Na predavanjima i radionicama u sklopu projekta “Kako i zašto učiti o medijima” učenici, odgajatelji i stručni suradnici u učeničkim domovima razgovarali su s novinarkom Višnjom Biti o utjecaju medija na djecu i mlade, pravima djece u medijima te mogućnostima medijskog obrazovanja

Piše: Ana Dokler

U sklopu projekta “Kako i zašto učiti o medijima” tijekom 2020. i 2021. održan je niz interaktivnih predavanja i radionica za učenike, odnosno odgajatelje i stručne suradnike u 6 učeničkih domova: Učeničkom domu Split, Ženskom đačkom domu Split, Učeničkom domu Kvarner Rijeka, Učeničkom domu Maksimir Zagreb, Učeničkom domu Marije Jambrišak Zagreb i Učeničkom domu pri Srednjoj školi Pregrada.

Ovaj projekt Udruge učeničkih domova Republike Hrvatske sufinancirala je Agencija za elektroničke medije putem Javnog poziva za sufinanciranje projekata na temu poticanja medijske pismenosti.

Predavačica Višnja Biti, novinarka, urednica i publicistica, koja već godinama održava ovakva predavanja i radionice o medijima i medijskoj pismenosti (uključujući radionicu radijske reportaže u Školi medijske kulture “Dr. Ante Peterlić”), odgajateljima i stručnim suradnicima u učeničkim domovima govorila je o utjecaju medija na djecu i mlade te važnosti i mogućnostima medijskog obrazovanja, među ostalim, kroz novinarske, radijske i filmske grupe. Posebnu je pažnju posvetila temi prava djece u medijima te informirala odgajatelje o pravilima koja moraju znati kako bi u kontaktu s novinarima zaštitili prava i privatnost svojih učenika.

Kako i zašto učiti o medijima – u učeničkim domovima

Glavni cilj radionica s učenicima bio je osvještavanje kako koriste medije i kako to na njih utječe.

“Jako volim takav način komuniciranja s djecom i mladima. Iako u početku nisu baš oduševljeni što će morati slušati nečije predavanje o medijima, o kojima ionako sve znaju, mladi se zainteresiraju kad shvate da to nije klasično predavanje, nego naš razgovor o medijima. Oni imaju priliku govoriti o svojim ugodnim ili neugodnim iskustvima s medijima, kao i iskustvima svojih prijatelja, te komentirati sadržaje medija, vrijeme i mjesto njihova korištenja te sebe smjestiti u taj kontekst. Često se razviju zanimljive rasprave o medijima, što je i njima vrlo zanimljivo, jer tako mogu brusiti neke svoje stavove i konfrotirati mišljenja. Na taj bi se način mogli voditi razgovori o medijima u školama i domovima,  a ima nastavnika koji to već čine i u tome im uvelike pomaže portal medijskapismenost.hr“, kaže Višnja Biti.

Ljubica Banović, predsjednica Udruge učeničkih domova Republike Hrvatske, ističe važnost ovakvih edukacija kako bi se mlade podržalo u sigurnijem korištenu medija, prvenstveno interneta, kao i razvoju kritičkog mišljenja te donošenju informiranih odluka i aktivnom građanstvu. Dodaje da je odgoj za medije dio programa rada učeničkih domova sa svrhom jačanja kompetencija učenika, posebno u području međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje.

Rezultati EduMediaTesta: srednjoškolcima treba više medijskog obrazovanja