Kako bi se inspirirali našim primjerima dobre prakse u radu s učenicima na razvoju medijske pismenosti, katalonski odgojno-obrazovni djelatnici bili su u Osnovnoj školi Rudeš i u Obrtničkoj i industrijskoj graditeljskoj školi u Zagrebu

Piše: Ana Dokler

Tijekom sedmih Dana medijske pismenosti, u travnju 2024. troje odgojno-obrazovnih djelatnika iz Katalonije posjetilo je Hrvatsku te su u Osnovnoj školi Rudeš i u Obrtničkoj i industrijskoj graditeljskoj školi u Zagrebu promatrali svoje kolege u radu s učenicima na razvoju vještina medijske pismenosti.

Eduard Alvarez Freitas, ravnatelj osnovne i srednje škole Institut Escola Àngel de Tobies u El Vendrellu, Sònia Gibert Pallejà, učiteljica u osnovnoj školi Escola Roser Capdevila u Terrassi, i Cristina Giralt Doya, profesorica katalonskog jezika u srednjoj školi Institut Euclides u Pinedi de Mar, organizirali su ovaj posjet uz podršku Agencije za elektroničke medije, a u sklopu Erasmus+ projekta koji se bavi medijskom pismenošću.

Kako bi katalonski učitelji vidjeli primjer dobre prakse u radu s osnovnoškolcima, posjetili su Osnovnu školu Rudeš u kojoj djeluju filmska i radijska družina pod vodstvom prof. Hrvatskoga jezika Mirjane Jukić i  socijalne pedagoginje Katice Šarić. Filmska družina pokrenuta je još 2002., a radijska 2010. godine.

Sve što trebate znati o osnivanju i vođenju školske filmske družine

Kako nam je rekla Mirjana Jukić, u tim je izvannastavnim aktivnostima tijekom proteklih godina sudjelovalo tristotinjak učenika, koji su do sada snimili oko 60 filmova i 20 radijskih emisija te tri radio igre. Okušali su se u svim filmskim vrstama: dokumentarnom filmu, igranom filmu, eksperimentalnom filmu i animiranom filmu, te su redovito sudjelovali i osvajali brojne nagrade na Revijama hrvatskog filmskog stvaralaštva djece, kao i na Državnoj reviji LiDraNo, Malom DoKuArt-u, Dubrovnik film festivalu, Festivalu prava djece i drugim međunarodnim filmskim festivalima.

“Naše je goste zanimalo kako integrirati medijsku pismenost u nastavni plan i program na trima jezicima: katalonskom, španjolskom i engleskom, te kako uključiti radio i film u rad s učenicima u dobi od 10 do 12 godina. Sve su naše aktivnosti tijekom ta dva dana bile vezane uz medijsku pismenost u svim trima nastavnim područjima Hrvatskoga jezika. Na svim su se satima koristili dječji filmovi i radijske emisije nastali u našoj školi. Gledali su se i analizirali filmovi Copy-paste, Upute koje roditelji vole, Svijet voli pobjednike, Sveti mobitel te radijska emisija S koljena na koljeno. Pet sati katalonski su učitelji pratili i aktivno sudjelovali u radu naše radijske i filmske grupi te snimali podcast o medijskoj pismenosti i video prilog o sredstvima komunikacije u bliskoj prošlosti.

Razgovarajući s učiteljima iz Katalonije, zaključili smo da bi uspostavljanje mreže suradnje između naše škole i katalonskih škola za buduće projekte bilo vrlo korisno. Uživali smo u p(r)oučavanju medijske pismenosti i stvaranju novih djela na hrvatskom i  katalonskom jeziku,” rekla je Mirjana Jukić, uz koju su aktivnosti u OŠ Rudeš provodile i profesorice Hrvatskoga jezika Miranda Kekez, Meri Farac Jemrić i Kristina Mlinar i socijalna pedagoginja Katica Šarić, a u organizaciji i realizaciji pomagala je Sanja Krstanović, ravnateljica škole.

Kao primjer kako se u srednjoj školi može provoditi medijsko obrazovanje odabrana je Obrtnička i industrijska graditeljska škola u Zagrebu, u kojoj već 8 godina djeluje Udruga Media talenti i školska televizija Majstori.tv pod vodstvom profesorice hrvatskog jezika i književnosti, diplomirane novinarke s desetogodišnjim iskustvom rada u medijima, Silvie Vladić Vrban. Ova izvannastavna aktivnost učenicima nudi priliku za bavljenje raznim aspektima medijske produkcije kao što su snimanje, montaža, novinarstvo i režija te rad na brojnim projektima, uključujući školske informativne emisije, podcastove, dokumentarce i kratke filmove.

Media talenti: U tri godine snimili smo više od 150 video priloga

“Ovaj posjet bio je prilika za razmjenu iskustava i ideja te dodatno obogaćivanje naših obrazovnih praksi kroz međunarodnu suradnju. Katalonski nastavnici, sudionici Erasmus+ projekta, imali su priliku vidjeti zanimljive i inovativne aspekte obrazovnog procesa u našoj školi. Tijekom posjeta, gostima je predstavljen nastavni proces engleskog jezika uz korištenje alata Padlet u nastavi. Profesorica Marijana Brčić upoznala ih je s našim iskustvima Erasmus + projekta Uhvatimo znanje i Project Based Learning pristupom kojeg smo imali priliku vidjeti na Islandu, a na primjeru lekcije vezane za širenje lažnih vijesti.

Zatim su u školskom studiju gosti pratili snimanje emisije Školska scena – zajedno do kreativnih sadržaja, koju smo realizirali u suradnji s učenicima OŠ Ivo Andrić u sklopu projekta Školska scena koji provodimo uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja. Po završetku snimanja gosti su održali sastanak s našim kamermanima, koji su inače bili sudionici Erasmus+ projekta Majstori u međunarodnom okruženju u Portugalu. Učenici su im prenijeli svoja iskustva s mobilnosti te iskustva s brojnim projektima u kojima su sudjelovali tijekom tri godine izvannastavnih aktivnosti u školi. Pohvalili su se sudjelovanjem na Four River Film Festivalu i Filmskoj reviji mladeži u Karlovcu te na Državnoj smotri srednjoškolskog filma u Zagrebu.

Za goste iz Španjolske organizirali smo i radionicu snimanja i montaže te smo im prikazali nekoliko naših filmova. Među njima su bili film I biti u bedu je ponekad u redu, koji se bavi važnošću očuvanja mentalnog zdravlja kod mladih, film WorldSkills 2022, koji promovira strukovna i deficitarna zanimanja, te film I will survive. Također, organizirali smo obilazak školskih radionica i upoznali smo ih sa sustavom srednjoškolskog obrazovanja u Hrvatskoj. Goste smo, također upoznali s kolegama iz suprotne smjene, nastavnicima iz Škole za primalje, koji su im predstavili svoj rad te slikovnicu za buduće mame Doletjeti u pomoć nastale u sklopu rada Učeničke zadruge Babice,” ispričala nam je Silvia Vladić Vrban.

“Aktivnosti koje smo vidjeli tijekom posjeta Hrvatskoj razlikuju se od onih koje se provode u našim školama. Za početak, u Kataloniji nemamo poseban tjedan posvećen medijskom obrazovanju. Za razliku od Hrvatske gdje postoje internetske stranice s obrazovnim materijalima za rad na medijskom obrazovanju, u Španjolskoj nemamo tako široku bazu resursa.

Nadalje, činjenica da su Dani medijske pismenosti projekt koji se provodi na nacionalnoj razini daje važnost ovakvoj vrsti edukacije. U Kataloniji bismo se trebali fokusirati na vrednovanje aktivnosti koje se provode, te se svake godine, kao u Hrvatskoj, fokusirati na drugi aspekt medijskog obrazovanja. Poučavanje učenika o medijima i njihovim mogućim utjecajima pomoglo bi im u kritičkom razmišljanju i izbjegavanju problema povezanih s novim tehnologijama”, zaključio je Eduard Alvarez Freitas.

Pored praćenja aktivnosti u sklopu Dana medijske pismenosti u školama, katalonski učitelji bili su i na interaktivnoj izložbi o medijskoj pismenosti Fakeless u zagrebačkom Goethe Institutu. Kako su nam kasnije rekli, ova izložba vezana uz lažne vijesti, sigurnost na internetu i količinu vremena koje provodimo pred ekranima dodatno ih je potaknula na razmišljanje o načinu kako sami koriste internet te ih inspirirala za rad s njihovim učenicima u Kataloniji.

DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2024.