Da bi djeca mogla postati kompetentni korisnici medija, moraju ovladati tehnologijom, no mnogo je važnije naučiti ih kako da izgrade kritički stav i podržati ih u tome. Za to im je potrebno iskustvo i mudrost odraslih, vaša uključenost i prisutnost

Izvor: Ivana Ćosić Pregrad, Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija – Priprema za roditeljske sastanke od 1. do 4. razreda osnovne škole

Obitelj je mjesto gdje se odlučuje s kojim će medijima dijete doći u doticaj i kakvu će važnost mediji imati u djetetovu svakodnevnom životu. Da bi djeca mogla postati kompetentni korisnici medija, moraju ovladati tehnologijom, no mnogo je važnije naučiti ih kako da izgrade kritički stav i podržati ih u tome. Za to im je potrebno iskustvo i mudrost odraslih. Kako biste podržali razvoj medijske pismenosti i sigurnost djeteta, važna je vaša uključenost i prisutnost.

Što je kritička medijska pismenost i kako je razvijati kod djece

  • Pokažite interes za sadržaje koji su privlačni i zabavni vašem djetetu, za djetetova iskustva i ono što uči kroz medije. Više slušajte, manje govorite. Koristite zajedno s djetetom neke aplikacije i upoznajte ga s pravilima sigurnosti.
  • Postavite granice − ograničite vrijeme provedeno u korištenju medija. Ponudite djeci druge mogućnosti i sadržaje kojima mogu ispuniti svoje vrijeme. Poučite stariju djecu kako biti podrška mlađima u kontaktu s medijima.
  • Pronađite ravnotežu između nadgledanja i poštovanja privatnosti. Zajedno s djetetom provjerite što vas zanima, to je prilika za razgovor i dodatna pojašnjenja.

Gdje je granica između kontrole nad djecom i poštivanja njihove privatnosti?

  • Potičite dijete da kritički promišlja i propituje sadržaj. Započnite odmah postavljajući pitanja pri uobičajenom razgovoru.
  • Naučite i informirajte se o sigurnosti.
  • Budite model − djeca više vjeruju onome kako se ponašamo nego onome što govorimo.
  • Dogovorite obiteljska o korištenju medija, primjerice: svi se mobilni telefoni odlažu na posebno mjesto prije spavanja, za vrijeme jela ne javljamo se na telefon, za vrijeme jela televizor je ugašen, tijekom obiteljskog druženja ne provjeravamo poruke i poštu.

Kakva pravila postaviti za korištenje pametnog telefona tijekom školske godine

  • Razgovarajte s djetetom o tome kad treba, a kad ne treba čuvati tajnu pred vama. Razgovarajte o tome kome se može obratiti ako se dogodi nešto što ga zbuni, uplaši ili zbog čega se osjeća nelagodno.
  • Razgovarajte o situacijama kada dijete prekrši neka pravila i dogovore. Zbog osjećaja krivnje djeca česte ne potraže pomoć kada im je potrebna. Pošaljite im jasnu poruku da ste tu za njih i kada pogriješe.
  • Naučite ih što se smije, a što se ne smije kada komuniciramo s drugim ljudima. Naglasite pravila: poštuj sebe i druge i ne čini drugima ono što ne želiš da čine tebi.
  • Objasnite im da sve što vrijedi za čuvanje vlastitih podataka vrijedi i za čuvanje tuđih.
  • Prije nego što dobije mobilni telefon, dogovorite s djetetom važna pravila. Provjerite djetetove ideje i očekivanja koja ima u vezi s mobilnim telefonom i njegovim funkcijama.

Pitanja koja si trebate postaviti prije nego što djetetu kupite mobitel

  • Poučite dijete da nikad ne nastavlja razgovor zbog kojeg se osjeća nelagodno ili koji postaje previše osoban. Neka jednostavno prekine razgovor ili pređe na drugu stranicu na internetu, i neka vam kaže što se dogodilo.
  • Poučite dijete da ne prosljeđuje i ne komentira sadržaje koji nekoga mogu povrijediti.
  • Preporučuje se da djeca mlađa od 13 godina nemaju profile na društvenim mrežama (što je ujedno i dobna granica za otvaranje profila koju postavljaju društvene mreže).
  • Dogovorite pravila o objavljivanju fotografija i sadržaja koji uključuju druge ljude. Uspostavite dogovor o traženju dopuštenja za objavljivanje sadržaja o drugima na internetu, koji vrijedi za sve članove obitelji.

Objavljujete li tuđe fotografije na društvenim mrežama bez njihova znanja?

  • Podijelite s djecom svoje interese i iskustva u korištenju medija. Razgovarajte i o onim stvarima s kojima se ne slažete te kakva vas ponašanja drugih korisnika ljute, pazeći pritom na način na koji se izražavate.
  • Podijelite s djetetom dobre priče s društvenih mreža i iz drugih medija, fotografije ili video koji vas je privukao ili dirnuo. To je dobar povod za razgovor o tome koliko nam hrabrosti treba da podijelimo svoju priču s drugima, ali i o tome kako se nositi s mogućim kritikama i neodobravanjem.
  • Obiteljske filmske večeri, u kojima ćete odabrati dokumentarne filmove ili filmove o ljudima koji žive drugačije od nas, mogu biti dobar način zabave, ali i otvoriti prostor za razgovor o različitostima, potaknuti djecu da prošire vidike i saznaju nešto novo.

Preuzmite materijale “Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija – Priprema za roditeljske sastanke od 1. do 4. razreda osnovne škole”

Održite roditeljski sastanak o medijima i medijskoj pismenosti

Foto: Creative Art