Na konferenciji u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza govorilo se o razlikama u korištenju i doživljaju medija između djece i odraslih, utjecaju nasilja u medijima, ali i mogućnostima korištenja medija u borbi protiv nasilja
Izvor: Hrvatski filmski savez
Medijsko obrazovanje i medijska pismenost proizlaze iz potreba društva, ali i iz potreba pojedinca. Djeca i mladi moraju naučiti aktivno koristiti medije, kritički ih sagledavati i analizirati te selektirati pozitivne utjecaje u svrhu produktivna korištenja medija, a negativne uočavati i odbacivati.
To je jedna od ključnih poruka s konferencije “Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom i mladima”, koja je u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza održana 17. prosinca u Kinu Tuškanac. Među sudionicima bili su srednjoškolci, studenti, odgojitelji, učitelji i profesori te članovi filmskih klubova.
Astrid Nox, profesorica sa zagrebačkog Učiteljskog fakulteta održala je predavanje pod nazivom “Publike i nove publike” i osvrnula se na razlike među mladim i starijim korisnicima medija, a Nikola Janković, filmski montažer iz Beograda u svom je predavanju “Film kao medij i sredstvo” predstavio nekoliko projekata u kojima je film korišten s ciljem spriječavanja različitih oblika nasilja.
U sklopu konfrenencije održan je i okrugli stol “Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom i mladima”, koji je moderirao Boško Picula, a u raspravi su sudjelovali Melita Horvatek Forjan, profesorica hrvatskog jezika i voditeljica filmske družine ZAG u Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke, Ilija Barišić, autor knjige Filmska gramatika videoigara, Ana Đordić, profesorica hrvatskog jezika i književnosti i fakultativne nastave filmske umjetnosti u XIII. gimnaziji u Zagrebu, Ana Dokler, urednica portala medijskapismenost.hr i Ljubo Zdjelarević, redatelj filma Ideš? Idem!
Melita Horvatek Forjan rekla je da se u udruzi ZAG vode time da mladi ne budu samo pasivni konzumenti medijskih sadržaja, nego da ih i stvaraju. U njihovoj filmskoj družini učenici su snimili nekoliko filmova koji tematiziraju nepovoljan tretman učenika koji su po nečemu različiti. O takvoj djeci snimaju se portretni dokumentarci ili rekonstrukcije kriznih situacija.
Ilija Barišić osvrnuo se na nasilje u videoigrama te spomenuo oznake koje upućuju na dobnu primjerenost sadržaja koje se, nažalost, često zanemaruju. Istakuo je i da su istraživanja pokazala da igranje nasilnih videoigra potiče nasilne misli, ali ne i nasilno djelovanje.
Ana Đordić naglasila je da je internet mladima vrlo dostupan jer svi koriste mobitele i da su zbog toga u većoj opasnosti biti izloženi ne samo gledanju nasilja nego i zlostavljanju na internetu. “Često se nasilje događa jer za njega postoji publika, a kada nema publike, nasilje se ne događa”, smatra Ana Đordić.
Ana Dokler izložila je osnovne postavke medijske pismenosti. Rekla je da se prema jednoj od definicija, medijski pismene osobe osjećaju ugodno s različitim vrstama medijima, od novina do virtualnih zajednica, i znaju kritički promišljati o medijskim sadržajima, kako bi se zaštitili od potencijalno negativnih utjecaja i što bolje iskoristili one pozitivne. Važan aspekt je i sposobnost kreiranja sadržaja i izražavanja kroz razne medije.
Ljubo Zdjelarević s okupljenima je podijelio svoje iskustvo snimanja filma Ideš? Idem! u kojem glume YouTube influenceri. “Youtube je revolucionaran, ali roditelji i stariji to ne znaju. Mladi sada tamo mogu zarađivati mnogo novca, kroz marketing same platforme i kroz sponzorske ugovore. Miješa se granica između stvarnosti i fikcije jer djeca ne mogu prepoznati je li performans život izvođača ili nije. Roditelji se moraju prihvatiti toga da pokušaju razumijeti što to znači za mlade”, rekao je Zdjelarević.
Na kraju su Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob, voditeljice školske filmske družine ZAG u zagrebačkoj Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke održale predavanje “Mediji – suradnici u učionici”. Govorile su o poticanju empatije među učenicima kroz rad na filmu te prikazale nekoliko filmova koje je družina snimila tijekom zadnjih nekoliko godina.
Dječji film o nasilju Ti ćeš meni reć’ i kako ga koristiti u nastavi
Foto: Samir Cerić Kovačević