U kratkom dokumentarnom filmu ‘Bez veze’ Videoskupine Učeničkog doma Ugostiteljsko-turističke škole Osijek, pratimo srednjoškolke koje istražuju utjecaj pametnih telefona na živote ljudi tako da su tri dana u potpunosti prestale koristiti svoje mobitele

Izvor: Festival prava djece

U tijeku je 15. Festival prava djece, koji organizira Udruga za promicanje stvaralaštva i jednakih mogućnosti Alternator, a jedan njegov važan dio su i programi za osnovne i srednje škole kojima je cilj povećati vidljivost filmova dječjeg stvaralaštva, odnosno stvaralaštva mladih.

Ti programi sastoje se od odabranih filmova koje su snimili djeca i mladi, a uz koje su dostupne i nastavne pripreme koje su izradili izradili stručnjaci iz Foruma za slobodu odgoja, a na temelju kojih nastavnici mogu održati radionice za učenike. Svi filmovi, i to s titlovima za osobe s oštećenjima vida, ili audiodeskripcijom za osobe s oštećenjima sluha, mogu se pogledati na YouTube kanalu Festivala prava djece ili, zajedno s nastavnim pripremama, preuzeti na internetskoj stranici Festivala prava djece.

15. Festival prava djece u fokus stavlja slobodno vrijeme djece i mladih

Mi vam prenosimo nastavnu pripremu za radionicu o korištenju pametnih telefona za srednjoškolce, koja uključuje gledanje filma Bez veze učenica iz Videoskupine Učeničkog doma Ugostiteljsko-turističke škole Osijek.

RADIONICA: Koliko su pametni telefoni pametni za nas?

Film Bez veze, Videoskupina Učeničkog doma Ugostiteljsko-turističke škole Osijek, Osijek, 9’58”

Cilj: Prepoznati prednosti/nedostatke korištenja mobilnih uređaja i suvremene tehnologije; razumjeti da nam njihovo korištenje treba za svakodnevno funkcioniranje, ali da bismo trebali obratiti pozornost na prekomjerno korištenje; prepoznati da je važno imati trenutke prisutnosti ili posvećenosti nečemu što nam je važno i ispunjava naše živote.

Simptomi i posljedice ovisnosti o internetu

Ishodi – Učenik/ca:

  • Prepoznaje vlastitu (ne)ovisnost o mobilnom uređaju
  • Prepoznaje prednosti i nedostatke suvremene tehnologije
  • Shvaća važnost prisutnosti bez mobitela
  • Razmišlja o tome kako smanjiti svoje vrijeme provedeno na mobitelu.

Korelacije:

  • Sat razredne zajednice
  • Sat hrvatskog jezika
  • Sat psihologije
  • Sat informatike
  • MPT Zdravlje
  • MPT Osobni i socijalni razvoj
  • MPT Uporaba IKT-a.

Preporučeni razredi: Svi razredi srednje škole

Trajanje: Jedan školski sat (45′, +10 minuta na idućem satu za dijeljenje dojmova ako su učenici i učenice sudjelovali u izazovu)

Potrebni materijali: 2 plakata/flipcharta, markeri

Napomene: U filmu su tri srednjoškolke istraživale utjecaj pametnih telefona na živote ljudi tako da su tri dana u potpunosti prestale koristiti svoje mobitele. Poanta nije da se moramo u potpunosti odreći tih uređaja jer imaju i puno pozitivnih strana, ali treba razmisliti u kojim trenucima ih ipak pretjerano koristimo i time zanemarujemo neke druge potrebe, aktivnosti i povezanosti s drugima.

Preporuke: Predlažemo daljnji rad na temi društvenih mreža i njihovih utjecaja na mentalno zdravlje, a dodatne korisne informacije možete potražiti na poveznici https://www.medijskapismenost.hr/stete-li-drustvene-mreze-mentalnom-zdravlju-tinejdzera/.

Tijek aktivnosti

Započnite sat kratkom raspravom. Možete li procijeniti koliko vremena dnevno provodite na svojim mobitelima? Na kojim aplikacijama i društvenim mrežama provodite najviše vremena?

Kada nekoliko učenika podijeli svoje odgovore, neka provjere na svojim mobitelima koliko su stvarno vremena proveli na uređajima i društvenim mrežama (Android: Postavke → Digitalna ravnoteža i roditeljski nadzor → vidjet će koliko su taj dan proveli na uređaju, a kad kliknu na krug, mogu vidjeti po danima; iPhone: Postavke → Screen Time → Turn On Screen Time → Continue → odabrati This is My Device).

Vjerojatno je da će stvarno provedeno vrijeme na pametnim telefonima biti duže nego što je očekivano. Zamolite učenike i učenice da nakon toga spreme svoje mobitele.

Kada završi rasprava, pustite film Bez veze.

Nakon filma započnite raspravu o tome kako su oni doživjeli film. Što mislite o filmu? Kako vam se svidio? Možete li zamisliti svoj život bez mobitela? Što mislite, koliko dugo biste mogli izdržati bez njega?

Sljedeća je aktivnost o prednostima i nedostacima korištenja mobitela. Koje su prednosti korištenja mobitela? Koji su nedostaci?

Podijelite učenike i učenice u dvije ili više grupa – jedna neka zapiše pozitivne strane korištenja mobitela kao i korisne aktivnosti koje im mobitel omogućava, a druga grupa neka zapiše nedostatke i opasnosti prekomjernog korištenja mobitela. Za rad u grupi učenice i učenici imaju 10 minuta za raspraviti i zapisati zaključke. Na kraju neka zaključke predstave cijelom razredu.

Ponovno pokrenuti raspravu: Mogu li zamisliti svoj život bez mobitela? Što misle, koliko dugo bi mogli izdržati bez njega? Koliko je “previše” vremena dnevno provoditi na mobitelu? Je li realno da se u potpunosti odreknemo pametnih telefona?

Pažljivo slušajte njihove odgovore te usmjeravajte raspravu temeljem onog što čujete. Zatim prokomentirajte kako možemo smanjiti prekomjerno i nepotrebno korištenje pametnih telefona. Veliki problem koje su doživjele djevojke iz filma je dosada. Pitajte ih kako možemo provoditi svoje slobodno vrijeme, a da nije na mobitelu. Započnite raspravu na ovo pitanje nekim osobnim primjerom (šećete psa, igrate društvene igre s obitelji, čitate knjigu…).

Pobjednici filmskog natječaja u srednjoškolskoj kategoriji

Podijelite učenike i učenice u grupe od dvije osobe (može i na način da rade s osobom s kojom sjede). Neka raspišu što više aktivnosti koje mogu raditi u svoje slobodno vrijeme, a da nisu na mobitelu. Potaknite ih na kreativnost, da predlože neke aktivnosti koje možda inače ne rade, neke koje bi ih potakle na povezivanje s bliskim ljudima, koje mogu pozitivno utjecati na njihovo zdravlje… Za ovu aktivnost raspisivanja što više ideja imaju 5 minuta. Na kraju aktivnosti, pozovite učenike da podijele što su izdvojili, a zatim napišite sve ideje na ploču (bez ponavljanja istih). Upitajte li kako im se čine ove ideje i mogu li biti dobra zamjena za mobitel.

U nastavku je jedan od načina na koji možete zaključiti raspravu: Pametni telefoni nam donose puno prednosti i znatno olakšavaju život, no zbog prekomjernog korištenja može doći i do negativnih posljedica. Neke od negativnih posljedica su: zdravstveni problemi i problemi mentalnog zdravlja, manjak koncentracije, niže ocjene u školi, poremećaj spavanja, kratkovidnost… Zamislite koliko korisnih stvari biste mogli napraviti, ili koliko toga novog naučiti, ako zamijenite samo jedan sat ‘skrolanja’ za sat vremena čitanja knjige. Ili provedite sat vremena u šetnji s kućnim ljubimcem. Ljudi su društvena bića i svima nam je potrebna interakcija s drugima. Probajte zamijeniti virtualni razgovor s prijateljem/prijateljicom razgovorom uživo. Tko zna, možda vam se i svidi!

Edukativni kviz za djecu i mlade: Online i offline odnosi

Prijedlog za nastavak aktivnosti

Pozovite učenike i učenice na izazov – da sami sebi odrede neku aktivnost koju će raditi idućih tjedan dana u slobodno vrijeme koje bi inače proveli na mobitelu. To može biti šetnja, druženje s prijateljima bez korištenja mobitela, crtanje, čitanje knjige, neki sport… Ili ih može inspirirati neka ideja koja je zapisana na ploči. Neka bude što konkretnije, primjerice: “Svako popodne nakon škole, umjesto da budem sat vremena na mobitelu, ići ću prošetati s prijateljem/prijateljicom.” Svatko neka zapiše za sebe ili neka svi zapišu na jedno mjesto (na ploču, plakat, flipchart). Neka stave to što su zapisali na neko vidljivo mjesto u učionici kao podsjetnik svima, a ako su zapisivali ideje za sebe, neka ih stave u svoju sobu pored kreveta, na radnom stolu, na vrata. Potaknite ih da budu jedni drugima podrška, bilo na način da skupa rade neke aktivnosti za izazov, bilo da si budu uzajamna podrška u tome da se “drže” izazova. Nakon tjedan dana, na početku idućeg sata ukratko prokomentirajte koliko su se uspjeli držati izazova i jesu li što naučili iz toga. Mogu voditi i dnevnik, zapisivanjem ili putem videozapisa, poput djevojaka u filmu. Ako žele, mogu podijeliti svoj film na početku idućeg sata kad će učenici razmjenjivati dojmove o aktivnosti.

Izvori: https://www.medijskapismenost.hr/stete-li-drustvene-mreze-mentalnom-zdravlju-tinejdzera/

Cijeli program Stvaralaštva mladih, namijenjen srednjim školama, možete pronaći OVDJE.

Održite radionicu za učenike i podržite njihovo mentalno zdravlje