Propitivanje medijskih sadržaja jedna je od najvažnijih navika koje možemo poticati kod djece kako bi razvila medijsku pismenost. Pročitajte s kojim ih ključnim konceptima trebate upoznati te kakva im pitanja možete postavljati dok zajedno gledate filmove, ili televiziju, ili igrate videoigre

Prevela: Ana Dokler

Jedna od najvažnijih stvari koju možete napraviti da biste odgojili medijski mudru djecu je korisiti medije zajedno s njima. To uključuje slušanje njihove glazbe, gledanje televizije, filmova i videa te igranje videoigara u kojima oni uživaju. Iako je i sama vaša prisutnost tijekom korištenja medija važan korak, ovo je također odlična prilika da pomognete svojoj djeci da kritički razmišljaju o medijskim sadržajima, postavljajući im pitanja, a ponekad i nudeći svoje odgovore.

Prisutnost roditelja tijekom gledanja televizije mijenja rad djetetova mozga

Organizacija Media Smarts – kanadski centar za digitalnu i medijsku pismenost pripremila je listu savjeta za zajedničko gledanje, odnosno korištenje medija s djecom, koju vam u cijelosti prenosimo:

Kritičko razmišljanje

Postoji pet ključnih ideja koje mogu djeci pomoći u kritičkom razmišljanju o medijima. Počnite djecu upoznavati s ovim konceptima čim počnu postavljati pitanja:

Medijske sadržaje stvaraju ljudi

Djeci se ne podrazumijeva da je netko napravio medijski proizvod u kojem oni uživaju. Čak i starija i tinejdžeri mogu zaboraviti da je svaki element bilo kojeg medijskog proizvoda rezultat nečije odluke. Prepoznavanje da iza medija stoje ljude, koji svjesno donose odluke o tome što rade, pomaže djeci razumijeti da čak i kad medijski proizvodi izgledaju realistično, oni to nisu i ne odražavaju nužno stvarni svijet. (Čak i stvari koje nisu rezultat svjesne odluke često su rezultat nesvjesnih pretpostavki kreatora sadržaja).

Djeca se mogu iznenaditi kad saznaju da televizijske emisije, kao i knjige, pišu i kreiraju ljudi, koji imaju neke svoje sklonosti i iskustva. Kada gledate program s djecom, potaknite ih da se zapitaju tko je napravio tu emisiju i misle li da su scenaristi i producenti zaista razumijeli tipove ljudi koje ovdje predstavljaju ili su likove oblikovali na temelju predrasuda o određenim skupinama ljudi.

Na primjer: možete im skrenuti pažnju na to koliko obitelji s televizije ili iz knjiga sliče, ili ne sliče vašoj obitelji ili obiteljima njihovih prijatelja.

Medijski sadržaji proizvode se zbog komercijalnih razloga

Gotovi svi medijski sadržaji rade se kako bi njihovi kreatori mogli od njega zaraditi novac. Zbog toga je većina njihovih odluka pod utjecajem želje da naprave proizvod koji će im donijeti zaradu.

Na primjer: možete djeci pokazati kako izgledaju različita pakiranja žitnih pahuljica namijenjenih djeci, a kako onih namijenjenih odraslima.

Mediji su društveno i politički važni

Puno ideja o tome kakav je svijet, što je dobro, a što loše, pa i o tome tko smo mi, dobivamo iz medija. Mnoge od tih poruka mogu biti vrlo suptilne: na primjer, dobivamo ih iz toga tko su glavni likovi, tko i što je prikazano kao važno, i što likovi rade pa su za to nagrađeni ili kažnjeni. Zato i medijski sadržaji poput crtanih filmova ili videoigara mogu na nas imati veliki utjecaj.

Na primjer: možete s djecom razgovarati o muškim i ženskim likovima u njihovim omiljenim emisijima ili igrama i o razlikama među njima.

Zaštitite djecu od negativnih utjecaja rodnih stereotipa u medijima

Različiti ljudi različito će reagirati na medijske sadržaje

Iako svi medijski sadržaji imaju neki smisao, o dijelu tog smisla odlučuje svaki gledatelj, igrač ili slušatelj. Kad tumačimo različite sadržaje, svi to radimo na temelju vlastitog iskustva: možemo nešto drugačije doživjeti ovisno o tome koliko smo slični ili različiti od glavnog lika, ili koliko to što gledamo odražava vrijednosti drugačije od vrijednosti naše obitelji ili kulture. Razumijevanje ovoga ključni je korak koji će pomoći djeci da vide stvari iz prespektive drugih ljudi.

Na primjer: možete svojoj djeci pokazati oglas za proizvod koji je namijenjen drugoj publici i pitati ih djeluje li im taj proizvod privlačno, a onda ih potaknuti da zamisle kako bi se mogao svidjeti publici kojoj je namijenjen.

Medij kroz koji je priča ispričana utječe na njezin smisao

Svaki medij ima svoj način pričanja priča ili davanja informacija, i svaki ima različite prednosti i mane. Većina televizijskih emisija, na primjer, napisana je u komadima od sedam do deset minuta, i svaki od tih segmenata mora završiti nečime zbog čega ćete mu se vratiti nakon promidžbenih poruka. Puno medijskih proizvoda također spada u neke žanrove (sitcom, akcijski film, i tako dalje) koji imaju svoja pravila i očekivanja.

Na primjer: pročitajte knjigu svojoj djeci, ili s njima, a zatim pogledajte animirani ili igrani film napravljen prema njoj. Koje su razlike? Zašto su te promjene trebale biti napravljene da bi se priča adaptirala za drugi medij? Kako je to promijenilo tvoj odnos prema priči?

Postavljajte pitanja

Najvažnija navika koju možemo poticati kod svoje djece kako bi razvila medijsku pismenost je propitivanje medijskih sadržaja koje koriste. Vi im možete početi postavljati pitanja već od rane dobi, a kako odrastaju, ohrabrujte ih da sami postavljaju pitanja.

Primjeri pitanja:

  • Kako ovaj oglas/emisija/film/pjesma/brand privlači i zadržava tvoju pažnju?
  • Kako će ovaj medijski proizvod nekome pomoći da zaradi novac? Kakav utjecaj to može imati na priču, likove ili teme?
  • Kako je na ovaj medijski proizvod moglo utjecati ono što ljudi koji su ga stvorili vjeruju ili pretpostavljaju?
  • Za koga se očekuje da će ovo gledati, igrati ili slušati (osobe kojeg spola, dobi, rase, interesa, i tako dalje)? Kakav utjecaj bi publika kojoj je ovo namijenjeno mogla imati na priču, likove i teme?
  • Kako bi ovo moglo izgledati da je namijenjeno drugačijoj publici? Kako bi drugi ljudi mogli doživjeti ovaj medijski proizvod?
  • Kako se zbog ovoga osjećaš. na temelju toga koliko sli sličan ili različit od ljudi koji su ovdje prikazani?
  • Odražava li to što vidiš u medijima tvoje iskustvo? Odražava li različitost koja postoji u našem društvu?
  • Tko je ovdje prikazan kao osoba na poziciji moći? Tko nije? Tko uopće nije prikazan?
  • Kakvi su ljudi, kakve stvari i aktivnosti nagrađeni i prikazani na pozitivan način? Što je kažnjeno ili negativno prikazano? Zbog čega bi ti ljudi ili stvari mogli biti prikazani na takav način?
  • Kojem mediju pripada ovaj medijski proizvod (televizijska emisija, film, videoigra, časopis i tako dalje)? Kakav bi on bio da je obrađen u drugom mediju?
  • Kojem žanru ovaj medijski proizvod pripada (animirani film za djecu, akcijski film, igra igranja uloga, i tako dalje). Što je sadržajima iz ovog žanra zajedničko – likovi, ideje, ili elementi priče koji se često pojavljuju? Na koje su sve načine prizori izmjenjeni tehnikama poput računalnih efekata, osvjetljenja,šminke, kutova kamere, i tako dalje?
  • Ako medijski proizvod uključuje nasilje, pitajte dijete kako misli da bi se ljudi uključeni u tu situaciju osjećali da se to dogodi u stvarnom životu. Koje bi bile stvarne posljedice nasilja? Što bi se dogodilo uključenim ljudima?
  • Potaknite djecu da razmisle o tome koliko su realistično muškarci i žene prikazani u medijima. Neka usporede prikaze muškaraca i žena koje vide na televiziji s ljudima koje poznaju iz stvarnog života. Jesu li žene generalno prikazane kao posvećenije osobnim odnosima, a muškarci svojoj karijeri?
  • Kako zvuče glasovi negativaca u crtićima? Imaju li neki naglasak? A što je s dobrim, ljubaznim, slatkim likovima?
  • Zašto oglasi za hranu koriste izraze poput “dio ovog hranjivog doručka”? Što je još potrebno dodati da bi taj doručak bio hranjiv?

Šalabahter s pitanjima za kritičko razmišljanje

Najvažniji savjeti

Kad je riječ o poticanju medijske pismenosti kod djece, zapamtite nekoliko ključnih stvari:

Poštujte njihove medijske izbore. Iako imate pravo odlučiti koji su medijski proizvodi dopušteni u vašoj kući, vaš djeca mogu razviti drugačiji ukus za medije od vašeg. Odupite se porivu da im pokažete što nije u redu s njihovim medijskim izborima, čak i ako vam je zbog nekih sadržaja nelagodno. Umjesto toga, dajte im alate da sami postavljaju pitanja i dođu do vlastitih zaključaka. Ne zaboravite primijećivati i pozitivne primjere kada razgovarate o stvarima poput stereotipa.

Tražite prilike za učenje. Mediji nisu samo skriptirani i upakirani proizvodi.: izvanredne vijesti, skandali, i ispadi slavnih osoba odlične su prilike za analizu medija.

Dajte im priliku da stvaraju medijske sadržaje, ne samo da ih analiziraju. Danas je djeci lakše nego ikad snimiti kratke filmove ili glazbene spotove pa i dodati svoj kritički komentar najnovijem viralnom videu. Ništa ne može zamijeniti iskustvo iz prve ruke kad je riječ o razumijevanju kako na primjer montaža ili glazba mogu utjecati na naše emocionalne reakcije na neki film ili televizijska emisija.

Kako kod djece razvijati kritičku medijsku pismenost