Što radi voditelj, a što novinari i producenti na radiju? Kojih se zakona i pravila moraju pridržavati? Na ova i brojna druga pitanja odgovore su na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ u Media Toweru dobili učenici OŠ Ivanja Reka i OŠ Vugrovec-Kašina

Piše: Irena Domitrović

U sklopu 3. Dana medijske pismenosti krenuo je novi ciklus radionica “Djeca upoznaju medije“, a na jednoj takvoj radionici u ponedjeljak 24. veljače bili su učenici dviju osnovnih škola. Vrata svojih redakcija otvorili su im Media servis, Gold FM, Antena Zagreb, Narodni radio, Enter Zagreb i Extra FM.

Učenici OŠ Vugrovec-Kašina poslije su nam ispričali kako im je bilo na radionici i što su sve naučili.

“Ujutro smo prvo posjetili Gold FM, vidjeli smo kako izgleda i zvuči dok je netko u eteru, pokazali su nam na što sve treba obratiti pozornost da bi zvuk koji ide u eter bio dobar i čist. Primjerice, kad se voditelji uključuju u eter, pali se crveno svjetlo u kabini, i tada nitko ne smije ući i pričati unutra. Također, važno je jasno i razgovijetno govoriti u mikrofon,” rekla nam je Gabi, koja je sa svojim prijateljima i kolegama iz školskog lista na radiju upoznala puno ljudi i, kako kaže, dobro se zabavila. Njoj i njezinim školskim kolegama jako se svidio i kviz koji su odigrali u redakciji Media servisa.

“Kada smo došli u redakciju Media servisa, jedna naša prijateljica je preuzela ulogu novinarke i pročitala vijest o širenju koronavirusa u Italiji. Njezino čitanje su snimali, potom montirali i onda smo to svi zajedno slušali, i zvučalo je kao da je stvarno na radiju, s uvodnom glazbom i svime. Nakon toga smo imali kviz o radiju s puno pitanja o novinarstvu. Dio toga smo znali od prije, ali smo i puno toga naučili. Saznali smo da su 1926. godine izgovorene prve riječi u radijskom eteru u Zagrebu. Spikerica je rekla – Halo, halo, ovdje Radio Zagreb. Na kraju smo sudjelovali u stvaranju emisije o Danu ružičastih majica, pa je nekoliko nas pričalo o vršnjačkom nasilju”, ispričao nam je Jan. Ova skupina petaša ne boji se mikrofona, pa su svi spremno odgovarali na brojna pitanja o vršnjačkom nasilju, nasilju na internetu i kako se zaštititi.

U sklopu radionice se dosta razgovaralo o društvenim mrežama pa su tako učenici na Anteni Zagreb još jednom ponovili neka osnovna pravila sigurnosti na internetu. “Razgovarali smo o internetu i o tome koje društvene mreže koristimo te kako da se na njima zaštitimo, da moramo biti oprezni s kim se dopisujemo i kakve sadržaje objavljujemo, a jedna od važnih stvari koje su nam istaknuli je da moramo biti jako oprezni i ne smijemo vjerovati svemu što vidimo na internetu,” ponovili su nakon radionice Dominik i Malena, koje se posebno dojmio sljedeći dio radionice, kada su učili o poslu producenta na radiju.

Bogat dnevni raspored

“Kad smo posjetili Narodni radio, uveli su nas u prostoriju u kojoj rade producenti i tamo smo vidjeli jedan njihov dnevni plan rada s puno zadataka. Pričali su nam na što sve moraju paziti kako bi cijeli program bio u redu, kako uvijek moraju biti u toku s dnevnim događanjima i kako se ponekad dogodi da pripreme cijeli nacrt jedne emisije, ali se onda dogodi nešto važno i moraju kreirati emisiju iz početka”, prisjetila se Malena.

Radijska postaja Enter Zagreb, koja se obraća prvenstveno mladima, posebno se svidjela učenicima. “Na Enteru smo čuli sve o njihovim nagradnim igrama. Oni često imaju neke ulaznice za festivale pa to dijele svojim slušateljima koji odrade neki izazov ili pošalju video ili sliku. Pričali su nam i o tome kako su oni sponzori jednog festivala, pa tijekom njegova trajanja presele redakciju tamo i rade intervjue s mnogim poznatim glazbenicima”, ispričala je Gabi.

Jedan od učenika OŠ Ivanja Reka, Juro, rekao nam je da je na radionici “Djeca upoznaju medije” bilo jako dobro i da su on i njegovi prijatelji naučili puno novih stvari; “Učili smo o tome kako zapravo jedan radio radi, što sve treba napraviti da bi se pustila određena pjesma, tko sve radi iza mikrofona, i sve to mi je bilo jako zanimljivo,” rekao je Juro.

Provjereni i pouzdani izvori glavni su saveznik novinara

Njegov prijatelj Vanja ispričao nam je kako mu je bilo uzbudljivo upoznavati brojne, kako kaže, iskusne osobe, koje su im objasnile mnoge do tada nejasne stvari o radiju. Na primjer, do sada nisu znali kako se stvara radijski program, da osim voditelja, u redakciji većih radijskih postaja rade i novinari, producenti, programski direktori, i da se gotovo ništa ne snima unaprijed, pa voditelji moraju biti jako oprezni da ne pogriješe. Niko je dodao i da su naučili puno o zakonima koje jedna radijska postaja mora poštovati, na primjer da radijske postaje u Hrvatskoj moraju imati određeni postotak hrvatske glazbe, da ne smiju neograničeno puštati reklame i da svaki oglas mora biti jasno naznačen.

Gotovo tisuću učenika iz prve je ruke saznalo kako nastaju vijesti

Vanja, Niko i Juro pokušali su nam na kraju radionice objasniti i što rade novinari: “Novinari, bilo da se radi o radiju ili o nekom drugom mediju, istražuju priče i saznaju novosti, a sve to čine uz pomoć pouzdanih i provjerenih izvora, na terenu”. Posao na radiju, smatraju dečki, težak je i naporan, jer uključuje puno pričanja i koordinacije s ostalim članovima tima, ali ako netko voli taj posao, onda mu je sigurno zabavan i ne pada mu teško.

Učenici su nakon radionice zaključili da bi voljeli imati svoju radijsku emisiju koja ne bi trajala dugo, koja bi bila opuštena, zabavna, ali i poučna.

“Kada bih ja radio radijsku emisiju ona bi bila o dobrim djelima koje ljudi rade jedni za druge. Mislim da bi bilo super da postoji emisija o humanitarnim akcijama i pomoći”, rekao je Niko.

Na pitanje sviđa li im se ova radionica i žele li i sljedeće godine posjetiti neki medij, svi učenici su spremno viknuli “Da!”. Na radionici su se dodatno zainteresirali za medijsku pismenost i ne sumnjamo da će od sada slušati radio na malo drugačiji način.

Dječje radijske emisije o važnim i intrigantnim temama

Foto: Irena Domitrović