Kako bi zadovoljili potrebe raznovrsne publike, urednici slažu središnje informativne emisije po principu švedskog stola, u kojem nude za svakoga po nešto – saznali su učenici na radionici ‘Djeca upoznaju medije’ na Novoj TV

Piše: Irena Domitrović

U vodećim medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu u sklopu 2. Dana medijske pismenosti tjekom ožujka i prva polovice travnja održavale su se radionice “Djeca upoznaju medije“, namijenjene učenicima od 5. do 8. razreda osnovne škole te srednjoškolcima. Na radionicama u redakciji Nove TV, novinari i urednici objašnavali su učenicima kako nastaje Dnevnik i kako funkcionira komercijalna televizija.

Švedski stol na televiziji

“Novinari i urednici rastu i razvijaju se svakodnevno. Možemo to usporediti s učenjem vožnje bicikla. Kada ste bili mali, imali ste bicikl s pomoćnim kotačima, koje ste u nekom trenutku maknuli jer ste naučili voziti bicikl bez njih. Onda kada još malo porastete možda neki od vas krenu voziti motocikl, pa motor. S 18 će dobar dio vas upisati autoškolu kako biste naučili voziti automobil, dio vas možda odluči voziti kombi ili kamion, a neki od vas možda požele naučiti voziti i avion”, ispričala je učenicima Ivana Ivančić, urednica Dnevnika Nove TV, kako bi shvatili koliko je dug put od toga da netko zna pisati do toga da postane novinar pa i urednik. Objasnila im je kako je posao urednika iznimno zahtjevan jer mora zaokupiti pozornost publike različitih dobi i interesa, i da zato središnja informativna emisija funkcionira po principu švedskog stola, od svega ima po malo.

Učenike je jako zanimalo kolika je sloboda novinara u odabiru teme i načinu njezina prezentiranja. Saznali su da postoje zakoni i pravila kojih se novinari moraju pridržavati kako nikoga ne bi povrijedili svojim izvještavanjem.

Važnost timskog rada

Kako bi svaka objavljena vijest bila kvalitetna, važan je timski rad u kojem sudjeluje jako puno ljudi, od snimatelja i novinara, preko urednika i montažera, pa do producenta. Zaposlenici televizije, i bilo kojeg drugog medija, najveći su kapital tog medija, objasnila je Ivana Ivančić.

Iako je osnova svega timski rad i višestruka provjera informacija, učenici su dobro primijetili da se greške ipak događaju. Urednica im je objasnila da su i novinari samo ljudi kojima se može dogoditi da ponekad pogriješe, a kada su greške veće, može doći i do tužbe. Učenici su naučili da je velika odgovornost na svima koji se bave informiranjem publike.

Osam jednostavnih koraka za provjeru bilo koje vijesti

Osim što su upoznali rad novinara i urednika, naučili su i puno toga o poslu producenta. Antonio Blašković, koji godinama radi kao producent informativnog programa pokazao je učenicima koju sve tehnologiju novinari koriste na terenu. Iznenadio ih je pokazavši im maleni ruksak u kojem se nalaze uređaji potrebni za emitiranje javljanja uživo i proveo ih kroz prostorije za montažu.

“Morate shvatiti da je televizija zapravo jedna veliki kompjuter“, zaključio je Blašković na kraju svog izlaganja.

Učenici su na Novoj TV naučili koliko je truda i kreativnosti potrebno da bi se zadržala pažnja gledateljima, koliku odgovornost nosi novinarski posao i što je sve potrebno da bi se on odradio vrhunski. Potom su naučeno iskoristili kako bi svoje praktične zadatke odradili kao vrhunski novinari. Pisali su vijesti, a potom ih i čitali pred svojim mentorima s Nove TV i pokazali su se kao odlični mladi novinari.

Dane medijske pismenosti, koji su ove godine održani drugi put, od 8. do 12 travnja, organiziraju Agencija za elektroničke medije i UNICEF u suradnji s partnerima, a cijeli projekt provodi se pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti i obrazovanja i Ministarstva kulture.

Saznajte više o Danima medijske pismenosti 2019.

Što znači biti novinar?