Nećete vjerovati koliko će se povećati medijska pismenost učenika kada napravite ovo! Objasnite im što su clickbait članci i zašto su se pojavili te napravite neku od vježbi predloženih u materijalima koje je pripremio finski Nacionalni audivizualni centar s partnerima

Prevela i priredila: Ana Dokler

Finski Nacionalni audiovizualni institut zajedno s partnerskim organizacijama napravio je edukacijske materijale s informacijama i vježbama povezanima s clickbait člancima na internetu, u kojima je objašnjeno i kako medijske kuće putem interneta dolaze do prihoda te kroz kakva previranja prolaze uslijed digitalizacije i pojave društvenih mreža.

Materijali su napravljeni s ciljem jačanja kritične medijske pismenosti kroz analizu novinskih članaka i stvaranje vlastitih sadržaja. Namijenjeni su medijskom obrazovanju adolescenata od 13 godina nadalje.

Što je clickbait članak?

Clickbait članci su vijesti objavljene na internetu, s naslovima koji privlače pozornost i mame čitatelje na klikanje. Sadržaj takvih članka ne ispunjava uvijek očekivanja. Budući da to sliči na mamac, ovaj fenomen naziva se click baiting.

U tradicionalnom novinarstvu naslov bi čitatelja trebao zainteresirati, ali i ukratko opisati sadržaj članka. U skladu s dobrim novinarskim praksama, naslov ne bi smio čitatelja dovesti u zabludu. U tiskanom izdanju novina, naslov se nalazi odmah iznad teksta. Čitatelj može odlučiti je li mu članak zanimljiv na temelju podnaslova, fotografije, ili prvih nekoliko redaka teksta.

Na internetskim portalima vijesti su “skrivene” iza poveznice i čitatelj mora donijeti odluku samo na temelju naslova. Zbog toga naslovi imaju važniju ulogu u privlačenju čitatelja na internetu. Clickbait vijesti mogu prouzročiti iritaciju ako se čitatelj osjeća prevarenim. Naslov može biti senzacionalistički ili namjerno navoditi na krive zaključke, a vrijednost vijesti niska ili upitna. S druge strane, clickbait vijesti mogu povećati interes prema novinskim člancima općenito, a čitateljima mogu biti zabavne i opuštajuće.

Kako prepoznati senzacionalizam u medijima

Zašto su se clickbait članci pojavili?

Novinske kuće žele povećati broj čitatelja, a clickbait vijesti privlače pažnju. Praćenje broja klikova daje podatke o tome koliko je ljudi posjetilo internetsku stranicu i vidjelo određeni članak. Online izdanja novina privlače oglašivače na temelju broja klikova na njihove članke i učitavanja stranica.

Za neke news portale oglašavanje je najvažniji ili jedini izvor prihoda, što znači da je što veći broj klikova ključan. Primjerice, da bi dobili što više klikova, novinari mogu o jednoj temi napisati više kraćih članaka umjesto jednog dužeg. Objavljivanje vijesti brzo i prije ostalih također pomaže u privlačenju klikova.

Kako je internet promijenio novinarstvo

Clickbait članci su rezultat previranja u medijima posljednjih godina. Do promjene je došlo zbog digitalizacije sadržaja, interneta i društevnih mreža. Radio, televizija i novine nekad su bili izvori vijesti. Novinske kuće prihode su primarno dobivale od pretplate i prodaje novina (od potrošača) i od prodaje oglasa (od tvrtki). Novine i dalje tako generiraju prihode, no sve više ljudi besplatno čita vijesti na internetu. Medijske i novinske kuće počele su primjenjivati ​​stare tehnike na nove načine kako bi generirali prihod od svojih online izdanja. Na primjer, mnoge su dnevne novine uvele pretplatu na svoje online sadržaje. Međutim, zbog načina na koji ljudi čitaju i diljele vijesti, čitatelji su se navikli na besplatan sadržaj. Nije svatko spreman platiti za novinske članke koji su donedavno bili besplatni. Medijske kuće još trebaju pronaći rješenje ovog problema.

Društvene mreže kao izvori vijesti

Clickbait vijesti šire se posebno putem društvenih mreža. Kada dijelimo vijesti ili poveznice u raznim online zajednicama, preuzimamo ulogu posrednika u širenju vijesti. Čitatelji odlučuju o tome koje vrste priča dobivaju publicitet i klikove.

Budući da se uglavnom povezujemo s ljudima sličnih pogleda i načina razmišljanja, društvene mreže mogu postati okruženje u kojem samo slična mišljenja dobivaju vidljivost. Stoga ponekad može biti teško shvatiti različite fenomene ili aktualna zbivanja iz različitih perspektiva. Pored društvenih mreža, tražilice koje prate i tumače ponašanje korisnika utječu na to kakve će sadržaje korisnici na kraju vidjeti. Zbog toga je važno pratiti i istraživati različite izvore informacija ako želimo dobiti široko i obuhvatno razumijevanje događaja iz vijesti.

Društvene mreže i tražilice omogućile su globalno širenje lažnih vijesti

Ideje za vježbe

Prijedlozi vježbi iz ovih materijala podijeljeni su u tri kategorije: rasprava, istraživanje i proizvodnja. Možete odabrati samo jednu kategoriju ili iskoristiti sve. Neke vježbe rade se u parovima, neke u grupama, a neke individualno. Osigurajte dovoljno vremena za objašnjavanje zadataka i za diskusiju.

Rasprava

Razmislite o ovim pitanjima zajedno s partnerom ili u grupi:

  1. Koje vrste vijesti ste u zadnje vrijeme podijelili ili klikali?
  2. Koje vrste vijesti se pojavljuju na stranicama ili profilima koje pratite? Zašto?
  3. Što mislite da vijesti koje dijelite na internetu govore o vama?
  4. Jesu li u vašoj online zajednici vidljiva različita mišljenja o aktualnim zbivanjima?
  5. Kako biste opisali rasprave koje se odvijaju na društvenim mrežama i stranicama koje koristite?

Istraživanje

  1. Različiti mediji često izvještavaju o istim događajima. Pronađite što je moguće više članaka o nekoj aktualnoj temi i obratite posebnu pažnju na naslove. Primjećujete li neke razlike? Zapišite ih i diskutirajte o tome s partnerom ili u grupi.
  2. Tiskane novine i njihova internetska stranica su dva različita proizvoda. Usporedite domaće vijesti iz novina i njihove online verzije. Kako se razlikuju jedne od drugih?
  3. U skladu s dobrim novinarskim praksama naslov bi trebao biti povezan sa sadržajem. Odaberite 10 vijesti iz 1) tiskanog izdanja novina ili časopisa i 2) stranice news portala. Razmislite:
  • Možete li pronaći razlike između naslova u tiskovinama i na internetskim stranicama?
  • Mislite li da su neki naslovi posebno dobro ili loše formulirani?
  • Jeste li na internetu našli neke članke koje biste klasificirali kao clickbait vijesti?
  • Ako jeste, o čemu su bili ti članci, a o čemu nisu?

Proizvodnja

  1. Odaberite jedan članak iz novina ili časopisa za koji mislite da je dobro napisan i ponovno napišite naslov kako bi bio više senzacionalistički i upadljiviji, kao da je je riječ o clickbaitu. Prođite kroz naslove koje ste napisali i raspravljajte o njima.
  2. U grupama napišite što je više moguće istinitih naslova. Napravite anketu i odaberite najprivlačniji naslov. Obrazložite svoju odluku.
  3. Napišite svoj clickbait članak. Dobar clickbait naslov mami čitatelja, a može biti i zabavan ili potaknuti na razmišljanje. Možete objaviti svoje članke na školskoj stranici ili blogu svoje grupe.

Kako klikolovkama motivirati djecu na učenje, čitanje lektire, pisanje zadaća

Foto: FreeImages.com/Ariel da Silva Parreira