Pogledajte dječji dnevnik snimljen u filmskom klubu Udruge Foliot iz Matulja. Uz vijesti iz svijeta, sporta i kulture te vremenske prognoze, tu su i dvije zanimljive reklame

Piše: Ana Dokler

Ovaj dječji televizijski dnevnik napravili su članovi filmskog kluba u Udruzi Foliot – Centru za djecu i mlade Matulji, u kojem sudjeluje devetero djece uzrasta od 9 do 12 godina. Vodi ga Nikolina Hrga, magistra kulturologije i magistra medijskih umjetnosti i praksi, koja je ujedno voditeljica Udruge. Ona nam je ispričala što se sve radi u filmskom klubu:

“Sastajemo se jednom tjedno, a za vrijeme produkcije rada i češće. Prvo je polugodište bilo svojevrstan uvod u film i filmsko pismo. Djeca su imala priliku upoznati i bolje razumjeti film kao medij, ali i kao platformu za igru i istraživanje. Posljednjih mjesec dana prvog polugodišta pripremali smo prvu epizodu naše male dječje televizije. Drugo smo polugodište započeli nizom filmskih projekcija, no nastavljamo i s raznim praktičnim zadatcima i vježbama. Obrađujemo teme poput međuvršnjačkog nasilja, solidarnosti, odrastanja, prijateljstva, a neke od tih tema obradit ćemo i u završnim radovima. Do kraja školske godine planiramo tri rada, među njima je i nova epizoda Foliot TV-a.”

Rad na dječjem dnevniku

Foliot TV je nastao u suradnji sa studijem Multimedia Sky i uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, Općine Matulji i Primorsko-goranske županije. Voditeljicu kluba pitali smo kako su se odlučili na snimanje dječjeg TV dnevnika i kako je izgledao cijeli proces od ideje do gotovog rada.

“Iako je filmski klub pokrenut s idejom stvaranja igranih i dokumentarnih pa i hibridnih formi s djecom i za djecu, tijekom prvih mjesec dana rada, televizija se nametnula kao dobar prvi radni zadatak s puno izazova i potencijala. Televizija ima važnu, često i preveliku ulogu u odrastanju djece i željela sam da djeca bolje upoznaju medij televizije – stvarajući ga, da shvate i osvijeste koju ulogu ima u njihovom životu i na koji način utječe na njih. Iz tog je promišljanja nastala ideja da klasičnu formu televizijskog dnevnika pretvorimo u mjesto dječje igre, a djeci pružimo priliku da budu i glumci/e i voditelji/ce.Tako je ozbiljan format u zaigranom, dječjem ruhu otvorio pitanje: ‘što bi bilo kada bi djeca vladala svijetom (televizije)?’

Kako djeca doživljavaju ono što vide na televiziji – od 1. do 18. godine

Nakon što smo donijeli odluku o ulogama, napisala sam radnu verziju teksta, a potom ju s djecom prilagodila i nadogradila. Tako je nastao i meteorolog Goran Drakula i neobičan proizvod na hrvatskom tržištu – Melem za smijeh. Nakon nekoliko probi i upoznavanja s produkcijskom stranom televizijskog rada (od upoznavanja sa zelenim platnom, rasvjetom i tonskom opremom do gledanja i analiziranja primjera TV dnevnika), uslijedila je produkcija rada. U suradnji sa studijem Multimedia Sky iz Rijeke u jednom smo terminu odradili snimanje većine materijala. U dodatna dva termina snimili smo reklame. Neka su djeca željela sudjelovati i pomagati u snimanju, neka su bila više posvećena pripremi za vođenje svog dijela emisije. U oba slučaja poticali smo i ohrabrivali svakoga da bude u onoj ulozi koja mu najviše odgovara. Snimljeni materijal montirala je naša suradnica Nina Zimmermann koja nam je pomagala i u produkciji rada, a koja je izradila i kratki making of video projekta.

Želja nam je i plan osigurati bolje uvjete kako bismo iduće godine mogli organizirati i radionice postprodukcije u prostoru udruge. Ipak, vjerujem da smo, i u ovim (nesavršenim) uvjetima kakve smo imali, uspjeli djeci objasniti proces rada na televiziji. Nakon javne projekcije, na posljednjem prošlogodišnjem druženju filmskog kluba ponovno smo pogledali Foliot TV, nakon čega smo razgovarali o tome što se djeci svidjelo više, a što manje, što smo napravili dobro, a što bismo mogli bolje. I taj je proces razmjene povratnih informacija bio jako koristan – i za djecu i za mene”, kaže Nikolina Hrga.

Snimanje druge epizode Foliot TV-a planiraju za lipanj i zadržat će postojeći koncept, no još ga malo unaprijediti i dopuniti.

Što djeca dobivaju sudjelujući u filmskom klubu

Prema riječima voditeljice, djeca su jako dobro prihvatila filmske radionice i grupa koja se formirala u rujnu vrlo je brzo postala jedan dobar, mali kolektiv unutar kojeg vlada prijateljska i poticajna atmosfera, međusobno poštovanje, kreativnost i smijeh.

“To je, vjerujem, prva važna lekcija koju djeca usvajaju tijekom većine izvanškolskih aktivnosti – nauče (su)djelovati u grupi koja im nije dodijeljena mjestom stanovanja ili odabirom škole, već vlastitim izborom. U filmskom klubu djeca imaju mogućnost izraziti svoje mišljenje, svoje brige, strahove i želje, ali i razmijenjivati ta iskustva i osjećaje sa svojim vršnjacima. S druge strane, film im dopušta istraživanje, bolje razumijevanje i prihvaćanje nekih drugih svijetova, a kroz taj proces – uče i o sebi i svojoj okolini.

Vjerujem da je sudjelovanje u filmskom klubu djeci zabavno, zanimljivo i korisno iskustvo. Mnoga su djeca imala tremu uoči samog snimanja Foliot TV-a, no to ne čudi s obzirom da je većini djece to bio prvi susret s kamerom. I to je jedna od prednosti ovakve izvanškolske aktivnosti – djeca se imaju priliku suočiti s javnim nastupom, nastupom pred kamerama, pa i tremom i nekim vlastitim nesigurnostima. Na tom tragu, filmski klub je i mjesto u kojem djeca imaju priliku jačati samopouzdanje i razvijati svoje socijalne i komunikacijske vještine. Neće, naravno, svako dijete odabrati film pa čak ni umjetnost kao svoj životni poziv (možda tek maleni postotak), ali važno je da tijekom odrastanja sva djeca dobiju priliku da istraže, prepoznaju i nauče cijeniti svoje potencijale i talente. Filmski klub je jedno od takvih okruženja”, smatra Nikolina Hrga i za kraj dodaje:

“Činjenica da je naš mali filmski klub uspio zaživjeti u tako kratkom roku i da već dogovaramo suradnje za putujuće filmske radionice u drugim mjestima Općine Matulji pa i Primorsko-goranske županije velik je poticaj i potvrda da trebamo ustrajati, tražiti i pronalaziti nove načine približavanja filma djeci, neovisno o mjestu stanovanja ili uvjetima u kojima djeca žive.”

Djeca se ovdje igraju, raspravljaju, uče i stvaraju