Najčešće se uspoređujemo s drugima s obzirom na putovanja i način provođenja slobodnog vremena, društvene interakcije, na temelju izgleda te prikaza sreće i zadovoljstva vlastitim životom. Razgovarajte s djecom o lažnim fotografijama ‘savršenih’ života te o korištenju filtera i programa za uređivanje fotografija
Izvor: Lana Ciboci i Danijel Labaš, Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih
Različiti medijski korisnici društvene mreže koriste na potpuno drugačiji način. Pritom osobito možemo razlikovati aktivno i pasivno korištenje mreža. Aktivno korištenje društvenih mreža podrazumijeva interakciju s prijateljima na društvenim mrežama, objavljivanje vlastitog sadržaja, “lajkanje” i komentiranje tuđeg sadržaja, pri čemu je sve to povezano s pozitivnim društvenim odnosima i boljom samosvijesti (Trifiro, 2018). Pasivno korištenje društvenih mreža odnosi se na one korisnike koji promatraju tuđe sadržaje bez ikakvih akcija, koji samo gledaju tuđe profile i fotografije, pri čemu dolazi do stvaranja društvene zavisti, i to zbog uspoređivanja s drugima (Trifiro, 2018). Pritom se pojedinci najčešće uspoređuju s drugima s obzirom na putovanja i način provođenja slobodnog vremena, društvene interakcije, na temelju izgleda te prikaza sreće i zadovoljstva vlastitim životom (Trifiro, 2018).
Zbog medija mladi su nezadovoljni izgledom; medijska pismenost čini razliku
Radni zadaci:
1. Potaknite djecu da analiziraju i usporede objave influencera – po čemu se razlikuju, po čemu su slične? Zajedno usporedite vrstu sadržaja koji objavljuju influenceri. Je li iz fotografija i videomaterijala jasno vidljivo korištenje programa i filtara za uređivanje fotografija i videomaterijala? U kojim situacijama ih koriste? Mislite li da njihove fotografije prikazuju stvarne životne situacije? Žive li influenceri zaista tako savršene živote?
2. Zajedno s djecom komentirajte fotografiju 1 i fotografiju 2. Što one prikazuju, gdje možemo pronaći lažne fotografije “savršenih” života, zašto korisnici na taj način uređuju svoje fotografije, što dobivaju time, a što gube?
3. Pitajte djecu jesu li i sami ikada objavljivali slične fotografije te ako jesu, zašto su to učinili, kako su se osjećali nakon što su objavili nešto što ne prikazuje realnu situaciju? Jesu li njihovi prijatelji ili članovi obitelji primijetili da se radi o lažnoj fotografiji koja ne prikazuje stvarnost? Kako su reagirali?
4. Zajedno s djecom pogledajte video “You look disgusting“.
Nakon što ste pogledali video, potaknite razgovor i odgovorite na sljedeća pitanja:
- Kako su se djeca osjećala gledajući video?
- Jesu li ikada i sami sudjelovali u sličnoj situaciji u kojoj su ponižavali osobu zbog objava na društvenim mrežama?
- Jesu li se prema njima ikada tako ponašali drugi na društvenim mrežama? Kako su se osjećali? Što su napravili? Kome su se obratili za pomoć?
- Koliko često njihovi prijatelji i prijateljice uređuju fotografije te koriste brojne filtre prije njihove objave na društvenim mrežama? A oni? Zašto to ljudi čine?
- Je li lažno savršenstvo važnije od iskrenosti i realnosti?
Za provedbu ovog zadatka možete s učenicima pogledati i sljedeće televizijske priloge:
- NOVA TV – Provjereno: https://www.youtube.com/watch?v=eJVJr4Quh1g
- RTL – Potraga: https://www.facebook.com/watch/?v=4425524370808169
Preuzmite priručnik ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’
Materijali s prijedlozima radionica posvećenih temi influencera