Napravite s učenicima ovaj 20-minutni zadatak iz nastavnih materijala ‘Kako prepoznati i ’: neka analiziraju jednu objavu s neke od stranica za provjeru informacija, a nakon toga, koristeći internet, neka i sami pokušaju provjeriti sve podatke iz te objave

Izvor: Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti – nastavni materijali za srednje škole za učenike od 1. do 4. razreda

Sustav provjere činjenica osmišljen je u novinarstvu, a prvi put je predstavljen u velikim redakcijama prije stotinjak godina kada su osnovani posebni uredi kojima je bio cilj da prije objave provjere sve informacije koje su navedene u članku, poput npr. američkog magazina Time.

Osam jednostavnih koraka za provjeru bilo koje vijesti

Zadnjih dvadeset godina sustav provjere činjenica sve se više koristi kako bi se provjeravala autentičnost izjava političara, pogotovo kod analiza predizbornih obećanja i realizacije ostvarenog nakon što preuzmu vlast. No, takav sustav također ima manjkavosti jer postoji mogućnost da se u većoj mjeri prozivaju političari određenih usmjerenja i u pravilu se više provjeravaju izjave političara na vlasti nego onih u oporbi.

Neke od najutjecajnijih stranica za provjeru činjenica na engleskom jeziku su snopes.com i politifact.com, koji je dobio i Pulitzerovu nagradu. S odabirom alata za provjeru činjenica treba također biti oprezan, a provjerene pretraživače možete pronaći na stranici Međunarodne mreže provjeravatelja činjenica. Među njima je i hrvatski faktograf.hr.

Na stranici snopes.com pronađite jednu od objava koja se odnosi na glazbu i sport. Učenike podijelite u parove. U deset minuta trebaju analizirati jednu od objava i raspraviti koliko je informacija koju je objavila stranica za provjeru informacija zapravo provjerena. Kroz idućih deset minuta neka koristeći internet sami pokušaju provjeriti sve podatke koji se nalaze u toj objavi.

Preuzmite nastavne materijale ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’

Kako su srednjoškolci počeli pratiti vijesti i o njima kritički promišljati

Foto: Pixabay