Dok gledatelji vide samo voditelje u studiju i gotove novinarske priloge, u cijelom procesu sudjeluje velik broj ljudi poput urednika, producenata, redatelja, snimatelja, montažera, realizatora, organizatora, scenografa, kostimografa, šminkera, majstora rasvjete i tona, kamermana, grafičara, tehničara, fonetičara, lektora…
Izvor: Stela Lechpammer, Uvod u novinarstvo – edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola o medijima i novinarstvu
Nakon tiska i radija, recimo nešto više o televizijskoj informativnoj redakciji koja stoji iza produkcije dnevnopolitičkih i društvenih emisija na televiziji. Tena Perišin navodi da informativni program u svakoj televizijskoj kući ima posebno važno mjesto, a informativni program o dnevnim zbivanjima i aktualnostima čini okosnicu televizijskog programa. Stoga dodaje da su “središnje informativne emisije u programskoj shemi smještene u prime time program, odnosno u večernji najgledaniji dio programa”.
Uobičajeno je reći da se na televiziji objavljuju prilozi, a Tena Perišin objašnjava da je to u montaži završen proizvod koji se potom emitira u sklopu informativne emisije. To nije neka novinarska vrsta ili oblik, već “formalna odrednica” koja objedinjuje različite vrste i oblike koji se emitiraju u informativnim emisijama, a sjetimo se da te emisije najčešće kolokvijalno zovemo vijestima. Također, Perišin nabraja sastavne dijelove televizijskog priloga u kojemu su zvuk i slika komplementarni:
- slika (video) – montirani kadrovi uz mogućnost dodavanja grafičkih ilustracija u postprodukciji
- off – tekst koji izgovara novinar i koji se čuje dok se prikazuje slika s kojom je sinkroniziran
- popratni zvuk (IT ton) – autentičan, prirodan zvuk snimke (primjerice školsko zvono, žamor na školskom hodniku ili na tržnici…), za razliku od glasa novinara koji je naknadno dodan
- tonski isječak (ton) – izjava ili ton snimljen na terenu i dodan u prilog ili objavljeni samostalno
- stand up – obraćanje novinara izravno u kameru na mjestu događaja. To je uglavnom kratko pojavljivanje reportera u kadru, montirano u prilog.
NOVINARSKI OBLICI SPECIFIČNI ZA TV
Glavne novinarske oblike već smo nabrojali, ali postoje neki koji su karakteristični baš za televizijsko novinarstvo:
- čitana vijest ili “čitanac” – forma koja se često koristi u televizijskim informativnim emisijama; to je vijest koju voditelj izgovara uživo u studiju (uz njegov se govor često emitira kraći videomaterijal, fotografija ili grafika)
- feature – u televizijskom novinarstvu označava prilog dulji od izvještaja, a kraći od reportaže
- javljanje uživo – jedna od glavnih karakteristika televizije jest mogućnost izravnog prijenosa, što se u novinarstvu koristi da bi se novinar uživo javio u, primjerice, središnji dnevnik s lica mjesta nekog događaja. Nekada je za javljanje uživo trebalo puno više opreme nego danas.
KAKO SU ORGANIZIRANE TELEVIZIJSKE REDAKCIJE?
Tena Perišin navodi da su poznata dva modela organizacije informativnog TV programa. Prvi je “model deska“, više karakterističan za angloamerički sustav u kojem je uobičajeno da postoji jedno glavno mjesto u redakciji (desk) gdje rade urednici na desku. Tamo se skupljaju sve informacije i od tamo se zadaju zadaci novinarima. “Rubrična organizacija” prema sektorima, koju smo već spominjali, poznata je i kao germanski model, a pretpostavlja podjelu redakcija na rubrike.
Ipak, postoji i mješoviti model u kojem postoji središnje mjesto prikupljanja informacija i planiranja zadataka, no i dalje postoje rubrike, njihovi urednici i specijalizirani novinari. Upravo je taj model najčešći u hrvatskim redakcijama iako su redakcije kroz povijest više naginjale organizaciji po rubrikama. Također, konvergencija i pojava novih tehnologija uvelike je utjecala na sustav rada redakcije te brisanje jasnih granica.
KAKO IZGLEDA RAD U TELEVIZIJSKOJ REDAKCIJI?
Za rad televizijskih novinara specifično je što moraju voditi računa o realizaciji same novinarske priče, ali i o dobrim kadrovima, zvuku i izjavama sugovornika. Na teren uglavnom idu zajedno novinar, snimatelj, a ponekad i “tonac” (tonski snimatelj), što podrazumijeva puno više opreme nego kod, primjerice, novinara koji se bavi tiskanim novinarstvom i na teren nosi samo papir i olovku ili diktafon. Po povratku u redakciju novinar pregledava i preslušava snimljeni materijal, bira tonove koji će biti dio priloga, piše tekst te vrlo često sam i montira prilog u posebnom računalnom programu. Tekst zatim pregledava prvo urednik, a zatim i lektor, nakon čega novinar ide u off-kabinu pročitati tekst i zatim u montažu, gdje montažer finalizira prilog za emisiju.
Dakle, oko realizacije samih priloga i emisija ima mnogo posla, pa dok gledatelji vide samo voditelje u studiju i gotove novinarske priloge, u cijelom tom procesu sudjeluje velik broj ljudi poput urednika, producenata, redatelja, snimatelja, montažera, realizatora, organizatora, scenografa, kostimografa, šminkera, majstora rasvjete i tona, kamermana (operatora TV kamere u studiju), grafičara, tehničara, fonetičara, lektora… Dnevne informativne emisije emitiraju se uživo, no prognoza vremena koja se emitira unutar dnevnih informativnih emisija, snima se unaprijed u toku dana.
TKO JE “VJ”?
Napretkom tehnologije postalo je moguće da cijeli proces izrade priloga obavlja samo jedna osoba koja se u tom slučaju naziva videonovinar, odnosno skraćeno VJ (video journalist). To su osobe koje su u isto vrijeme reporteri, u ruci nose kameru i snimaju, brinu se o zvuku, a kasnije svoju priču sami montiraju u prilog. Riječ je o veoma kompliciranom procesu te na velikim televizijskim stanicama i dalje uglavnom surađuju novinari, snimatelji, tonski majstori, montažeri…
O KONCESIJAMA
Napomenimo ovdje da je, kao i za radio, za rad televizija potrebno dobivanje koncesije da bi mogle emitirati svoj program – isto kao i u slučaju radijskih stanica. Koncesije dodjeljuje Vijeće za elektroničke medije, koje ujedno, kao neovisno regulatorno tijelo, i nadzire rad televizijskih i radijskih stanica te ispunjavanje njihovih zakonskih i programskih obaveza.
Radijsko novinarstvo: Što sve možemo čuti na radiju i tko stvara taj sadržaj
Foto: Frederic Köberl, Unsplash