Iako je 58 % mladih imalo priliku učiti o medijima, što je porast od više od 50 % u odnosu na 2022., i dalje više od 80 % učenika i studenata smatra da bi obrazovanje iz područja medijske pismenosti trebalo značajnije uključiti u školske kurikule

Piše: Ana Dokler

Prema istraživanju koje je za Agenciju za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku u travnju 2023., uoči 6. Dana medijske pismenosti, provela agencija Ipsos na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika, 58 % mladih u dobi od 16 do 25 godina imalo je priliku učiti o medijima, što je porast od više od 50 % u odnosu na 2022., a i opća populacija bilježi rast. To potvrđuje važnost kontinuiranog rada na stvaranju prilika za učenje o tome kako mediji funkcioniraju i za razvoj sposobnosti analiziranja i kritičkog vrednovanja medijskih sadržaja.

Iako je takvih prilika sada više, mladi i dalje smatraju da ih nema dovoljno. Kao i u prošlogodišnjem istraživanju, više od 80 % učenika i studenata reklo je da bi obrazovanje iz područja medijske pismenosti trebalo značajnije uključiti u školske kurikule.

Svaki treći učenik i student loše se osjeća zbog sadržaja na društvenim mrežama

Još više nego lani, mladi primjećuju da sadržaji na društvenim mrežama imaju snažan utjecaj na to kako se osjećaju: gotovo svaka druga mlada osoba (u odnosu na svaku treću iz prošlogodišnjeg istraživanja) rekla je da osjeća stres, usamljenost, zavist ili nižu razinu samopouzdanja zbog sadržaja na društvenim mrežama. Tako se osjeća i svaka četvrta osoba u općoj populaciji.

Upravo je utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje glavni razlog za zabrinutost i djece i mladih i odraslih kad je riječ o korištenju interneta i društvenih mreža. Osobitu zabrinutost izazivaju još online nasilje, izloženost govoru mržnje i neprimjerenim komentarima te seksualizirani sadržaji.

U skladu sa sloganom ovogodišnjih Dana medijske pismenosti – “U ravnoteži – online i offline“, u istraživanje su uključena i pitanja o održavanju te ravnoteže i o prekomjernom korištenju interneta. 79,2 % djece i mladih od 16 do 25 godina i 71,2 % građana od 26 do 35 godina, odnosno 48 % opće populacije odgovorilo je da svakodnevno ili više puta tjedno u slobodno vrijeme provede više vremena na internetu nego što su htjeli. Unatoč tome, 57,5 %opće populacije, to jest 41 % djece i mladih od 16 do 25 godina i 48,5 % građana od 26 do 35 godina  smatra da odlično ili vrlo dobro održavaju ravnotežu između korištenja interneta i drugih aktivnosti i odnosa u životu.

Istraživanje je također pokazalo da su najčešći izvori informiranja o aktualnim temama internetski portali, društvene mreže i televizija.

Preuzmite infografiku s rezultatima istraživanja u pdf formatu

DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2023.