Influenceri ponekad (ne)namjerno šire dezinformacije – iz neznanja, prenoseći informacije koje nisu provjerili, ili iznoseći svoje mišljenje kao činjenice. Prijedloge za razgovor s djecom o ovoj temi prenosimo iz priručnika “Mediji i dezinformacije” u izdanju Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu
Izvor: Lana Ciboci Perša, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Mediji i dezinformacije – priručnik za roditelje
Manipulirajući sadržaji i sadržaji kojima se mijenja izvorni kontekst također se smatraju oblicima dezinformacija. Danas je to osobito često kod online influencera, osoba koje su postale poznate široj javnosti zahvaljujući svojim (čestim) objavama na društvenim mrežama.
Upravo su influenceri jedan od razloga zbog kojeg današnja djeca, pripadnici generacije Alfa i Z, toliko vremena svakoga dana provode na društvenim mrežama. Njihove objave i preporuke djeca često percipiraju kao iskrene i neovisne, iako to možda nije slučaj. Naime, djeca često nisu svjesna da influenceri promoviraju proizvode ili usluge za novčanu naknadu, a da pritom to nije transparentno označeno.
Stoga je važno da i vi kao roditelji djeci objasnite koncept sponzoriranih sadržaja i da oni nisu nužno iskrene recenzije proizvoda i/ili usluga te da je izrazito važno da kritički razmišljaju i ne vjeruju svemu na društvenim mrežama. To uključuje postavljanje pitanja poput: Zašto ovaj influencer promovira ovaj proizvod? Jesu li oni stvarno uvjereni u njegovu vrijednost ili su plaćeni za promociju? Zajedno sa svojim djetetom pogledajte nekoliko objava na društvenim mrežama njihovih omiljenih influencera, istražite kakve sadržaje objavljuju i označavaju li dosljedno i transparentno sve plaćene objave.
Da to nije uvijek tako, pokazuje i primjer Chiare Ferragni, jedne od najpoznatijih talijanskih modnih influencerica koja je iskoristila svoj utjecaj i brojne pratitelje koje ima na društvenoj mreži Instagram, njih više od 30 milijuna. Naime, u suradnji s jednom tvrtkom 2022. godine osmislila je blagdanski kolač koji se prodavao po 9 eura pri čemu je novac od prodaje trebao biti doniran pedijatrijskoj bolnici u Torinu. Međutim, unatoč milijunskoj zaradi ništa nije isplatila bolnici te je zbog prevare svojih pratitelja kažnjena s milijun eura kazne.
Uz manipuliranje pratiteljima kroz prikriveno oglašavanje, influnceri mogu i (ne)namjerno širiti i druge oblike dezinformacije. Ponekad to čine iz čistog neznanja o temi o kojoj govore, ponekad u brzini objave informaciju, a da prije nisu provjerili njezinu istinitost, dok ponekad svoja mišljenja predstavljaju kao činjenice i tako svoje pratitelje dovode u zabludu.
Evo nekoliko stvari koje možete učiniti kako biste pomogli djeci da razviju zdrave medijske navike i prepoznaju dezinformacije koje dijele njihovi uzori:
- Potičite otvorenu komunikaciju s djecom o svemu što ih zanima u digitalnom svijetu pa tako i o influencerima koje prate.
- Objasnite djeci da informacije do kojih dođu na internetu i društvenim mrežama, pa tako i od osoba koje su im veliki uzori, nisu uvijek istinite i da moraju biti oprezni.
- Zajedno pogledajte objave influencera koje djeca vole te istražite jesu li sve navedene informacije istinite. Pritom koristite različite vjerodostojne izvore informacija te vlastitim primjerom podučite djecu kako se to radi.
- Osvijestite djeci da prije dijeljenja informacija na društvenim mrežama treba razmisliti jesu li informacije točne i u slučaju sumnje utvrditi njihovu vjerodostojnost i istinitost.
- Razvijajte kritičko razmišljanje kod djece od najranijih dana.
- Budite uzor svom djetetu – način na koji vi koristite medije, često se odražava i na samu djecu. Stoga i vi sami ne dijelite informacije na društvenim mrežama prije nego ste ih detaljno provjerili.
Radni priručnik o influencerima za roditelje i učitelje
O influencerima i o njihovim ulogama u životima djece i mladih možete pročitati i više saznati i u edukativnom radnom priručniku “Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih” koji je namijenjen roditeljima i učiteljima. “Današnja djeca i mladi većinu svog slobodnog vremena provode uz medije, ponajviše uz internet i društvene mreže. Pritom njihovu pozornost osobito privlače influenceri na društvenim mrežama, čije objave ponekad gledaju satima svakoga dana. Djeca prate različite influencere, ovisno o svojim interesima – od igranja videoigara do modne industrije. S obzirom na to da su influenceri vrlo popularni među djecom i mladima, ali i da njihov utjecaj otvara brojna pitanja, ovaj priručnik posvećen je toj aktualnoj temi. Cilj je priručnika potaknuti nastavnike, roditelje i skrbnike da se i sami educiraju o toj temi, a potom da razgovaraju s djecom o influencerima i sadržajima koje objavljuju”, pišu u predgovoru autori Lana Ciboci i Danijel Labaš.
Radionice u ovome priručniku namijenjene su djeci od 13 do 18 godina “zato što većina društvenih mreža propisuje da djeca mlađa od 13 godina ne mogu otvoriti profile i koristiti sadržaje na tim mrežama. Međutim, danas i mnoga mlađa djeca pristupaju različitim društvenim mrežama pri čemu navode da su stariji nego što jesu, pa i o tome treba voditi računa. U tim se slučajevima preporučuje provedba radionica i s mlađom djecom jer su sve one edukativnog karaktera i cilj je osvještavanje djece o svim pozitivnim i negativnim stranama novih medija i intenzivnog praćenja objava različitih influencera”, u kojima ima i puno dezinformacija, ali i prikrivenog oglašavanja.
Materijali s prijedlozima radionica posvećenih temi influencera
Foto: Kaboompics.com, Pexels