Istraživanje Europske komisije i nacionalnih tijela za zaštitu potrošača pokazalo je da influenceri na društvenim mrežama u većini slučajeva ne označavaju svoje komercijalne sadržaje, čime svoje pratitelje mogu dovesti u zabludu

Pripremila: Ana Dokler

Čak 97 % influencera na društvenim mrežama objavljuje komercijalne sadržaje, a samo 20 % ih redovito označava takve objave kao oglašavanje, rezultati su istraživanja koje su u veljači 2024. objavili Europska komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 22 države članice Europske unije te Norveške i Islanda.

Influenceri i prikriveno oglašavanje: 3 zadatka za učenike

Cilj istraživanja bio je provjeriti je li oglašavanje od strane influencera označeno u skladu s propisima Europske unije o zaštiti potrošača, koji nalažu da komercijalna komunikacija mora biti transparentna te da u svojim objavama influenceri ne smiju dovoditi potrošače u zabludu lažnim ili neistinitim informacijama o promoviranim proizvodima ili uslugama. Također, svaka promocija proizvoda ili usluga nekog brenda koja influenceru donosi prihode ili druge vrste pogodnosti mora biti označena kao oglašavanje, dok influenceri koji prodaju vlastite proizvode ili usluge imaju iste zakonske obveze kao internetske trgovine.

Analizirane su objave 576 influencera na Instagramu, TikToku, YouTubeu, Facebooku, X-u (bivšem Twitteru), Snapchatu i Twitchu. Među njima su 82 influencera imala preko milijun pratitelja, 301 preko 100 tisuća, a 73 između 5 i 100 tisuća pratitelja. Objavljivali su sadržaje iz područja mode, stila života, ljepote, hrane, putovanja i fitnessa/sporta. Za 119 influencera pokazalo se da promiču nezdrave ili opasne aktivnosti, kao što su brza hrana, alkoholna pića, medicinski ili estetski zahvati, kockanje ili financijske usluge kao što je trgovanje kriptovalutama,

Razlike između mikro, makro i megainfluencera

Nakon ove analize, nad 358 influencera provest će se daljnja istraga i nacionalna tijela će od njih zatražiti da slijede pravila koja su na snazi, a po potrebi i poduzeti daljnje mjere, navedeno je u priopćenju Europske komisije.

Najavljeno je i da će Europska komisija analizirati rezultate istraživanja u kontekstu pravnih obveza platformi prema Aktu o digitalnim uslugama, čiji je cilj ojačati sigurnost i pouzadnost internetskog prostora, a koji se 17. veljače 2024. počeo primijenjivati u cijeloj Europskoj uniji za sve internetske platforme, dok su prije nijime bile obuhvaćene samo vrlo velike internetske platforme kao što su Instagram, TikTok, Youtube, Facebook, X i Snapchat.

EU parlament usvojio zakon koji će promijeniti internet

Više o istraživanju pročitajte OVDJE.

Foto: George Milton, Pexels