U sklopu projekta ‘Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo’, koji OŠ Sveti Petar Orehovec provodi u suradnji sa školama iz Italije, Poljske i Španjolske, pripremljen je repozitorij s više od 40 učeničkih filmova i obrazovnim materijalima za nastavu građanskog odgoja

Piše: Stojanka Lesički

Sudjelovanje u školskim filmskim grupama uvećava medijsku pismenost učenika, no dječji film može biti i vrijedan alat u nastavi građanskog odgoja. Zajedničkim snagama kroz svoj Erasmus+ projekt “Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo” (“Small step for film, a big one for European citizenship”), to žele dokazati četiri škole iz Hrvatske, Italije, Poljske i Španjolske koje su se okupile oko ideje povećanja vidljivosti učeničkog filma.

Učenici iz Hrvatske, Italije, Poljske i Španjolske zajedno uče o medijima

Zato su i organizirali repozitorij s učeničkim filmovima koji govore o ljudskim pravima, civilnom društvu i drugim temama iz građanskog odgoja. Repozitorij  zasad sadrži 41 film iz partnerskih zemalja, a upotpunjavat će se i nakon završetka projekta u kolovozu. Za to će se pobrinuti koordinator projekta OŠ Sveti Petar Orehovec. Njihova je namjera dodati nove filmove najesen nakon završetka ovogodišnjih filmskih festivala dječjeg stvaralaštva u Hrvatskoj.

Da bi svoju ideju o korištenju učeničkog filma u nastavi građanskog odgoja približili kolegama u školama, Erasmus+ partneri načinili su i primjere radionica. U tim je radionicama dječji film uvod u temu radionice. Radionice se mogu provesti u sklopu jednog školskog sata, a ciljana skupina su učenici sedmih i osmih razreda. Radionice su koncipirane na način da učiteljima pruže potrebne informacije o temi,  prezentacije za provođenje sata i zadatke za učenike.

Primjeri radionica dostupni na repozitoriju obuhvaćaju slijedeće teme: prikriveno oglašavanje, socijalna država, volontiranje, građanski aktivizam, dječja prava, bullying, ekološki problemi, legalnost, problem migracija, diskriminacija i tolerancija, učenička vijeća, mediji i sigurnost na interentu, što znači biti Europljanin, socijalna inkluzija, rodna ravnopravnost, različite obitelji i cyberbullying.

Sat građanskog odgoja: Kratki film i radionica o zaštiti dječjih prava

Filmovi obuhvaćaju još širi spektar tema te među filmovima ima i onih koji govore o međukulturnom dijalogu, predrasudama i stereotipima, osobama s invaliditetom, potrošačkom društvu, ovisnostima, pravu na privatnost, socijalnoj uključenosti te feminizmu.

Na repozitoriju se nalaze i filmovi koje su snimili učenici škola sudionica projekta, a dio njih odabrali su kroz projektnu aktivnost “Vrijeme je za školski film”. U toj su aktivnosti učenici gledali filmove (u svakoj školi gledalo se po 20 učeničkih filmova), analizirali ih i odlučivali koji će filmovi postati dio repozitorija.

Tako je kroz dvije godine na blogu projekta Small step for a film predstavljeno 220 prezentacija s komentarima filmova. Gledanje i komentiranje filmova uz medijsku pismenost uvećalo je i digitalne kompetencije učenika jer su svaki film komentirali u nekom drugom web alatu.

Da korištenje dječjeg filma u nastavi građanskog odgoja može učenicima olakšavati svladavanje planiranih ishoda složili su se učitelji u školama u kojima su partnerske škole predstavile svoje radionice.

Uz pohvale za pripremljene radionice, u školama su pohvale učenika i učitelja dobili i filmovi snimljeni tijekom projekta. Vrijednost snimljenih filmova potvrđena je i selektiranjem filmova na festivale. Od ukupno 8 snimljenih filmova, 4 su pozvana na festivale, s tim da Poljska svoja 2 filma nije niti slala jer u Poljskoj nema festivala dječjeg filmskog stvaralaštva. Zato su poljski učenici i svi ostali Erasmus+ partneri svoje filmove imali prilike prikazati na vlastitom festivalu održanom u Bariju tijekom posljednje učeničke razmjene u svibnju u Italiji. Prema mišljenju publike najbolji je bio film španjolskih partnera “Sexism fighter“, koji govori o radnoj ravnopravnosti, a načinjen je u maniri videoigre.

Projekt posvećen povećanju vidljivosti učeničkog filma Erasmus+ partneri su završili i filmom, u kojem su iznijeli svoje dojmove o projektu i prikazali najvažnije aktivnosti sa svih učeničkih razmjena.

Pogledajte repozitorij učeničkih filmova

Učenje o pravima djece kroz dječje filmsko stvaralaštvo