Balansiranje praktičnosti umjetne inteligencije s kritičkim načinom razmišljanja osigurava donošenje informiranih odluka te razvija dublje razumijevanje područja koje se istražuje uz pomoć umjetne inteligencije. Uz aktivnosti u kojima će korisiti UI pomoćnike za stvaranje priče, odnosno matematičke igre, te raspravu nakon toga – potaknite učenike na kritičko razmišljanje
Pomoćnici koje pokreće umjetna inteligencija, ili kraće UI pomoćnici, računalni su alati ili programi koji pružaju korisnicima interaktivnu podršku. Postali su sveprisutni u svakodnevnom životu zbog svoje sposobnosti poboljšanja korisničkog iskustva, povećanja produktivnosti i olakšavanja svakodnevnih zadataka.
Učenici ih koriste jer im oni mogu pomoći u pronalaženju informacija, provođenju istraživanja, prevođenju, izradi personaliziranih planova učenja, stvaranju sažetaka, olakšavanju suradnje na projektima i slično.
Glavne karakteristike:
- UI pomoćnici su interaktivni, što znači da mogu komunicirati s korisnicima putem teksta, zvuka ili vizualnih elemenata.
- Moderni UI pomoćnici često nude personalizirano iskustvo prilagođavajući se potrebama korisnika – podešavanje jezika, preferiranih tema ili prilagodbu preporuka i prijedloga.
- Mnogi UI pomoćnici koriste tehnologiju umjetne inteligencije, kao što su strojno učenje i obrada prirodnog jezika, kako bi automatski odgovarali na upite korisnika ili obavljali zadatke bez ljudske intervencije.
Aktivnost: Stvori priču
S obzirom da UI pomoćnik može biti koristan kao alat za poticanje kreativnog pisanja, UI pomoćnik može se koristiti za stvaranje ideja za priče, pisanje i uređivanje teksta. Primjeri su programa koje biste mogli upotrijebiti: Tinywow i Perplexity. Mogu se koristiti bez prijavljivanja i stvaranja korisničkog računa, no obavezno pripazite da se ne dijele osobni podaci!
Potaknite učenike da zajednički prokomentiraju svoje priče pa odgovore na pitanja: Za koje se zadatke UI pomoćnik pokazao koristan? Kako ste provjerili jesu li odgovori i sadržaji dobiveni od UI pomoćnika točni? Jesu li vaše priče bile previše slične?
Aktivnost: Matematička igra
Isprobajte neki od UI pomoćnika u za stvaranje interaktivne matematičke igre koja će pomoći u uvježbavanju osnovnih matematičkih operacija poput zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja. Primjeri su programa koje biste mogli upotrijebiti: Mathsbot Question Generator i Wolfram Problem Generator. Mogu se koristiti bez prijavljivanja i stvaranja korisničkog računa, no obavezno pripazite da se ne dijele osobni podaci!
Potaknite učenike da zajednički prokomentiraju svoje zadatke i pritom odgovore na pitanja: Kako se UI pomoćnici snalaze s matematičkim zadacima? Jeste li provjerili točnost zadataka i rješenja? Je li UI pomoćnik napravio puno pogrešaka?
Kritička procjena UI pomoćnika od presudne je važnosti. Korisnici ovih pomoćnika trebaju biti svjesni mogućih pogrešaka, pristranosti u pruženim informacijama i razmotriti ograničenja umjetne inteligencije u razumijevanju konteksta. Važno je razvijati vještine kritičkog promišljanja postavljajući pitanja o točnosti i pouzdanosti informacija koje pružaju UI pomoćnici. Balansiranje praktičnosti umjetne inteligencije s kritičkim načinom razmišljanja osigurava donošenje informiranih odluka te razvija dublje razumijevanje područja koje se istražuje uz pomoć umjetne inteligencije.
Kritičko vrednovanje umjetne inteligencije (UI) uključuje procjenu njezinih prednosti, nedostataka, etičkih povezanosti i potencijalnih rizika, stoga prilikom kritičkog vrednovanja treba uzeti u obzir:
- Je li UI dobra u svojim odlukama, može li nam dati pogrešne savjete? (pouzdanost)
- Možemo li razumjeti kako UI donosi svoje odluke? (transparentnost)
- Koje osobne podatke dijelimo s UI sustavima? Važno je razumjeti kako se ti podaci koriste i pohranjuju. (privatnost podataka)
- Treba li nas brinuti je li UI pravedna i sigurna? Kako UI utječe na vrijednost kreativnosti ili autorskih prava? (etičnost)
- Jesu li UI sustavi zaštićeni od loših ljudi, loših podataka i loših algoritama? (sigurnost)
- Kako UI utječe na naše društvo i ekonomiju? Kako UI utječe na vrijednost ljudskog rada? (društveni i ekonomski utjecaj)
- Kako UI utječe na naše ponašanje i na naše odluke? Utječu li mediji na formiranje našeg mišljenja o UI? (društveni utjecaj)
Kritičko vrednovanje umjetne inteligencije znači razmišljati o ovim stvarima kako bismo donijeli mudre odluke o njenoj upotrebi.
Prijedlozi za raspravu
- Mogu li UI pomoćnici prikupljati podatke o našem iskustvu njihova korištenja? Za što bi ih mogli koristiti?
- Možemo li onemogućiti da UI pomoćnici dalje koriste podatke koje su prikupili u radu s nama? Što se loše može dogoditi ako UI pomoćnici koriste naše podatke u radu s nekim drugim?
- UI pomoćnici mogu nam pomoći u stvaranju sadržaja, ali odgovornost za te sadržaje je na nama, zar ne?
Ovaj tekst je pisan za stručnjake u sustavu u obrazovanja koji prije primjene bilo koje od spomenutih aktivnosti trebaju procijeniti jesu li takve aktivnosti i alati koji se spominju primjereni za njihove učenike te nikako ne smiju dovoditi učenike u bilo kakvu potencijalno rizičnu situaciju. Objašnjenja na početku aktivnosti pisana su općenito kako bi ih mogli razumjeti i učenici stariji od 13 godina, no svakako ta objašnjenja pojednostavite i prilagodite konkretnoj primjeni. Prijedlozi za raspravu osmišljeni su kao teme za učeničke rasprave uz vođenje od strane učitelja. Rasprave možete prilagoditi te ih koristiti i bez korištenja tehnologije.
Preuzmite priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”
Priručnik za učitelje o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju
Foto: Zulfugar Karimov, Unsplash







