‘Najvažnija stvar u novinarstvu je istina’. Poruka je to s kojom su učenici OŠ-SE Gelsi otišli s radionice ‘Djeca upoznaju medije’ održane u sklopu 3. Dana medijske pismenosti u riječkom Novom listu

Piše: Irena Domitrović

Prije nego što je potvrđen prvi slučaj koronavirusa u Hrvatskoj, u Rijeci je već vladao strah među dijelom stanovništva, ljekarne su na vratima imale natpise kako više nemaju zaštitnih maski na zalihama, no učenici iz OŠ-SE Gelsi, koji su sudjelovali na našoj radionici “Djeca upoznaju medije” u Novom listu, zadržali su kritički odmak prema cijeloj priči. Rekli su nam kako smatraju da dio medija senzacionalistički izvještava o ovoj temi i da im se panika čini nepotrebnom. Iako ne čitaju često, priznali su da ih je ova tema zaintrigirala dovoljno da se informiraju kroz različite kanale, tradicionalne i nove.

Kakve veze imaju koronavirus i medijska pismenost?

Na samoj radionici informirali su se pak kako nastaju novine i na što se sve treba paziti prilikom izvještavanja o različitim temama. Učenice Cynthia, Mia, Lara i Eva složile su se da je radionica bila kvalitetna i korisna, odlično su se zabavile, i izrazile želju za još takvih iskustava.

“Na početku radionice, naš domaćin, novinar Edi Prodan rekao je da ćemo proći kroz Novi list na isti način na koji vijesti prolaze kroz redakciju pa smo posjetili sve stanice njihove redakcije, uključujući i tiskaru”, ispričale su nam učenice. Već na ulazu u zgradu imale su priliku vidjeti stari tiskarski stroj koji se već tridesetak godina ne koristi, kao i naučiti nešto novo o tiskanju novina.

Tko, što, gdje, kada i zašto?

Nakon uvodnog predavanja o tisku, učenici su dobili priliku vidjeti kako nastaju novine, saznavši pritom kojih je pet glavnih pitanja u novinarstvu, ali i brojne druge informacije. “Na radionici smo naučili kako novinari pišu i uređuju tekstove, a jedna nam je novinarka rekla da svaka vijest mora odgovoriti na pet glavnih pitanja: tko, što, gdje, kada i zašto. Odgovori na ta pitanja uvijek se pišu na početku vijesti, a to se radi jer, ako je tekst predugačak i mora se skračivati, tako sve informacije ostanu u tekstu. Novinari bi uvijek trebali odgovoriti na tih pet pitanja, ali nažalost, vidjeli smo da to ne rade svi. Mislimo da to ne rade uvijek namjerno, ponekad se dogodi da se jako raspišu i zaborave dati odgovor na neko od pitanja,” rekle su nam mlade posjetiteljice Novog lista.

Što znači biti novinar?

Hodajući redakcijom, učenici su upoznali nekoliko novinara i urednika, a posjetili su i glavnog urednika. U njegovom uredu vidjeli su brojne primjerke dnevnih novina iz cijele Hrvatske i saznali da se na taj način urednici informiraju i saznaju što pišu drugi mediji.

Na radionici se puno pričalo i o tome kako novinari pristupaju temi u kojoj imaju dvije ili više sukobljenih strana, o čemu nije uvijek lako izvještavati. “Najvažnija stvar u novinarstvu je istina, a svaki novinar, da bi kvalitetno napisao svoju priču, mora razgovarati s više izvora i istražiti priču sa svih strana. Često se zna dogoditi da svaka strana ima svoju priču i svoju verziju istine, a na novinaru je da onda razgovara sa svima i da čitateljima prenese cjelovitu priču, da oni sami zaključe što se dogodilo“, rekle su nam naše mlade sugovornice. Istaknule su i da svatko ima pravo formirati vlastito mišljenje na temelju onoga što je vidio ili čuo u medijima, i da ta mišljenja svi smiju javno izraziti, ali na pristojan način i pod vlastitim imenom i prezimenom. Osudile su sve one koji pod krinkom anonimnosti šire govor mržnje, pogotovo na internetu, i smatraju da bi to trebalo biti zabranjeno.

Govor mržnje na internetu i društvenim mrežama

Prostor tiskare očarao male posjetitelje

Nakon posjeta redakciji, posjetitelji su se spustili u tiskaru. Dok redakcije izgledaju otprilike onako kako ih djeca zamišljaju, sa stolovima i računalima, prostor tiskare ih je iznenadio. Ogromne strojeve za rotaciju, velike bale novinskog papira, palete pune novina i folije za tisak ovi su učenici vidjeli prvi put u životu, i zato ih se posebno dojmio upravo posjet tiskari, zadnjoj stanici na kojoj se novine završavaju prije nego stignu na kioske, a potom i u ruke čitatelja.

Na kraju radionice učenici su i sami postali vijest i uz pomoć svog domaćina napisali kratak tekst za portal Novog lista o svom posjetu. Učenici su zaključili da novinari rade naporan i zahtjevan, ali zanimljiv posao, jer im svaki dan započinje na terenu, u razgovoru s ljudima i skupljanju informacija.

“Dolaskom ovdje ušle smo u neki potpuno drugačiji svijet, pun medija i informacija i bilo nam je jako zanimljivo”, veselo su zaključile naše sugovornice i istaknule kako se jedva čekaju prijaviti na radionicu sljedeće godine.

Radionice za učenike u medijima u 6 gradova

Foto: Irena Domitrović