 3D modele, na satu Hrvatskog jezika sedmaši su učili kako napisati intimno pismo, a šesti razredi ugostili književnicu Sanju Pilić te od nje saznali tajne pisanja dobrog dnevnika. Za učenike šestih razreda organizirana je i Potraga za blagom u kojoj su se trebala kombinirati znanja iz matematike i geografije, a posjetio nas je i Domagoj Jakopović RibaFish, koji je učenicima predstavio svoj projekt RokOtok i dodatno ih zainteresirao za geografiju, ekologiju, plivanje… Učenici su, osim o RokOtoku, slušali i rock te se sami okušali u sviranju bubnjeva, električne i bas gitare.

Sedmaše su posjetili članovi 15. samostalne družine izviđača Tornado i pokazali im zanimljive igre na otvorenom te vještine snalaženja u prirodi. U nižim razredima igrao se gumi-gumi, boćalo se, izrađivale su se lutke, igrale društvene igre, igrali su se kvizovi znanja iz matematike i još puno toga”, ispričala nam je Mirena Maljković te dodala da su i u drugim školama organizirane raznolike aktivnosti, uključujući brojne izlete i igre na otvorenom, što se sve može vidjeti u izvještajima na stranici Dana Bezveze.

U sklopu projekta organizirano je i online predavanje dr.sc. Ranka Rajovića za roditelje, nastavnike i stručne suradnike iz svih uključenih škola.

Koliko ekrani štete zdravlju djece: 4 ključna pitanja za roditelje

“U svom predavanju pod nazivom ‘Učenje u XXI. stoljeću’ Ranko Rajović je govorio i o štetnim utjecajima ekrana na dječji razvoj. Sve više djece ima probleme s učenjem, koncentracijom i ponašanjem, a neki od razloga su upravo previše vremena koje djeca provode pred ekranima te izbor sadržaja.

Koliko god mi u školi radili i razgovarali s djecom, zapravo ne možemo postići puno bez uključivanja roditelja, jer oni imaju ključnu ulogu u stvaranju stavova i navika kod djece. Dakle, vrlo je važno da roditelji razgovaraju s djecom, primjerom pokažu zdrave obrasce ponašanja i pomognu djeci s organizacijom vremena koje uključuje aktivnosti bez ekrana i što više tjelesne aktivnosti. Mi svake godine pozivamo roditelje da se uključe u obilježavanje Dana BezVeze. Često im učitelji pošalju popis aktivnosti koje mogu kod kuće provoditi s djecom, ali svaka aktivnost koja ne uključuje ekrane je zapravo super. To mogu biti igranje društvenih igara, šetnja, vožnja biciklom, zajedničko pečenje palačinki…”, kaže autorica Dana BezVeze, koja se nada da će se projekt nastaviti širiti po školama u Hrvatskoj, a i da će kroz eTwining surađivati i sa školama diljem Europe.

Prekomjerno korištenje interneta i društvenih mreža

Foto: Dan BezVeze