Neke od najvećih platformi objavile su da surađuju jedne s drugima i s vladinim zdravstvenim agencijama širom svijeta kako bi osigurale točne informacije o koronavirusu, no ne smijemo zanemariti ni našu osobnu odgovornost kao korisnika

Piše: Ana Dokler

Uz širenje koronavirusa, internetom i društvenim mrežama šire se i mnoge neprovjerene informacije i dezinformacije o porijeklu virusa i mogućnostima zaraze te niz znanstveno neutemeljenih savjeta o načinima prevencije ili liječenja, o čemu smo na portalu medijskapismenost.hr pisali početkom veljače.

Kakve veze imaju koronavirus i medijska pismenost?

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) tu je situaciju, koja prati pandemiju koronavirusa, nazvala infodemijom – zbog obilja informacija čiju točnost nije uvijek lako provjeriti.

Prema podatcima američke organizacije NewsGuard, koja prati dezinformacije o koronavirusu, one na društvenim mrežama prednjače pred provjerenim informacijama. U njihovom priopćenju od 3. ožujka navodi se da su “tijekom posljednjih 90 dana objave s internetskih stranica Američkog centra za kontrolu i prevenciju bolesti i Svjetske zdravstvene organizacije dobile 364.483 angažmana, odnosno lajkova, dijeljenja i komentara na društvenim mrežama. U tom istom razdoblju, 75 američkih internetskih stranica, za koje je NewsGuard ustanovio da su objavile dezinformacije o koronavirusu, dobilo je ukupno 52.053.542 angažmana – što je više od 142 puta više od angažmana dviju ključnih javnozdravstvenih ustanova koje pružaju informacije o epidemiji.”

Materijali za uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice

Ograničavanje širenja netočnih i neprovjerenih informacija i inače predstavlja izazov za društvene mreže, platforme za razmjenu videozapisa i internetske tražilice, a u aktualnoj situaciji to je posebno važno zbog utjecaja koji dezinformacije mogu imati na zdravlje ljudi i javno zdravstvo.

Neke od najvećih svjetskih platformi objavile su ovih dana da surađuju jedne s drugima i s vladinim zdravstvenim agencijama kako bi ljudima osigurale točne informacije o novom koronavirusu i bolesti COVID-19.

Facebook, Twitter i Google prvi put zajedno protiv dezinformacija

Facebook, Google, YouTube, Microsoft, LinkedIn, Reddit i Twitter u zajedničkoj izjavi poručuju:

“Pomažemo milijunima ljudi da ostanu povezani, a također se zajednički borimo protiv manipulacija i dezinformacija o virusu, ističući vjerodostojne sadržaje na našim platformama i dijeleći ključne novosti u koordinaciji s vladinim zdravstvenim agencijama širom svijeta. Pozivamo ostale tvrtke da nam se pridruže dok radimo na očuvanju zdravlja i sigurnosti naših zajednica”, stoji u izjavi objavljenoj 16. ožujka na internetskoj stranici Facebooka.

Svaka od ovih platformi daje svoj doprinos, a koraci koje poduzima primjerice Facebook uključuju ograničavanje širenja i uklanjanje dezinformacija i štetnih sadržaja o koronavirusu; povezivanje ljudi s točnim informacijama i resursima, poput onih Svjetske zdravstvene organizacije i lokalnih ministarstava zdravstva; podršku fact-checking organizacijama; zabranu oglasa koji potiču stvaranje panike ili pak tvrde da određeni proizvodi garantiraju izliječenje ili sprječavaju ljude da zaraze koronavirusom; privremenu zabranu oglasa za prodaju medicinskih maski za lice; te financijsku i druge oblike podrške naporima zdravstvenih stručnjaka u zaustavljanju bolesti COVID-19,  kao i vladama, zajednicama i tvrtkama.

Vidjet ćemo koliko će ova nastojanja platformi biti učinkovita. Business Insider već javlja da zbog greške u filtriranju neželjenog sadržaja Facebook korisnicima onemogućuje i objavu nekih utemljenih članaka o novom koronavirusu, sa stranica kao što su Business Insider, BuzzFeed, The Atlantic i Times of Israel.

No u kontekstu širenja neprovjerenih informacija ne smije se zanemariti ni odgovornost samih korisnika. Prema pisanju Politica, za sada nema dokaza o soficiticiranim i koordiniranim kampanjama širenja dezinformacija o koronavirusu na internetu, već ljudi sami dijele glasine, lažne priče i poluistine dok pokušavaju shvatiti kako na najbolji način zaštititi sebe i svoje obitelji.

Facebook, Instagram, Twitter i YouTube bez pravog odgovora na manipulacije

Mi vas i ovoga puta pozivamo na kritičko razmišljanje. Zastanite i razmislite prije nego što reagirate na bilo koju informaciju koju vidite na internetu i društvenim mrežama, obratite pažnju na izvore i ne dijelite ništa iz neprovjerenih izvora. Imajte na umu da i vaši prijatelji, u koje imate povjerenja, možda prenose neprovjerene informacije.

Najsigurnije je sada informirati se izravno na stranicama relevantnih organizacija kao što su Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Svjetska zdravstvena organizacija, ili na novoj službenoj stranici Vlade za pravodobne i točne informacije o koronavirusu, odnosno pratiti medije koji prenose službene informacije.

Kako i sami sudjelujemo u širenju lažnih vijesti

Foto: Pixelkult from Pixabay