Vještine medijske pismenosti osobito su važne u kriznim vremenima, kada je teško procijeniti koje su informacije točne i vjerodostojne, a koje ne, i kada se djeca i mladi, kao i odrasli, više nego inače služe internetom pa su i rizici od izlaganja različitim oblicima elektroničkog nasilja veći
Piše: Ana Dokler
“Znate li prepoznati lažnu vijest? Provjerite prije nego podijelite. Iskustva u virtualnom svijetu su stvarna. Grubi komenatri pojačavaju nesigurnost i strah. Pazimo jedni na druge i na društvenim mrežama. Zastanite, provjerite i tek onda dijelite!”
Ovo su neke od poruka iz kampanje koju su početkom travnja, u sklopu 3. Dana medijske pismenosti pokrenuli Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku, kako bi osnažili građane za kritičko promišljanje, prepoznavanje dezinformacija te sigurno i odgovorno korištenje interneta.
Kampanja se provodi putem društvenih mreža i internetskih portala, a na povećan interes za medijskom pismenošću upućuje i značajan rast čitanosti portala medijskapismenost.hr tijekom posljednjih mjeseci. U travnju je tako do sada zabilježeno više od 75 tisuća posjeta portalu i 300 % više posjetitelja u odnosu na 2019.
Vještine medijske pismenosti u ovo krizno vrijeme osobito su važne, jer građanima mogu pomoći da pronađu relevante i vjerodostojne informacije, da prepoznaju lažne vijesti i da se zaštite od utjecaja brojnih neprovjerenih informacija i dezinformacija koje prate pandemiju koronavirusa. Također, te vještine podrazumijevaju i odgovorno dijeljenje provjernih informacija na društvenim mrežama i aplikacijama za komunikaciju. Problem je i senzacionalistički pristup nekih medija u izvještavanju o širenju koronavirusa, što je također važno prepoznati i zadržati kritički odmak.
Uz to, budući da mnoga djeca i mladi, kao i odrasli, u ovom razdoblju provode čak i više vremena nego inače uz različite sadržaje na internetu, društvenim mrežama i platformama za razmjenu videozapisa, kao i komunicirajući putem aplikacija za dopisivanje, važno je pažnju posvetiti sigurnom i odgovornom korištenju interneta.
Portal medijskapismenost.hr donosi provjerene informacije i korisne savjete za nošenje s tim aktualnim izazovima. Također, s ciljem podrške nastavi na daljinu, AEM i UNICEF u koordinaciji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja objavljuju video lekcije medijske pismenosti za učenike osnovnih i srednjih škola, koje pripremaju nastavnici iz različitih dijelova Hrvatske. Dostupne su na portalu medijskapismenost.hr i na kanalima Škole za život, a do sada su pogledane više od 9 tisuća puta.
Na portalu medijskapismenost.hr dostupni su i obrazovni materijali za odgojitelje, nastavnike i roditelje – za rad s djecom i mladima u vrtićima, osnovnim i srednjim školama, ili pak u obitelji. Ti materijali razvijeni su u sklopu Dana medijske pismenosti ove i proteklih godina, a od objave prvih materijala prije dvije godine preuzeti su ukupno 185 tisuća puta.