Provođenje aktivnosti stop animacije u odgojno-obrazovnim skupinama potaknut će kod djece razvoj kreativnosti, timskog rada, fine i grube motorike te im pomoći u prepoznavanju kvalitetnih medijskih sadržaja, a može se vezati uz bilo koju temu ili projekt. Upute pronađite u priručniku za odgojitelje koji je nedavno objavila Udruga Djeca susreću umjetnost
Piše: Ana Kirin
“Stop animacija u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju” novi je priručnik za ogojitelje u izdanju Udruge Djeca susreću umjetnost, koji donosi praktiče ideje za rad s najmlađima na razvoju medijske pismenosti kroz medijsko stvaralaštvo.
Priručnik je dostupan za besplatno preuzimanje, a sadrži jednostave upute za izradu optičkih igračaka koje stvaraju iluziju kretanja, a zatim i stop animacije s djecom u vrtiću.
“Provođenjem aktivnosti stop animacije u odgojno-obrazovnim skupinama djeca će uvidjeti koliko je vremena i truda potrebno za stvaranje animiranog filma, potaknut će se razvoj kreativnosti i stvaralaštva, timskog rada, fine i grube motorike. Poticat će se stvaralaštvo u odnosu na pasivno konzumiranje sadržaja. Djeca će time dobiti znanja i vještine boljeg raspoznavanja kvalitetnih sadržaja uočavanjem elemenata koji su primjerice korišteni pri snimanju animiranog filma.
Stop animacija odličan je alat koji se može koristiti uz svaku temu ili projekt koji trenutno provodite u odgojno-obrazovnim skupinama te zaokružiti sve spoznaje do kojih ste došli zajedničkim radom. Na posljetku, gledanje sadržaja koji su djeca sama napravila potiče razvoj pozivne slike o sebi, ponos i radost, a posebice ukoliko na projekciju budu pozvani i roditelji djece”, objašnjeno je u uvodnom dijelu priručnika, koji su napisale odgojiteljica Tea Dvoršćak Kavur i ilustratorica Nikolina Žabčić, a njegovo izdavanje sufinancirano je sredstvima Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i Zaklade Kultura Nova.
Kako nastaje animirani film: tradicionalna, stop i 3D animacija
Priručnik se već koristi na edukacijama za odgojitelje u sklopu programa “Vrtići u kvartovskom kinu“, koji Udruga Djeca susreću umjetnost u Zagrebu provodi od 2016. godine.
“Program je osmišljen kao sustavni oblik filmske edukacije najmlađih gledatelja i provodi se kroz četiri godišnja ciklusa dolazaka djece iz zagrebačkih vrtića u kino-dvorane kulturnih centara u njihovoj blizini. U suradnji s ukupno 11 kulturnih centara, uključujući nove partnere od 2024. – CEKATE, Centar mladih Ribnjak i Centar za kulturu Novi Zagreb – godišnje ostvarimo više od 9.000 posjeta djece iz 36 zagrebačkih vrtića“, kaže Edita Bilaver, predsjednica Udruge Djeca susreću umjetnost.
Program obuhvaća oko 90 filmskih projekcija godišnje, uz stručno vođeno gledanje koje vode Jana Šivak, Ana Marija Marinov, Eva Marija Jurišić, Nikolina Krupec i Igor Baksa; edukativne cikluse za odgojitelje pod vodstvom Tee Dvoršćak Kavur, koji uključuju predavanja pod nazivom “Važnost filmske pismenosti u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju” i praktične radionice “Optičke igračke u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju”; predavanja za roditelje na temu medijskog odgoja “Dobrodošli u džunglu digitalnog doba” – u suradnji s gradskim vrtićima, u okviru roditeljskih sastanaka; te radionice stop animacije za djecu koje vode animatorice Dea Jagić i Petra Balekić, potičući dječje stvaralaštvo i razumijevanje medija.
“Redovito pripremamo i metodičke prijedloge za obradu filmova iz programa, ali i posebne teme poput stop animacije i optičkih igračaka. U okviru inkluzivnog pristupa, posebno izdvajamo prilagodbu filmskog naslova Ježeva kuća za djecu sa senzornim oštećenjima – kako bi i oni mogli ravnopravno sudjelovati u filmskom doživljaju”, istaknula je Edita Bilaver.
Preuzmite priručnik “Stop animacija u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju”
Program filmske pismenosti za predškolce, njihove odgojitelje i roditelje