Dva srednjoškolca iz Nizozemske željela su provjeriti mogu li u medije plasirati izmišljenu priču o dječaku koji se obogatio na bitcoinima. Cijeli proces dokumentirali su filmom koji je prikazan na Festivalu prava djece, a uz njega je pripremljena i zanimljiva lekcija o lažnim vijestima

Izvor: Festival prava djece

U nastavnim pripremama objavljenima u sklopu Festivala prava djece 2019. obrađena je i tema lažnih vijesti. Pripreme i radne listove pripremila je udruga Alternator u suradnji s Forumom za slobodu odgoja, a u njih su integrirani filmovi s Festivala prava djece, čiji su autori djeca i mladi.

Tema: Lažne vijesti

Cilj: Ukazati na prisutnost i opasnost lažnih vijesti u medijima.

Očekivani ishodi: Učenik/ca će primijeniti informacije o lažnim vijestima u svakodnevnom konzumiranju medija. Učenik/ca će kritički promišljati o informacijama dostupnim u medijima.

Potrebni materijali: računalo, projektor, zvučnici, papir većeg formata, A3 papiri, flomasteri

Korelacija: Informatika, Hrvatski jezik, Sociologija, Politika i gospodarstvo, Sat razredne zajednice; međupredmetne teme GOO, IKT, UKU i OSR

Uzrast: 12+ godina; prilagodite sadržaj razini kompetencija djece i mladih s kojima radite

Trajanje: 45 minuta

Pripreme potrebne za održavanje aktivnosti:

Pronađite i isprintajte 4 novinska članka o nekoj osobi/događaju, a 5. koji ćete koristiti nalazi se niže i temelji se na lažnoj vijesti koju ćete kasnije u filmu prikazati učenicima. Neka tekstovi koje pronađete budu što sličniji primjeru sa sljedeće stranice jer će učenici trebati pretpostaviti koji tekst donosi stvarnu priču pa neka se ovaj o Bitcoinboyu ne ističe (npr. prebacite sve tekstove u word dokument da budu što sličniji, uzmite barem još jedan tekst na stranom jeziku kako se ovaj o Bitcoinboyu ne bi isticao i sl.).

Članak: Srednjoškolac koji je zaradio 100 000 eura na bitcoinima

Izvor: https://www.weespernieuws.nl/reader/134947/106421/scholier-gymnasium-verdient-100-000-euro-aan-bitcoins

Prijatelji od njega žele posuditi novac, a djevojkama je odjednom puno ljepši, šali se Bram van Stadt. I ne čudi jer je 17-godišnji učenik iz Gradske gimnazije zaradio 100 000 eura ulaganjem u bitcoine. Prije četiri godine tadašnji 14-godišnji učenik dobio je 800 eura od svoje bake, koja je prodala kuću. Umjesto da novac potroši na igraće konzole ili nešto slično, odlučio je uložiti iznos u ovu digitalnu valutu.

U to je vrijeme njegova okolina mislila da je to čudan izbor, a sada se svi oko njega žale što nisu učinili isto. Osobito jer se vrijednost njegovih bitcoina (pomalo nalik dionicama) u posljednje vrijeme znatno povećala. Svaki bitcoin koji je Van Stadt kupio 2013. godine imao je vrijednost 48 eura. Kad je vrijednost bila 6000 eura po komadu, učenik je zaradio 100 000 eura. Usput, iznos i dalje znatno raste i kreće se prema 120 000 eura, stoga zasad ne namjerava unovčiti taj iznos.

Van Stadt živi u nizozemskom gradu Hollandsche Radingu i trenutno pohađa šesti razred Gradske gimnazije. U slobodno vrijeme bavi se razvojem različitih aplikacija, uključujući vlastiti bitcoin novčanik – aplikaciju za sigurno pohranjivanje bitcoina. Nakon srednje škole želi studirati umjetnu inteligenciju, a studentski zajam mu očito neće trebati.

Tijek aktivnosti:

Učenike podijelite u 5 skupina, a zatim svakoj skupini dajte jedan novinski članak koji ste unaprijed pripremili. Učenici unutar svojih skupina trebaju napraviti kratku prezentaciju na A3 papiru kako bi dobivenu vijest predstavili drugima i uvjerili ih kako je upravo priča iz njihova članka stvarna (iako zapravo ni sami nisu sigurni u istinitost dobivene priče). Nakon prezentiranja neka učenici pogode koja je od vijesti iz novinskog članka lažna, neka argumentiraju svoje stavove.

Zatim prikažite učenicima film Bitcoinboy (trajanje 11:23; link: https://tinyurl.com/FPDbitcoinboy).

Pitanja za raspravu:

  • Što novinari nisu napravili kako bi provjerili istinitost ove vijesti?
  • Zašto se lažne vijesti često plasiraju namjerno i sve su češće? (Potaknite učenike na istraživanje ove teme)
  • Što bismo mi trebali napraviti kako bismo bili sigurni u točnost neke vijesti? (Njihove ideje zapisujte na papir većeg formata i zajedno dođite do zaključka koje je ponudila i Međunarodna knjižničarska organizacija IFLA.)

Preuzmite nastavne pripreme u pdf-u

Video lekcija: Prepoznajte dezinformacije i lažne vijesti