Kod praćenja objava internetskih portala, pravilo glasi: ako portal nema istaknut impressum i identitete osoba koje ga uređuju i za njega pišu, takvom se mediju ne može vjerovati

Izvor: Tomislav Levak i Nefreteta Zekić Eberhard, Vodič za srebrne surfere – priručnik o internetu i društvenim mrežama za treću životnu dob

Karakteristike vjerodostojnih medija su da objavljuju točan sadržaj, provjeravaju i ako postoje greške, ispravljaju ih. Pritom koriste relevantne izvore (ljude, službenu dokumentaciju i drugo) i provjeravaju ih. To znači da u pravilu ne objavljuju tekstove bez jasno navedenih izvora ili sugovornika i bez prikupljanja informacija s barem dvije različite strane, odnosno izjava onih o kojima se u tekstu govori. Pouzdani informacija koriste naslove u skladu sa sadržajem članka i ne igraju na emocije čitatelja.

Kako kritički vrednovati izvore na internetu

Prema istraživanju koje je agencija za istraživanje tržišta i javnog mnijenja IPSOS uoči Dana medijske pismenosti 2022. provela za Agenciju za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku, opća populacija hrvatskih građana u prosjeku najviše vjeruje radiju kao mediju. Za njim slijede televizija, novine i internetski portali. Kada je riječ o građanima starijima od 66 godina, oni najmanje vjeruju društvenim mrežama.

Kako možete znati je li izvor vjerodostojan?

Ovo su neki od pokazatelja koji bi trebali jamčiti da je izvor informacija vjerodostojan:

  • Iza objave stoji stručnjak, profesionalni novinar i/ili registrirani nakladnik.
  • Izvori informacije stvarni su sugovornici s navedenim imenom i prezimenom ili relevantne ustanove/organizacije.
  • Objavljene informacije u određenom mediju (primjerice, na internetskom portalu) redovito se ažuriraju i imaju jasno označen datum objave.
  • Analiza teme je nepristrana i objektivna (tj. autor ispituje više od jedne perspektive pogleda na problem), osim kada se radi, primjerice, o autorskom komentaru ili kolumni.

Kod praćenja objava internetskih portala, pravilo glasi: ako portal nema istaknut impressum i identitete osoba koje ga uređuju i za njega pišu, takvom se mediju ne može vjerovati.

Nemojte nasjedati na tzv. “klikolovke”, odnosno clickbaitove ili “mamce za klikove”, tako što ćete “kliknuti” na poveznice na oglasima ili upitne naslove vijesti. Posjet internetskoj stranici preko neke od tih poveznica stvara prihode za kreatore takvih sadržaja i potiče sličnu praksu.

Video Lekcija: Clickbait novinarstvo

Ako ne znate to učiniti sami, zamolite nekoga da vam instalira aplikaciju za blokiranje oglasa na internetu.

Vjerodostojnost neke internetske stranice ili portala možete utvrditi i ako uz njezino ime u tražilici zatražite i korisničke recenzije. U načelu, uz uvjet da posjeduju potvrdu o registraciji kao online medij, takvi su stranica ili portal odgovorni za objavljene informacije.

Preuzmite ‘Vodič za srebrne surfere – priručnik o internetu i društvenim mrežama za treću životnu dob’

Priručnik o internetu i društvenim mrežama za osobe treće životne dobi

Foto:LinkedIn Sales SolutionsUnsplash