U sklopu Dana medijske pismenosti, školska knjižničarka Dejana Bedeković pripremila je u IV. osnovnoj školi Bjelovar različite aktivnosti kroz koje su djeca imala priliku upoznati različite medije, kao i pokazati svoje znanje o njima
Piše: Ana Dokler
Važnu ulogu u medijskom opismenjavanju djece i mladih, uz roditelje i nastavnike, svakako imaju i knjižničari. Tako su i povodom Dana medijske pismenosti, koje su pokrenuli Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku, u travnju 2018. brojna događanja održana upravo u knjižnicama, narodnim i školskim.
Škole, vrtići, knjižnice, mediji i udruge zajedno za medijsku pismenost
Na poticaj školske knjižničarke Dejane Bedeković u obilježavanje Dana medijske pismenosti uključila se i IV. osnovna škola Bjelovar.
Dejana Bedeković, dipl. knjižničarka i prof. povijesti i filozofije, inače je i nacionalna koordinatorica projekta “Čitamo mi, u obitelji svi“, u školi redovito provodi projekte s ciljem poticanja čitanja, organizira književne susrete s piscima, edukativne i kreativne radionice, izložbe, kvizove i predavanja. U suradnji s učiteljima razredne nastave, učiteljima Hrvatskog jezika i razrednicima u višim razredima u redovnoj nastavi tijekom godine održava satove o temama povezanima s medijima, a za Dane medijske pismenosti osmislila je nekoliko aktivnosti.
Interaktivna izložba o medijima
U hodniku škole bila je postavljena interaktivna izložba o tradicionalnim i suvremenim medijima, koju su sa zanimanjem pogledali mnogi učenici i nastavnici.
“Uz pomoć materijala naše školske knjižnice i Državnog arhiva Grada Bjelovara prikazali smo djeci razvoj medija kroz povijest te koje sve medije mogu koristiti u svojoj školskoj knjižnici.
Bio je tu stol na kojem su bile audiokazete, gramofonske ploče i glazbeni CD-ovi uz radio i gramofon na kojem su svirali stari singlovi Novih fosila. Na stolu s laptopom bile su stare naslovnice bjelovarskih novina i časopisa iz opusa Gradskog arhiva, te razni stari i novi vanjski uređaji za pohranu podataka – diskete, CD-rom, DVD-rom, USB i vanjski Hard disk. Na stolu časopisa bili su izloženi stari i novi brojevi popularnih dječjih časopisa kao što su Modra lasta, Moj planet, Radost i Smib te stari i novi brojevi našeg školskog lista, koji postoji od samog osnutka škole, 1973. godine.
Na zadnjem stolu, uz mali televizor iz 90-ih, bile su videokazete i DVD-ovi s filmovima te stare i nove videoigre koje se mogu igrati uz pomoć TV-a ili računala.
Djeca su mogla vidjeti i stari diktafon i pisaču mašinu – preteče današnjih tipkovnica i snimača zvuka. Najveća je atrakcija među učenicima bilo upravo pisanje na pisačoj mašini te slušanje starih gramofonskih ploča”, opisala nam je Dejana Bedeković, koja je također u dva peta razreda na satovima Hrvatskog jezika održala predavanje o tiskanim medijima i uputila učenike na njihovu raznovrsnost te njihove pojedinačne karakteristike.
Radionica i kviz za učenike četvrtih razreda
Poseban program bio je pripremljen i za nešto mlađe učenike. Knjižničarka je četirima četvrtim razredima održala sat iz područja Zdravstvenog odgoja o medijima kao sredstvima ovisnostima.
“Isprva smo razgovarali općenito o medijima i njihovim karakteristikama, dobrim i lošim strane, a zatim smo tako obradili svaki mediji pojedinačno. Raspravljali smo i o tome kako reklame utječu na našu svijest i naš život te su učenici izrađivali vlastite reklame na zadanu temu i na kraju ispunjavanjavali nastavni listić za provjeru naučenog”, kaže Dejana Bedeković.
Za učenike četvrtog razreda organizirala je i kviz o medijima. U njemu su se natjecale četiri grupe od po pet učenika, a pismeno su odgovarali na pitanja iz gradiva četvrtog razreda iz područja Zdravstvenog odgoja te iz opće kulture. Kviz je sadržavao općenita pitanja o medijima, o ovisnosti o internetu, elektroničkom nasilju, pojedinim televizijskim sadržajima, dobnim oznakama, reklamama, tiskanim medijima, filmovima, računalima, virtualnoj stvarnosti, emotikonima i kraticama koje se često koriste u komunikaciji putem interneta te o osobnim podacima.
Dok je knjižničarka ispravljala ove testove, učenici su se u hodniku zabavljali uz kviz u obliku QR kodova koje su trebali pronaći i učitati te odgovoriti na postavljena pitanja, ponovno vezana za različite medije.
“Kviz u obliku QR kodova pripremila sam kao zabavu dok ispravljam testove, ali i da nam pomogne u određivanju tko će od pet učenika iz pobjedničke ekipe dobiti nagradu. Svi su učenici pokazali zavidno poznavanje i razumijevanje medija, a pobjednička ekipa osvojila je maksimalan broj bodova. Ni pismeni test ni QR kviz nije pokazao koja je od pet učenica iz te ekipe najbolja u poznavanju medija pa smo imali i usmeno doigravanje među njima. Tako smo dobili dvije pobjednice kviza, koje su kao nagradu dobile kino ulaznice po svom izboru za film primjeren njihovoj dobi”, kaže knjižničarka iz IV. osnovne škole Bjelovar.