Video lekcije medijske pismenosti i za odgojitelje, nastavnike i roditelje objavljeni u sklopu Dana medijske pismenosti te internetska Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a zainteresirali su posljednjih mjeseci velik broj građana za medijsku pismenost

Piše: Ana Dokler

Treći Dani medijske pismenosti, u organizaciji Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, ove su se godine, s obzirom na  pandemiju koronavirusa, odvijali na daljinu te zabilježili velik interes građana.

Iako su bili planirani za razdoblje od 30. ožujka do 5. travnja, raznolike aktivnosti u sklopu Dana medijske pismenosti, većim dijelom na daljinu, održavale su se od kraja veljače do sredine lipnja. Dio radionica “Djeca upoznaju medije” održan je u medijskim kućama prije uvođenja mjera zaštite od koronavirusa, a neke od najavljenih radionica u školama, vrtićima, knjižnicama i udrugama kasnije su održane putem interneta.

S ciljem podrške nastavi na daljinu, AEM i UNICEF u koordinaciji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja objavili su 12 video lekcija medijske pismenosti za učenike osnovnih i srednjih , koje su pripremili nastavnici iz različitih dijelova Hrvatske. Video lekcije su dostupne na portalu medijskapismenost.hr i na kanalima Škole za život, a od početka travnja do sredine lipnja pogledane su više od 28 tisuća puta.

Video lekcije medijske pismenosti

Uz to, na portalu medijskapismenost.hr za preuzimanje je sada dostupno 20 obrazovnih materijala za odgojitelje, nastavnike i roditelje – za rad s djecom i mladima u vrtićima, osnovnim i srednjim školama ili pak u obitelji. Ti materijali razvijeni su u sklopu Dana medijske pismenosti ove i proteklih godina, a od objave prvih materijala prije dvije godine preuzeti su ukupno više od 200 tisuća puta.

Obrazovni materijali za preuzimanje

U sklopu Dana medijske pismenosti Agencija za elektroničke medije i UNICEF pokrenuli su i internetsku kampanju kako bi osvijestili i osnažili građane za kritičko promišljanje, prepoznavanje dezinformacija te sigurno i odgovorno korištenje interneta.

Kampanja za poticanje kritičkog mišljenja i odgovorno korištenje interneta

Na povećan interes za medijskom pismenošću upućuje i značajan rast čitanosti portala medijskapismenost.hr tijekom posljednjih mjeseci. U travnju je tako zabilježeno 85 tisuća posjeta portalu i 300 % više posjetitelja u odnosu na 2019.

“Doba pandemije koronavirusa i izloženost velikom broju informacija, od kojih su brojne netočne ili lažne, snažno ukazuje na potrebu da još više radimo na jačanju medijske pismenosti.  Naime, više nego ikada potrebna su nam znanja koja nam omogućuju da se snađemo u mnoštvu informacija kojima smo okruženi, prepoznamo one koje su nam potrebne i vjerodostojne, zaštitimo se od dezinformacija, te zauzmemo kritičku neovisnost u odnosu na medije, odnosno preuzmemo kontrolu u svoje ruke. Te su potrebe svjesni i naši građani koji u sve većem broju traže savjete i informacije na našem portalu za medijsku pismenost, što nam daje obavezu da nastavimo razvijati projekte medijskog obrazovanja”, izjavio je Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije.

Infografika: Medijska pismenost u doba koronavirusa

“U vremenima izolacije zbog pandemije koronavirusa, djeca, mladi i odrasli provode mnogo više vremena na internetu. Takve okolnosti povećavaju rizik da djeca i mladi naiđu na neprikladan sadržaj ili budu izloženi elektroničkom nasilju. Ono što nas najviše zabrinjava jest činjenica da se djeca i mladi rijetko povjeravaju roditeljima ili nastavnicima o svojim iskustvima na internetu. Želimo to promijeniti i ovogodišnjim edukativnim materijalima želimo potaknuti djecu i mlade da razgovaraju s roditeljima i nastavnicima o tim iskustvima i “životu” na internetu. Velik interes za obrazovne materijale koje smo do sada kreirali za nastavnike, roditelje i djecu, motivira nas da učinimo još više kako bismo zaštitili djecu i osnažili ih da se i sami znaju zaštititi”, izjavila je Regina M. Castillo, predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.

Zbog pandemije djeca su u većem riziku od online nasilja

Kako bi potaknuli djecu i mlade da progovore o iskustvima koja oni ili njihovi vršnjaci doživljavaju u virtualnom okruženju, AEM i UNICEF organizirali su u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom filmski natječaj za osnovnoškolce i srednjoškolce “Naš online život, o kojem roditelji ništa ne znaju“, dok je za roditelje i skrbnike, u suradnji sa stručnjacima iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu i Hrabrog telefona, pripremljen priručnik “Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana” s prijedlozima 18 radionica koje se mogu provoditi kod kuće.