Osnovnoškolci uključeni u Erasmus+ projekt ‘Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo’ tijekom razmjene u Hrvatskoj učili su o raznim aspektima medijske pismenosti i građanskog odgoja, u Školi animiranog filma Čakovec sami izradili svoj animirani film, a posjetili su i HRT

Piše: Stojanka Lesički

Učenici OŠ Sveti Petar Orehovec uključit će se u Dane medijske pismenosti od 19. do 21. travnja, a svojevrsni uvod u ove aktivnosti imali su od 19. do 23. ožujka, na prvoj učeničkoj razmjeni Erasmus+ projekta “Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo” (“Smalll step for film, a big one for European citizenship”). Naime, na razmjeni su zajedno sa svojim partnerima, učenicima iz Italije, Poljske i Španjolske učili kako napraviti video streaming, što je to etika i senzacionalizam u medijima, a posjetili su i Hrvatsku radioteleviziju. Sudjelovali su i u izradi animiranog filma, doznali kako se organizira Festival prava djece, jedini inkluzivni festival u Hrvatskoj te što sve Hrvatski filmski savez poduzima na području medijskog opismenjavanja učenika i učitelja.

‘Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo’

Kako napraviti video streaming pomoću besplatnog programa DigiCamControl poučio ih je Teo Vukšan, student multimedije s koprivničkog Sveučilišta Sjever. Učenicima i njihovim mentorima ovo je bio prvi susret s video streamingom. No, imaju još godinu dana kako bi ovladali ovom vještinom da bi sami, uživo na internetu, mogli prenositi dio festivalskih aktivnosti mini filmskog festivala, koji će se održati u Italiji na posljednjoj razmjeni. Na tom festivalu planiraju prikazati vlastite filmove nastale tijekom dvogodišnjeg projekta.

Za one koji konzumiraju medijske sadržaje, ali i one koji ih proizvode, važno je znati razliku između etičnog i neetičnog u nekom medijskom sadržaju. Na to je učenike okupljene na učeničkoj razmjeni upozorio Danijel Labaš, profesor s Hrvatskih studija i predsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu. Profesor Labaš je učenicima predočio brojne primjere manipulacije, među kojima su bili i lažni dokumentarac “Sindrom 17” i viralni video u kojem praščić spašava malu kozu, nakon kojeg im je pokazao i prilog u kojem je prikazano kako je doista stvoren video o hrabrom praščiću.

O proizvodnji televizijskih i radijskih sadržaja učenici su doznali više prilikom posjeta Hrvatskoj Radioteleviziji, gdje im je domaćin bio radijski novinar Tomislav Šikić. Od djelatnika HRT akademije Darka Flajpana učenici su čuli više o aktivnostima koje Akademija poduzima s ciljem širenja medijske pismenosti.

O tome što na području medijskog opismenjavanja čini Hrvatski filmski savez učenicima je govorila voditeljica revijskih i obrazovnih programa Sanja Zanki. Zajedno su pogledali i film “Most” nagrađen na Four River Film Festivalu, jednom od festivala u organizaciji HFS-a.

Vidjeli su i nekoliko filmova koji su bili dio Festivala prava djece. Te su filmove gledali u sklopu predstavljanja spomenutog festivala. U ime organizatora, Udruge Alternator, festival je predstavila Katarina Ivče Farnell.

Posve novo iskustvo za većinu sudionika razmjene bila je izrada animiranog filma. Njega su po scenariju, koji su unaprijed pripremili, radili pod mentorstvom Jasminke Ljubić Bijelić u Školi animiranog filma – ŠAF Čakovec. Tema filma je građanski aktivizam i u filmu se prikazuje transformacija glavnog lika mr. Nobodyija u aktivnog građanina.

Valja napomenuti i da je tema cjelokupne prve razmjene učenika u ovom Erasmus+ projektu bila građanski aktivizam. Imali su i brojne aktivnosti vezane uz građanski odgoj, poput radionice Rasizam i ksenofobija, radionice bubnjanja s članovima Udruge Afrikanaca i predstavljanja uspješnih primjera intergacije Roma u Čakovcu. Učenici Svetog Petra Orehovca posljednjeg dana razmjene, na radionici posvećenoj građanskom aktivizmu, prikazali su i film o prosvjedu “Mladi vrijede više”, svoj prvi film snimljen u ovom Erasmus+ projektu.

Podsjetimo, učenici će u sklopu projekta snimati vlastite filmove na teme iz građanskog odgoja, načinit će i repozitorij s filmovima i radionicama namijenjenima za satove građanskog odgoja.

Školski film može biti vrijedan resurs za medijski i građanski odgoj