Balansiranje praktičnosti umjetne inteligencije s kritičkim načinom razmišljanja osigurava donošenje informiranih odluka te razvija dublje razumijevanje područja koje se istražuje uz pomoć umjetne inteligencije. Uz aktivnosti u kojima će korisiti UI pomoćnike za stvaranje priče, odnosno matematičke igre, te raspravu nakon toga – potaknite učenike na kritičko razmišljanje

Izvor: Umjetna inteligencija u obrazovanju – Edukativni priručnik o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju za učitelje, nastavnike i stručne suradnike u školama

Pomoćnici koje pokreće umjetna inteligencija, ili kraće UI pomoćnici, računalni su alati ili programi koji pružaju korisnicima interaktivnu podršku. Postali su sveprisutni u svakodnevnom životu zbog svoje sposobnosti poboljšanja korisničkog iskustva, povećanja produktivnosti i olakšavanja svakodnevnih zadataka.

Učenici ih koriste jer im oni mogu pomoći u pronalaženju informacija, provođenju istraživanja, prevođenju, izradi personaliziranih planova učenja, stvaranju sažetaka, olakšavanju suradnje na projektima i slično.

Glavne karakteristike:

  • UI pomoćnici su interaktivni, što znači da mogu komunicirati s korisnicima putem teksta, zvuka ili vizualnih elemenata.
  • Moderni UI pomoćnici često nude personalizirano iskustvo prilagođavajući se potrebama korisnika – podešavanje jezika, preferiranih tema ili prilagodbu preporuka i prijedloga.
  • Mnogi UI pomoćnici koriste tehnologiju umjetne inteligencije, kao što su strojno učenje i obrada prirodnog jezika, kako bi automatski odgovarali na upite korisnika ili obavljali zadatke bez ljudske intervencije.

Aktivnost: Stvori priču

S obzirom da UI pomoćnik može biti koristan kao alat za poticanje kreativnog pisanja, UI pomoćnik može se koristiti za stvaranje ideja za priče, pisanje i uređivanje teksta. Primjeri su programa koje biste mogli upotrijebiti: Tinywow i Perplexity. Mogu se koristiti bez prijavljivanja i stvaranja korisničkog računa, no obavezno pripazite da se ne dijele osobni podaci!

Potaknite učenike da zajednički prokomentiraju svoje priče pa odgovore na pitanja: Za koje se zadatke UI pomoćnik pokazao koristan? Kako ste provjerili jesu li odgovori i sadržaji dobiveni od UI pomoćnika točni? Jesu li vaše priče bile previše slične?

Aktivnost: Matematička igra

Isprobajte neki od UI pomoćnika u za stvaranje interaktivne matematičke igre koja će pomoći u uvježbavanju osnovnih matematičkih operacija poput zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja. Primjeri su programa koje biste mogli upotrijebiti: Mathsbot Question Generator i Wolfram Problem Generator. Mogu se koristiti bez prijavljivanja i stvaranja korisničkog računa, no obavezno pripazite da se ne dijele osobni podaci!

Potaknite učenike da zajednički prokomentiraju svoje zadatke i pritom odgovore na pitanja: Kako se UI pomoćnici snalaze s matematičkim zadacima? Jeste li provjerili točnost zadataka i rješenja? Je li UI pomoćnik napravio puno pogrešaka?

Kritička procjena UI pomoćnika od presudne je važnosti. Korisnici ovih pomoćnika trebaju biti svjesni mogućih pogrešaka, pristranosti u pruženim informacijama i razmotriti ograničenja umjetne inteligencije u razumijevanju konteksta. Važno je razvijati vještine kritičkog promišljanja postavljajući pitanja o točnosti i pouzdanosti informacija koje pružaju UI pomoćnici. Balansiranje praktičnosti umjetne inteligencije s kritičkim načinom razmišljanja osigurava donošenje informiranih odluka te razvija dublje razumijevanje područja koje se istražuje uz pomoć umjetne inteligencije.

Edukativni video o umjetnoj inteligenciji

Kritičko vrednovanje umjetne inteligencije (UI) uključuje procjenu njezinih prednosti, nedostataka, etičkih povezanosti i potencijalnih rizika, stoga prilikom kritičkog vrednovanja treba uzeti u obzir:

  • Je li UI dobra u svojim odlukama, može li nam dati pogrešne savjete? (pouzdanost)
  • Možemo li razumjeti kako UI donosi svoje odluke? (transparentnost)
  • Koje osobne podatke dijelimo s UI sustavima? Važno je razumjeti kako se ti podaci koriste i pohranjuju. (privatnost podataka)
  • Treba li nas brinuti je li UI pravedna i sigurna? Kako UI utječe na vrijednost kreativnosti ili autorskih prava? (etičnost)
  • Jesu li UI sustavi zaštićeni od loših ljudi, loših podataka i loših algoritama? (sigurnost)
  • Kako UI utječe na naše društvo i ekonomiju? Kako UI utječe na vrijednost ljudskog rada? (društveni i ekonomski utjecaj)
  • Kako UI utječe na naše ponašanje i na naše odluke? Utječu li mediji na formiranje našeg mišljenja o UI? (društveni utjecaj)

Kritičko vrednovanje umjetne inteligencije znači razmišljati o ovim stvarima kako bismo donijeli mudre odluke o njenoj upotrebi.

Prijedlozi za raspravu

  • Mogu li UI pomoćnici prikupljati podatke o našem iskustvu njihova korištenja? Za što bi ih mogli koristiti?
  • Možemo li onemogućiti da UI pomoćnici dalje koriste podatke koje su prikupili u radu s nama? Što se loše može dogoditi ako UI pomoćnici koriste naše podatke u radu s nekim drugim?
  • UI pomoćnici mogu nam pomoći u stvaranju sadržaja, ali odgovornost za te sadržaje je na nama, zar ne?

Ovaj tekst je pisan za stručnjake u sustavu u obrazovanja koji prije primjene bilo koje od spomenutih aktivnosti trebaju procijeniti jesu li takve aktivnosti i alati koji se spominju primjereni za njihove učenike te nikako ne smiju dovoditi učenike u bilo kakvu potencijalno rizičnu situaciju. Objašnjenja na početku aktivnosti pisana su općenito kako bi ih mogli razumjeti i učenici stariji od 13 godina, no svakako ta objašnjenja pojednostavite i prilagodite konkretnoj primjeni. Prijedlozi za raspravu osmišljeni su kao teme za učeničke rasprave uz vođenje od strane učitelja. Rasprave možete prilagoditi te ih koristiti i bez korištenja tehnologije.

Preuzmite priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”

Priručnik za učitelje o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju

Foto: Zulfugar KarimovUnsplash