Pogledajte s djetetom francuski klasik Crveni balon i imat ćete odličan povod za razgovor o nasilju, prijateljstvu, igri, mašti i još mnogim važnim temama

Piše: Ana Markotić

Crveni balon (Le Ballon rouge) je filmska bajka o prijateljstvu dječaka i balona na ulicama Pariza. Dječak Pascal pronalazi crveni balon zavezan za semafor. Od toga trenutka “oživljeni” balon ga u stopu prati ulicama Pariza, izazivajući nevjericu kod susjeda i ljubomoru kod ostale djece…

Ovaj francuski kratki igrani film snimljen je 1956. u režiji Alberta Lamorissea, a smatra se jednim od najboljih i najutjecajnijih filmova za djecu u povijesti svjetske kinematografije. Zanimljivo je da glavnog protagonista, dječaka Pascala, glumi redateljev sin.

Film je nakon premijere dobio niz prestižnih nagrada, uključujući Zlatnu palmu za najbolji kratki film, ali i Oscara za najbolji originalni scenarij, postavši jedinim kratkim filmom koji je dobio takvo priznanje. Danas se smatra zaista klasikom europske i svjetske kinematografije te još uvijek svojom jednostavnošću i predivnom pričom o prijateljstvu osvaja nove generacije gledatelja i ljubitelja filma.

Što sve djeca uče gledajući filmove

Film traje 34 minute i zbog svoje jednostavnosti i univerzalnosti zanimljiv je svim generacijama, a posebice se preporučuje za gledatelje predškolske i mlađe školske dobi (6+).

Kako s djecom gledati film i razgovarati o njemu?

Prije samog početka gledanja filma sa svojim djetetom možete porazgovarati o njegovoj najdražoj igrački. Potaknite ga da vam opiše svoju igračku, kako ona izgleda, od kojeg je materijala, kakve boje ima na sebi itd. Potom razgovarajte s djetetom zašto mu je ta određena igračka najdraža i što voli raditi s njom, razgovara li s njom, kako se igra i sudjeluje li s tom igračkom u zajedničkim igrama sa svojim prijateljima.

Nakon razgovora najavite da ćete sada zajednički pogledati film Crveni balon u kojem će se dogoditi jedno čudesno prijateljstvo između dječaka i crvenog balona. Dijete možete dodatno zaintrigirati i najavom da je balon čudesan i u filmu oživljen.

Prilikom gledanja filma promatrajte reakcije svojeg djeteta, posebice obratite pozornost kako reagira na dio filma u kojem skupina dječaka gađa i uništava balon. Na taj način ćete vidjeti i koliki je intenzitet djetetovog doživljaja i kako reagira na određene postupke te smatra li ih ispravnima.

O doživljaju odgledanog filma s djetetom možete porazgovarati ili ga možete potaknuti da nacrta onaj filmski prizor koji ga se najviše dojmio. Teme o kojima nakon filma možete razgovarati su nasilje, prijateljstvo, igra, mašta, bajka, boja. Neka od pitanja za razgovor mogu biti:

  • Koje si događaje u filmu pratio veselo i s osmijehom? Zašto si se tako osjećao?
  • Kada si bio žalostan? Kako su se ponijeli ti dječaci? Što misliš o njihovim postupcima?
  • Zašto je Pascal volio balon? Kako je balon izgledao i kako se ponašao?
  • Jesi li očekivao da će dječak poletjeti, kako si se tada osjećao kada si to vidio?
  • Može li se to dogoditi u stvarnosti? Što se ne može dogoditi?
  • Priče u kojima se događaju neki čudesni događaji nazivamo bajkama. Ovo je filmska bajka ispričana živim slikama, pokretom i glazbom. Što je bilo čudesno/bajkovito u ovom filmu?
  • Na koji način je ispričana priča o crvenom balonu, ima li u filmu razgovora?
  • Prisjeti se trenutka kada balon izdiše, što se tada čuje? Kakva je glazba u tom trenutku?
  • Kakve je boje balon? A grad?
  • Kako bi ti završio film o dječaku i crvenom balonu?
  • Što smo naučili iz ovog filma?

Ernest i Celestina: Jedan zaista poseban animirani film