Iz naših nastavnih materijala za srednje škole ‘ i ’ prenosimo vam upute za radionicu ‘Od avanture do…?’, kroz koju će učenici saznati koji su potencijalni rizici sextinga i sextortiona te koje su posljedice elektroničkog (seksualnog) nasilja

Izvor: Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać, Sexting i sextortion – nastavni materijal za srednje škole

Ishodi učenja

Učenici će moći:

  • navesti moguće negativne posljedice i rizike sextinga, odnosno s njime povezanog sextortiona, u različitim područjima funkcioniranja osobe
  • objasniti povezanost izbora ponašanja (sextinga) s mogućim posljedicama koje proizlaze iz njega
  • opisati ulogu i važnost osobno odgovornog ponašanja u virtualnom okruženju.

Trajanje aktivnosti:

1 nastavni sat / 45 minuta

Materijali za edukativne radionice na temu sextinga i sextortiona

Opis predloženih aktivnosti:

Objasnite učenicima da je tema današnjeg susreta prvenstveno usmjerena na rizike sextinga, odnosno s njim povezanog sextortiona, kao ponašanja koja su, što su imali priliku saznati, prisutna među mladima. Recite im da je u nacionalnom istraživanju Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba (2019) većina adolescenata navela da se osjećaju ugodno dok sekstaju (sretno, znatiželjno, seksualno uzbuđeno, privlačno, zadovoljno), ali su se očitovali i o negativnim emocijama poput nesigurnosti, sramežljivosti, zabrinutosti, zbunjenosti, nelagode, umora, ljutnje, osjećaja grižnje savjesti. Nadalje, podaci govore kako se mladići tijekom sextinga češće osjećaju euforično, hrabro, opušteno, privlačno, razigrano, uzbuđeno, mirno, sretno, zadovoljno, ali i frustrirano, iscrpljeno, ljubomorno, ljuto, tužno, umorno i usamljeno. Djevojke češće osjećaju gađenje.

Video lekcije: Sexting i sextortion

Aktivnost započnite diskusijom s učenicima koristeći pitanja u nastavku:

  • Kada sexting kao uzbuđenjem obojana aktivnost postaje rizična?
  • Gdje je tu granica? Je li ona tanka? Tko postavlja tu granicu?
  • Kako dobrovoljno sekstanje preraste u prisilno iznuđivanje?
  • Ako sami izabiremo ponašanja i preuzimamo odgovornost, jesmo li odgovorni i za posljedice koje proizlaze iz tih ponašanja?

Važno je učenike poticati na kritičko promišljanje u kontekstu izbora ponašanja, donošenja odluka, povezanosti između ponašanja i posljedica te preuzimanja odgovornosti za vlastite postupke kao temelja zrelog funkcioniranja.

U nastavku, zamolite učenike da pročitaju i prouče izdvojene segmente iz životnih priča mladih koji su imali iskustva s neprihvatljivim ili nasilnim oblicima ponašanja u virtualnom okruženju. Zamolite ih da (radom u paru s kolegom/kolegicom iz klupe) analiziraju materijal te da na list papira zapišu svoja promišljanja o tome što se dogodilo, koje su potrebe glavni akteri zadovoljavali, gdje su njihove priče krenule u negativnom smjeru, koje posljedice likovi doživljavaju (i na kojim područjima svog funkcioniranja) i dr. Po završetku učenici iznose napisano te se o navedenom raspravlja na razrednoj razini.

“Prelaskom u srednju školu, Inga je započela svoju buntovnu fazu. Osim popravnog ispita iz matematike na kraju prvog razreda, drugih teškoća nije imala i nekako je bez previše problema savladavala sve obveze u gimnaziji. Uživala je u tom razdoblju! Izlasci, bend u kojem je svirala, crtanje grafika, ekipa iz kvarta… U trećem razredu frendica ju je nagovorila da budu modeli jednom amaterskom fotografu za njegovu promociju jer je bio tek na početku karijere. Onako, nekako naivno je uletjela u sve to, bez dovoljno informacija, s vjerom u ljude, pozitivna unatoč nekom svom lošem predosjećaju. Izložba nikada nije održana jer je fotograf odustao od ciklusa radova pod nazivom ‘Nepoznati i ogoljeni svjetovi’, no njih su dvije dobile sitan honorar i malo si podebljale džeparac. Na prvoj godini studija Inga je dobila priliku stručno se usavršavati u Belgiji. Na razgovoru za stipendiju koja bi gotovo u cijelosti pokrila troškove šestomjesečnog školovanja članovi povjerenstva obavijestili su je o pronalasku nekoliko njezinih fotografija za koje su procijenili da su upitne estetske vrijednosti. Smatrali su ih, prvenstveno, kompromitirajućim materijalom. Inga je izgubila dugo željenu priliku…”

“Više od 11 godina Eugen trenira karate. Postiže zapažene rezultate na državnoj i međunarodnoj razini, ima znanu ekipu koju smatra proširenom obitelji, proputovao je više od pola svijeta i usavršio jezike. Dolaskom s posljednjeg državnog turnira na njegovu profilu na popularnoj društvenoj mreži osvanula je poruka nepoznate djevojke koja mu je čestitala na osvojenom drugom mjestu. Gledala ga je s tribina, bodreći rođaka koji je također sudjelovao na natjecanju. Iako Eugen nije imao običaj puno se dopisivati na internetu, odgovarali su mu dobivena pažnja i komplimenti. S ovom djevojkom sve je nekako bilo jednostavno i lagano. Upoznavali su se, dijelili sitnice iz svakodnevnog života, planirali viđanje i susret uživo te postajali sve bliži i bliži… Na njezinu molbu Eugen joj je poslao i svoju golišavu fotografiju. Čekao je i njezinu… Ubrzo je uslijedio pravi raspad sustava – simpatična djevojka prestala se javljati, a uslijedile su ucjene i prijetnje. Nakon prvotnog šoka i nevjerice, Eugen nije znao što napraviti. Jedva je spavao i jeo, nije se mogao koncentrirati, bio je razdražljiv, totalno nefunkcionalan, u strahu. Opterećivao ga je onaj užasan osjećaj da ne zna tko ga ucjenjuje, tko se skriva iza tog ponašanja. Izbjegavao je odlaske u školu i na trening…”

“Pred odlazak na maturalac Melita je s najboljom prijateljicom Hanom bila u potrazi za novim komadima odjeće. Hodale su gotovo cijeli dan, zafrkavale se i smijale, imale ruke pune vrećica, kasnije otišle na ručak… Po povratku kući Melita je primijetila kako je negdje izgubila mobitel. Nekoliko dana kasnije Hana ju je nazvala te ju obavijestila kako društvenom mrežom kruži njezin videozapis s ovogodišnjeg ljetovanja. Nalazi se i u razrednoj grupi. Da, Hana i ona su se tada glupirale, bile su same u vikendici, napravile nekoliko golišavih filmića. No jedan, samo jedan, Melita je tada proslijedila dečku koji joj se sviđao. Primila je i ona njegove fotografije i pokoju slobodniju poruku… Melita se osjećala tako ogoljeno i posramljeno! Nije htjela izaći iz kuće, javiti se ikome na telefon, naizmjenično je plakala i vrištala od muke… Smatrala je kako će je ovo obilježiti zauvijek, prezirala je sebe i svoju nepromišljenost…”

Učenike podijelite u nekoliko manjih grupa (4 do 6 učenika u svakoj) te im dajte zadatak da promisle i pokušaju definirati posljedice seksualno neprihvatljivog (nasilnog) ponašanja u domeni fizičkog, psihičkog/ mentalnog i socijalnog zdravlja. Navedena područja mogu se proširiti i zakonskim posljedicama. Učenici svoje odgovore unose u pripremljen radni listić te se po završetku na ploči ili flipcahrtu zapisuju sve posljedice.

Znakovi upozorenja i posljedice elektroničkog seksualnog nasilja

Vođenu raspravu zaokružite te učenike upoznajte s činjenicom da osobe koje su bile izložene bilo kojem obliku elektroničkog (seksualnog) nasilja doživljavaju razne negativne posljedice. One mogu biti različita intenziteta i trajanja, obuhvatiti jedno područje ili nekoliko područja ljudskog funkcioniranja, ali uvijek su normalna reakcija na doživljeno negativno iskustvo. Prilikom razgovora o posljedicama možete koristiti materijal iz nastavka:

  • promjene u ritmu i regulaciji apetita i sna
  • psihosomatski simptomi poput glavobolje, želučanih tegoba, bolova u leđima
  • teškoće u zadržavanju koncentracije i pažnje
  • (učestale) promjene raspoloženja
  • simptomi iz anksiozno-depresivnog kruga
  • teškoće u regulaciji emocija, intenzivno emocionalno doživljavanje
  • isključivanje iz uobičajenih (mrežnih i izvanmrežnih) aktivnosti, povlačenje i izolacija
  • neudovoljavanje obrazovnim, akademskim i profesionalnim zahtjevima
  • narušeno samopouzdanje, negativna slika o sebi
  • uključivanje u druga rizična ponašanja (konzumacija alkohola i psihoaktivnih supstanci, rizična seksualna ponašanja)
  • samoozljeđivanje, suicidalne misli, pokušaj suicida, suicid

Kako se osjećaju žrtve elektroničkog nasilja i gdje je izlaz

Foto: Kathy Bugajsky from Pixabay