Na koji način kompanije upotrebljavju naš digitalni otisak, kakve sve podatke prikupljaju o nama i kako ih koriste? Odgovori su u videu, ali za bolje razumijevanje tu je i prijedlog aktivnosti u kojoj učenici sami preuzimaju uloge zaposlenika internetske trgovine koji na temelju dostupnih podataka o kupcima trebaju osmisliti svoj novi proizvod
Cilj je aktivnosti upoznati se s pojmom velikih podataka te istražiti kako kompanije koriste naše osobne podatke do kojih dolaze putem interneta.
Pitajte učenike jesu li već čuli za pojam big data, ili veliki podaci, i na što se on odnosi. Nakon rasprave podijelite s njima ovu definiciju:
Nazivom big data, odnosno veliki podaci, označuju se velike količine podataka koje su stvorili ljudi ili ih generiraju uređaji (poput GPS signala, zapisa o kupovini, satelitske slike itd.). Big data je tehnologija koja služi za prikupljanje, obradu i analizu velike količine podataka. Od tuda i ime, koje na hrvatski prevodimo kao veliki podaci. Prikupljanje i skladištenje velikih količina raznovrsnih podataka nije ono što čini tehnologiju velikih podataka, već mogućnost obrade i analiza prikupljenih podataka za daljnju upotrebu u različite svrhe. Bez mogućnosti analize i potrebnih računalnih programa bila bi to samo gomila prikupljenih podataka.
Objasnite učenicima da veliki podaci postaju sve važniji u raznim industrijama (od zdravstva do prometa, energije, maloprodaje itd.) te im najavite da ćete u ovoj aktivnosti proučavati način na koji kompanije upotrebljavaju naš podatkovni otisak.
Prikažite učenicima video o velikim podacima.
Nakon gledanja ponovite tri vrste podataka koje kompanije prikupljaju o nama:
- podaci koje dajemo kompanijama (npr. naša adresa za dostavu naručenog jela, podaci o kreditnoj kartici kojom plaćamo na Amazonu ili naše ime i dob za registraciju na Netflixu)
- podaci koje o nama generiraju aplikacije, platforme, usluge i internetske stranice kojima se koristimo (npr. Uber s našeg telefona prikuplja tisuće GPS koordinata dok je aplikacija otvorena, Amazon mjeri koliko dugo čitamo na uređaju Kindle i bilježi svako naše pretraživanje na njihovoj stranici; internetske stranice ostavljaju na našem računalu male datoteke poznate kao kolačići, s pomoću kojih prate što pregledavamo i koliko dugo)
- podaci o nama koji su generirani iz ostalih podataka o nama, a koji omogućuju profiliranje (poduzeća pokušavaju predvidjeti koja bi vam se vrsta odjeće mogla svidjeti ili kamo ćemo i kada otići na godišnji odmor; možda su vas na temelju vaših podataka svrstala u kategoriju “traži ljubav”, “traži ideje” ili “mladi s poteškoćama”).
Naglasite učenicima da kompanije koriste informacije generirane na temelju našeg podatkovnog otiska kako bi dizajnirale i ponudile nam svoje proizvode u skladu s našim interesima, a zatim im objasnite kako to rade.
Rasporedite učenike u skupine od po tri učenika i pročitajte im zadatak:
Vi ste zaposlenici internetske trgovine odjećom Fashion Forward, koja planira pokrenuti novi proizvod. Vaš je tim odgovoran za dizajniranje nove kolekcije. Analizirat ćete podatke koje je trgovina Fashion Forward prikupila od kupaca, te na temelju njih odlučiti koju vrstu proizvoda želite dizajnirati (kaputi, haljine, košulje, odijela, cipele, modni dodaci ili nešto drugo) i koji će sve detalji biti na proizvodu.
Podaci o potrošačima prikupljeni praćenjem kupaca trgovine Fashion Forward:
- Većina kupaca dolazi u trgovinu Fashion Forward kupiti majice s natpisima.
- Mnogi kupci trgovine Fashion Forward također kupuju šešire, modne dodatke i cipele.
- Većina majica s natpisom koje se kupuju crne je, bijele ili crvene boje.
- Većina kupaca trgovine Fashion Forward živi u gradovima u Hrvatskoj, Sloveniji i Italiji.
- Većina kupaca trgovine Fashion Forward redovito posjećuje koncerte i festivale (barem dva puta godišnje).
Dizajnirajte svoj proizvod na temelju ovih podataka. Možete ga nacrtati na papiru ili izraditi na neki drugi način (od kolaža, tkanine ili s pomoću internetskih alata za grafički dizajn, kao što je Canva). Predstavit ćete novi proizvod i objasniti kako su na vaše odluke o njegovu dizajnu utjecali podaci koje ste prikupili o kupcima trgovine Fashion Forward.
Nakon ovog kreativnog dijela aktivnosti pozovite skupine učenika da predstave svoje proizvode ostatku razreda i da objasne na koji su način podaci o potrošačima utjecali na njihove odluke o dizajnu proizvoda.
Zatim na ploču napišite pozitivne i negativne strane činjenice da kompanije prikupljaju naše osobne podatke. Dok su još u skupinama, zatražite od učenika da smisle barem tri prijedloga za svaku skupinu odgovora. Prijedlozi mogu uključivati: to znači da dobivate proizvod ili uslugu koji odgovaraju vašim željama i potrebama, pomaže da proizvodi budu bolji, ali također može dovesti do toga da ljudi kupuju stvari koje ne trebaju i/ili koje si ne mogu priuštiti; nemate kontrolu nad time tko vidi vaše podatke ili s kim se dijele.
Podsjetite učenike da, s obzirom na vrijednost koju kompanije trenutačno pridaju velikim podacima i osobnim podacima, ljudi danas nisu samo potrošači, već i sam proizvod. Kada je proizvod besplatan (primjerice usluge elektroničke pošte, platforme društvenih mreža), vi ste proizvod.
Na kraju recite učenicima da mogu ograničiti, tj. kontrolirati podatke o sebi koje kompanije mogu pratiti (primjerice brisanjem povijesti pretraživanja, onemogućavanjem neobveznih kolačića).
Kako smanjiti digitalni otisak – video, prezentacija i radni listić
Aktivnost za rad kod kuće
Recite učenicima da za domaću zadaću posjete stranicu medijskapismenost.hr i pročitaju članak pod naslovom “Redovito ih prihvaćate, ali znate li što su zapravo kolačići?“. Neka na temelju informacija iz članka naprave plakat o kolačićima s objašnjenjem što su kolačići, popisom različitih vrsta kolačića i savjetima za njihovo ograničavanje. Plakat mogu nacrtati na papiru ili izraditi uz pomoć nekog internetskog alata za grafički dizajn.
Aktivnost se temelji na brošuri “Veliki podaci i podatkovna ekonomija“, koja je dio edukativnog materijala “Connected: An Introduction to Digital Media Literacy” iz programa Connected Education Programme irske inicijative Webwise, a koju su 2021. na hrvatski preveli i objavili Agencija za elektroničke medije i UNICEF.
Priručnik za radionice o digitalnom otisku i čuvanju privatnosti na internetu
Foto: AS Photograpy from Pixabay