Kako učitelji i nastavnici mogu koristiti alate umjetne inteligencije za profesionalni razvoj, praćenje i poboljšavanje nastavnog procesa, ili planiranje poučavanja, i na što pritom trebaju paziti – saznajte u poglavlju iz našeg edukativnog priručnika “Umjetna inteligencija u obrazovanju”

Izvor: Umjetna inteligencija u obrazovanju – Edukativni priručnik o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju za učitelje, nastavnike i stručne suradnike u školama

Kad se pojavi neki novi alat, ne samo digitalni, uvijek treba istražiti koje nam dobrobiti donosi njegova uporaba. Isti je slučaj i s umjetnom inteligencijom. U ovom će tekstu biti opisano kako umjetna inteligencija može pomoći učiteljima i nastavnicima u profesionalnom razvoju, istraživanju novih metoda poučavanja, dobivanju novih ideja za realizaciju nastave te ostvarivanju odgojno-obrazovnih ishoda i ciljeva, o boljem praćenju učeničkih postignuća, pa i ponašanja, ometajućih faktora te općenito o sveukupnom životu jednog razreda za vrijeme poučavanja.

Aktivnost: Automatizirano praćenje i analiziranje nastave

Čest je način praćenja nastavnog procesa snimanje videokamerom i analiza snimke nakon realizacije. Međutim, današnja tehnologija snimanja omogućuje raspoznavanje i označavanje svakog lica, prepoznavanje ponašanja, razine aktivnosti, prikupljanje raznih metapodataka o osobi i grupi. Kako izgleda takvo praćenje može se vidjeti na poveznici. Ti se podaci i rezultati mogu secirati do najsitnijih detalja. Postavlja se pitanje svrsishodnosti i etičnosti takvog detaljiziranja, a i zadiranja u osobni prostor učitelja i učenika. Osim toga, upitno je i je li umjetna inteligencija dovoljno profinjena za tumačenje vrlo specifičnih gesta i ponašanja čovjeka, je li u stanju dobro tumačiti sve elemente komunikacije, od govora, tonaliteta, ritma do gestikulacije i skrivenog govora tijela. Na kraju opet čovjek mora dobro proučiti i tumačiti rezultate na osnovu kojih donosi zaključke.

Etički izazovi umjetne inteligencije

Aktivnost: Analiziranje pripreme za nastavu

Zanimljivo je svrsishodno korištenje umjetne inteligencije u osvrtu na vlastito poučavanje i unaprjeđivanje. Može se napraviti simulacija suradničkog opažanja nastavnog procesa na osnovu pripreme za nastavu, a ujedno provesti i samovrednovanje. Opažanje ne čini kolega, već umjetna inteligencija na osnovu dobivenih uputa. Ono što će vjerojatno biti teškoća, tumačenje je napisane pripreme jer se zna da realizacija iste pripreme od strane različitih učitelja ili iste pripreme jednog učitelja, a u različitim razredima može biti (i najčešće jest) potpuno različita. Rezultat koji dobijemo možemo prihvatiti kao studiju slučaja kroz koju analiziramo vlastito poučavanje, a sigurno će se pojaviti i ideje za prilagodbu u realizaciji.

Kako biste istražili učinkovitost umjetne inteligencije u opažanju nastave pomoću nekog od alata umjetne inteligencije, zadajte rečenicu za opis (prompt) sličan ovome, s tim da umjesto generičkog teksta u zagradi umetnete vaše informacije te pripremu za nastavu. Pripazite da u ovakve rečenice, kojima opisujete zadatak za umjetnu inteligenciju, ne stavljate osobne podatke – niti svoje niti učenika – te kontekst opišete koliko je potrebno, ali bez osobnih detalja!

Vi ste obrazovni stručnjak u [navedite područje] i radite u [vrsta škole]. Izuzetno ste dobri u promatranju provođenja nastavnog procesa i pružanju korisnih povratnih informacija učiteljima na temelju opažanja u razredu. Vaš zadatak je izraditi izvješće o rezultatima promatranja. Ja ću vam dostaviti plan nastave, a vaš zadatak je analizirati korištenje vrednovanja u nastavi na temelju lekcije. Ovo je plan nastave: [Umetni pripremu za nastavu].

Predlažemo da pročitate i znanstveni članak o istraživanju primjene UI alata koji kontinuirano daje povratne informacije učiteljima tijekom rada s učenicima u online okruženju „Can Automated Feedback Improve Teachers’ Uptake of Student Ideas?“ (“Mogu li automatizirane povratne informacije poboljšati prihvaćanje ideja učenika kod nastavnika?“)? (Educational Evaluation and Policy Analysis, 2023)

Aktivnost: Umjetna inteligencija kao trener

Trener govornika (Speaker Coach) specifičan je program umjetne inteligencije koji je dodatak Microsoftovom PowerPointu. Zadatak mu je da prati vaše izlaganje uz prezentaciju te prikuplja informacije o intonaciji, intenzitetu, tempu vašeg govora, stankama, korištenju poštapalica, neformalnom govoru, eufemizmima i kulturno osjetljivim izrazima te otkriva kada ste previše rječiti ili samo čitate tekst sa slajda. Nakon svake probe predavanja od svojeg UI trenera dobit ćete statističke podatke, povratne informacije i prijedloge za poboljšanja. Trener govornika za sada je dostupan samo za engleski jezik te je dio Microsoftovih licencija za korisnike.

Aktivnost: Oluja ideja s umjetnom inteligencijom

Umjetna inteligencija se može dobro upotrijebiti i za planiranje poučavanja, na primjer traženje inspiracije ili ideje. U „razgovoru“ s umjetnom inteligencijom možemo dobiti svojevrsnu ideju. Takav “razgovor” može biti još uspješniji ako ideje koje opisujemo umjetnoj inteligenciji unosimo u suradnji s kolegama jer više ljudi ima više korisnih i originalnih ideja. Ideje se mogu implementirati u jedan upit umjetnoj inteligenciji ili napraviti više nezavisnih upita koji se mogu onda uspoređivati, analizirati, kritički sagledavati, sažimati i kreirati nešto sasvim novo i drugačije.

Osim kreiranja novih ideja umjetna inteligencija nam može koristiti i za usporedbu dobivenih rezultata te kritički osvrt na njih. Moramo imati na umu da nije dobro preuzimanje materijala ili ideja koje je generirala umjetna inteligencija bez kritičke selekcije ili bez poboljšavanja i prilagođavanja konkretnom kontekstu.

Prijedlozi za raspravu

  • Kakvo je vaše mišljenje o automatiziranom praćenju i vrednovanju nastave i učitelja? Koje biste prednosti i nedostatke istaknuli?
  • Koje od mogućnosti umjetne inteligencije za praćenje i poboljšavanje nastavnog procesa vam se čine najkorisnije? Zašto?
  • Koje dobrobiti donosi primjena umjetne inteligencije za davanje povratnih informacija učiteljima o tijeku njihovog rada s učenicima? Koji su rizici?
  • Koji su etički izazovi praćenja rada učitelja i nastave i rada pomoću umjetne inteligencije?

Preuzmite edukativni priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”

Priručnik za učitelje o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju

 

Foto: ThisisEngineeringUnsplash