O ulozi direktora fotografije u proizvodnji audiovizualnog sadržaja piše Mario Sablić, nagrađivani i docent na Akademiji dramske umjetnosti. Donosimo vam i obrazovni (u dva dijela) u kojem o svome poslu govore hrvatski filmski snimatelji različitih generacija

Piše: Mario Sablić

Proizvodnja audiovizualnog sadržaja je kompleksan proces. Članovi filmske ekipe, profesionalci različitih usmjerenja i znanja, kako tehničkih tako i kreativnih, udružuju se sa jednom svrhom – kreirati sadržaj shodno ishodišnoj ideji, te ga u sklopu svojih znanja i sposobnosti, posredno i oplemeniti.

Članovi filmske ekipe u školskoj filmskoj družini

Redatelj je kreativni nositelj projekta i njegovu viziju nastoje slijediti ostali autori cjelokupnog djela. Neki aktivno sudjeluju u samom procesu proizvodnje, poput direktora fotografije, neki su svoj udio kreirali u samom početku, prije snimanja, poput pisca scenarija, a neki to čine u procesu dovršavanja djela, poput autora glazbe ili montažera ili, pak, koordiniraju svim tim segmentima i upravljaju projektom, poput producenta.

Direktor fotografije je osoba koja skrbi o vizualnoj dimenziji audiovizualnog djela, bez obzira o kojem se formatu radi. Zanimanje je to koje objedinjuje tehničku izvrsnost i kreativnu maštovitost, zajedno s organizacijskim vještinama i sposobnošću delegiranja zadaća tehničkom osoblju koje čini njegov tim u sklopu realizacije samog djela. Ujedno je riječ o jednom od glavnih koautora audiovizualnog sadržaja, prvom suradniku redatelja, čija je zadaća upravo materijalizirati njegove ideje, kreirati ugođajnost cjeline, skrenuti pozornost na najbitnije i u biti pretvoriti scenarij u vizualnu cjelinu koja ima za cilj ostvariti komunikaciju s gledateljima.

Hrvatska udruga filmskih snimatelja, profesionalna asocijacija koja okuplja najbolje hrvatske direktore fotografije, od svojeg osnutka nastoji uputiti i obrazovati širu javnost o posebnostima zanimanja filmskog snimatelja. U tu svrhu, uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija te sufinanciranje Vijeća za elektroničke medije, snimljena su tri edukativna filma o zanimanjima vezanima uz sektor kamere.

Predstavljena su zanimanja prvog asistenta kamere, operatora kamere i direktora fotografije. Svi su filmovi dostupni na Vimeo kanalu Hrvatske udruge filmskih snimatelja.

Uvod u snimanje: upoznavanje s kamerom

Dva nastavka filma o direktorima fotografije uvode u složenu prirodu ovog zanimanja putem izravne komunikacije s mnogim filmskim snimateljima različitih generacija, koji su za film odabrali i prikazali svoje najdraže scene iz hrvatskih filmova i serija. Ujedno je to i kratko putovanje kroz povijest filmske proizvodnje u Hrvatskoj, predočeno od strane izravnih sudionika.  Kako tehnologija vrlo direktno utječe na produkcijske strategije pri realizaciji audiovizualnog sadržaja, različite generacije filmskih snimatelja koji sudjeluju u ovim filmovima neposredno svjedoče o povijesnom okružju u kojem su djelovali, ili u sklopu kojeg još uvijek djeluju.

Cilj filmova je upoznati javnost sa specifičnostima zanimanja direktora fotografija i osvijestiti o složenom procesu proizvodnje audiovizualnog sadržaja, kao i pružiti malo putovanje kroz filmsku proizvodnju u Hrvatskoj te zainteresirati buduće filmske stvaraoce i približiti publici hrvatske filmove, serije i dokumentarce.

Filmovi se mogu koristiti i u obrazovne svrhe, jer vrlo izravno ukazuju na značaj svih sudionika u složenom procesu proizvodnje audiovizualnih sadržaja, što u konačnici može omogućiti gledateljima bolju prosudbu kvalitete ponuđenog sadržaja, kao i jasnije shvaćanje polazišne ideje.

Scenarij i režiju ovih obrazovnih filmova potpisuje predsjednik Hrvatske udruge filmskih snimatelja, Mario Sablić, docent na Odsjeku snimanja zagrebačke Akademije dramske umjetnosti. Sablić je višestruko nagrađivani direktor fotografije, koji je tijekom karijere snimio desetak igranih projekata i 19 televizijskih serija te tristotinjak glazbenih i reklamnih spotova.