Početni test osvješćivanja, ovisno o vašoj volji i spremnosti, može trajati od četiri dana do cijelog mjeseca, ili čak godinu dana. Što ste ustrajniji, to ćete više prepoznavati temeljne karakteristike vašeg odnosa prema medijima

Izvor: Obitelj i izazovi novih medija – Priručnik s radnim lističima za roditelje, nastavnike i stručne suradnike, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu

U prvom je koraku važno da prepoznamo vrijeme i prostor koji smo u svojim životima ustupili medijima. Stoga vas potičemo da kroz iduća tri dana pokušate voditi male bilješke o tome koliko ste vremena proveli dnevno uz radio, televiziju, internet i novine.

Na običan papir koji ćete staviti na vama vidljivo mjesto, na kraju svakog dana, pokušajte zapisati broj minuta koje ste kroz dan proveli uz svaki medij. U obzir uzmite vrijeme od kada se probudite do počinka, uključujući i vrijeme koje provedete u prometu, no vodite evidenciju i o vremenu koje ste posvetili medijima kada ste bili usmjereni na neku drugu aktivnost (npr. kuhajući, spremajući, čisteći, trčeći …). Bilo bi dobro da ovaj prvi korak provedete sami, bez znanja vaših ukućana, obitelji ili prijatelja, u svojevrsnoj tajnosti.

Nakon uspješno završena prva tri dana, u četvrtom danu više ne morate voditi evidenciju o vremenu već uz naziv svakog medija (radio, televizija, tisak, internet) pokušajte na kraju dana, u svega pet minuta, navesti ključne teme i informacije do kojih ste došli koristeći medije. Tako ćete na najbolji način prepoznati informacijsku vrijednost svakog medija. Posebno je važno da pritom pokušate prepoznati i osjećaje koje ste proživljavali (strah, tuga, uznemirenost, oduševljenost…). Zapišite i jeste li pritom bili sami, te navedite i mjesto (posao, grad, priroda, sport ..) gdje ste se tada nalazili.

Tri odlike kvalitetnih medijskih sadržaja

Ako te podatke usporedite s vremenom koje provodite uz pojedini medij sami ćete doći do odgovora koji vam mediji daju najviše korisnih informacija, ujedno ćete lako prepoznati kojem od njih posvećujete previše vremena, a da je to možda vrijeme koje ste doslovno – izgubili.

To je početni test osvješćivanja koji, ovisno o vašoj volji i spremnosti, može trajati od navedena četiri dana do cijelog mjeseca ili čak godinu dana. Što ste ustrajniji, to ćete više prepoznavati temeljne karakteristike vašeg odnosa prema medijima.

Nakon što ste uspješno prošli prva četiri dana, petoga dana na novi papir zapišite ono što biste htjeli raditi u životu, a za što smatrate da nemate vremena (izleti, čitanje, gledanje filmova, kuhanje …).

Jesper Juul: Kako pametni telefoni i tableti izgladnjuju naša srca?

Šestoga dana usporedite broj minuta koje ste evidentirali da provedete uz medije kroz prva tri dana s navedenim popisom želja. Iskustvo pokazuje da ćete barem 60 minuta svog vremena svaki dan moći posvetiti jednoj od svojih želja, ako to vrijeme ne provedete uz medije za koje ste prethodno procijenili da vam ne daju dovoljno korisnih informacija ili da uz njih vežete većim dijelom negativne osjećaje. Što više dana provedete u ovom koraku, rezultati će biti objektivniji i olakšat će vam donošenje odluka s ciljem da se izborite za svoje vrijeme.

Nakon toga na osobnom primjeru posvjedočite svojim bližnjima i potaknite ih da se priključe, odnosno da sami krenu kroz prvi korak. Možda ćete ih morati poticati ili neće pokazivati isti interes kao Vi, a lako je moguće i da ćete korak morati ponoviti, no ustrajnost će se sigurno isplatiti. Prvi korak prema medijskoj pismenosti može poboljšati kvalitetu komunikacije u Vašoj obitelji.

Ovaj je program lako prilagoditi svim generacijama, uz napomenu da ćete kod male djece Vi morati voditi zapisnik ispitujući ih o tome što osjećaju, promatrajući njihovo neverbalno ponašanje, odnosno evidentirajući ukupno vrijeme u kojem ih izlažete nekom mediju.

Ovaj je tekst kao kolumnu u Školskim novinama objavio dr. sc. Igor Kanižaj 2012. godine.

Preuzmite knjižicu sa savjetima za korištenje medija u obitelji

Foto: Pixabay